Elementy abstrakcyjnego serwisu z lat 30tych z fabryki Christiana Seltmanna w Schlottehof
Świetna cienkościenna porcelana z najwyższej półki- piekne złocenia – wspaniały kształt art. deco. Niestety zachowało się:
7 talerzyków podstawków średnica 15,5 cm
Cukierniczka bomboniera z fantazyjnymi uchwytami wysokość 11,5 cm średnica 12 cm od ucha do ucha 18 cm
3 oryginalne piękne filiżanki wysokość 5,2 cm średnica 9,9 cm od ucha do brzegu pucharu 12,1 cm
Do tego dołożyłem 3 rosyjskie ładne filiżanki wysokość 5,7 cm średnica 9,3 cm od ucha do brzegu pucharu 11,7 cm
Może znajdą resztę swojego serwisu… a nawet jeśli nie- to warto kupić tą piekna przedwojenną porcelanę – dołożyć dzbanek i mlecznik i korzystać z tej pieknej porcelany na co dzień.
Sygnatura najstarsza z lat 1932 -35 – potem sztuka abstrakcyjna- jako wynaturzona musiała zniknąć z niemieckiej porcelany.
Sztuka wynaturzona (niem. Entartete Kunst) – termin używany przez nazistów dla określenia sztuki innej niż oficjalna sztuka nazistowskich Niemiec i niezgodnej z nazistowską ideologią.
Oficjalna sztuka III Rzeszy opierała się na romantycznym realizmie, a jej celem było głoszenie chwały rasy panów i potęgi Niemiec. Była ona „czysta rasowo” i tworzona przez „czystych rasowo” twórców w odróżnieniu od „sztuki wynaturzonej” tworzonej przez artystów „podrzędnych rasowo”. Sztuka III Rzeszy miała prezentować klasyczne wzorce piękna, a nie obrazy „zniekształcone i zdeformowane”.
W praktyce określenie „sztuka wynaturzona” odnosiło się przede wszystkim do głównych nurtów ówczesnej sztuki nowoczesnej.
Po atakach słownych nastąpiły czyny. 30 października 1936 zamknięto dział sztuki współczesnej Starej Galerii Narodowej w Berlinie. Rozporządzeniem z 30 czerwca 1937 upoważniono nowego prezesa Izby Kultury Rzeszy, Adolfa Zieglera, do „wyboru i zabezpieczenia dzieł niemieckiej sztuki wynaturzonej w dziedzinie malarstwa i rzeźby od roku 1910, będących w posiadaniu Rzeszy, Krajów lub należących do mienia komunalnego, w celu organizacji wystawy”. Ofiarą akcji padło ponad 16 tysięcy dzieł sztuki, które zostały sprzedane za granicą, często po zaniżonych cenach, lub zniszczone.
W Monachium od 19 lipca do 30 listopada 1937 odbyła się wielka Wystawa sztuki zdegenerowanej, na której zgromadzono około 650 obrazów skonfiskowanych z kolekcji prywatnych i najważniejszych muzeów Niemiec. Wystawę zwiedziło ponad 2 miliony widzów.
Kierunki w sztuce oznaczone jako „zdegenerowane”
dadaizm
kubizm
ekspresjonizm
fowizm
impresjonizm
surrealizm
Schlottenhof:
Comment:
In 1854 Christian Friedrich Seltmann (*1824 +1901) together with his wife Margaretha Barbara (maiden name Menzel, *1836 +1909) who both came from the town of Breitenbrunn in Saxony settled in the small town of Schlottenhof near Arzberg and the same year opened a combined small pottery and porcelain decoration studio.
A few translators have tried to explain the former occupation of C.F. Seltmann and failed miserably as the original German term of his profession was 'Kunstwiesenbauer', a term that does not describe a farmer or even a manufacturer of artificial lawns (don't laugh, I've seen it all!) so please understand that I want to explain it here once and for all. The profession of a Kunstwiesenbauer itself has long disappeared but it was vital for the agriculture in some areas of Germany at that time. Kunst in this context is 'artificial'; the term wiese must be translated as 'meadow' and the term bauer stands for 'builder'. With other words, he was involved in cultivating otherwise barren areas by influencing the natural water household in these areas through canals and aqueducts as well as drains and water pipes. This of course explains how the family came to pottery as the Kunstwiesenbauer was a specialist that had to make his own materials according to local requirements.
Anyway, the small business proved fairly successful and over the next years the Seltman family slowly grew and finally had nine children:
- Johann Matthäus (1856-1921)
- Karl August (1858-1927)
- Friedrich Wilhelm (1860-1935)
- Wilhelm Kaspar (1862-1932)
- Jutta Katharina (1865-1932)
- Anna Rosina (1867-1945)
- Christian Wilhelm (1870-1821)
- Katharina Maria (1875 1917)
- Robert August (1878-1953)
Three of these are of further interest as they all were actively involved in the porcelain and pottery business: Johann (1856), Karl (1858) and finally Christian Wilhelm who was born in 1870. Even if Johann and Christian went on to found the Porzellanfabrik Johann Seltmann together and Christian later founded the Porzellanfabrik Christian Seltmann G.m.b.H. on his own, it was actually Karl that opened business first.
[1] : Porzellanfabrik L. Künzel (1895 until 1897)
The first large porcelain factory located in Schlottenhof was originally founded by L. Künzel in 1895, but seen overall was not very successful right from the start. Karl Seltmann had collected lots of experience with different materials during the work for his father and now saw his chance to put his own ideas regarding fine-grained ceramics into action, so he took over the factory in 1897.
[2] : Keramik- und Porzellanfabrik Karl Seltmann (1897 until 1934)
Under new management the factory started to concentrate on kitchenware and slowly expanded. The business soon had a good reputation and was very successful in its area of interest and while it already employed around 100 workers in 1904 it continued to grow until it reached the number of 150 workers in 1909. Shortly before his death in 1927, Karl Seltmann left the factory in the hands of his son-in-laws Detlev and Gräf who continued working on the same products. Shortly after the stock market crash in 1929 the business ran into financial problems which resulted in a complete closure of the factory in early 1932. On June 1st 1932 the factory with all assets was taken over by the savings bank of Thiersheim which kept business running until it was approached by Fritz Hilburger and Alois Greger. The two former employees of the factory in Weiden-Ullersricht fully purchased the factory in 1934 and dropped its old name.
[3] : Porzellanfabrik Schlottenhof G.m.b.H. (1934 until 1964)
The new proprietors decided to change the product range and added decorational plates, vases and ceramic storage containers. The different items produced now enabled the company to cover more areas of demand and business recovered steadily. It is reported that the factory employed around 155 people in 1949 and business seems to have been quite good as a number of 200 workers was recorded for 1954. But over time it became obvious that not reinvesting in modern machinery or repairs had been a fatal decision as the factory slowly degraded until it was too late; the business was forced to close down in September 1964.