SARNY W ZIMIE - 1895 - OLEJ NA PŁÓTNIE NAKLEJONY NA TEKTURĘ - STANISŁAW MIECZYSŁAW DĘBICKI - JULIUSZ MAKAREWICZ .
Obraz przedstawia pejzaż zimowy , gdzie na pierwszym planie widoczne jest pole pokryte śniegiem , z sarnami przy stogach siana . W dalszej perspektywie zabudowania wiejskie na skraju lasu . Praca utrzymana w konwencji realistycznej . Dużą rzadkością , a także interesującą ciekawostką jest to że obraz ten został namalowany przez dwóch artystów Stanisława Dębickiego i Juliusza Makarewicza. Obaj malarze przyjaźnili się jeszcze od czasów lwowskich na początku lat 90-tych XIX wieku . Syn Juliusza, Jerzy malował w pracowni Dębickiego. Zbliżeniu obu artystów sprzyjały między innymi wspólne zainteresowania motywami ludowo-rodzajowymi i folklorem huculskim. Należeli tam do tych samych organizacji : Związku Artystów Polskich i Towarzystwa Sztuk Pięknych .
Obraz odręcznie sygnowany i datowany przez obu autorów w lewym dolnym narożu " DĘBICKI & MAKAREWICZ 895 " .
Na odwrotnej stronie nalepka na : " GERGOWICZ & BAUER / we Lwowie ul.Balicka 16. / polecają po cenach najprzystępniejszych swój / skład przyborów piśmiennych / towarów galanteryjnych z brązu, drzewa, skóry, pluszu i.t.p. / ALBUMY do fotografij, GARNITURY na biórka (sic!) / RAMKI do fotografj i we wszystkich formatach KAŁAMARZE różnego wyrobu / PUGILARESY, portmonetki, tytonierki LUSTERKA kieszunkowe / SCYZORYKI i nożyczki angielskie PERFUMERIA francuska i angielska / PRAWDZIWA wodakolońska (sic !) i wszelkie przybory toaletowe / FARBY olejne i akwarelowe PŁÓTNA MALARSKIE w różnych szerokościach / PĘDZLE, PALETY i wszelkie przybory do malowania / i rysowania / Obrazy świętych i rodzajowe / ramy do obrazów wnajnowszych wzorach najtaniej "
Wymiary : 39,5 cm x 51,5 cm , z ramą 67 cm x 76,5 cm . Obraz pod koniec lat 90 XX wieku został poddany konserwacji polegającej na oczyszczeniu oraz nałożeniu nowego werniksu . Zabiegi te zostały wykonane przez dyplomowanego profesjonalnego konserwatora . Obraz oprawiony w drewnianą profilowaną ramę oraz aksamitne jasno zielone passe partout .
Bardzo ładny , autentyczny i oryginalny stan zachowania .
Autentyczność tego obrazu została potwierdzona przez specjalistów w dwóch różnych warszawskich domach aukcyjnych .
Juliusz Makarewicz jako student wydziału architektury politechniki lwowskiej otrzymał stypendium hrabiego Karola Lanckorońskiego na dalsze studia. Rozpoczął naukę w akademii wiedeńskiej u C. Gripenkerla, kontynuował naukę do 1882 roku w Monachium i w Rzymie. W 1897 roku założył wraz z A. Augustynowiczem szkołę malarstwa dla kobiet we Lwowie. Malował olejno i akwarelą, głównie sceny rodzajowe, często z życia Hucułów. Uprawiał malarstwo monumentalne, był autorem między innymi polichromii w cerkwi w Stanisławowie, na uniwersytecie lwowskim, kościołach w Piotrkowie, w Brześciu Kujawskim, w Chorzowie. Zajmował się również projektowaniem witraży, ilustratorstwem, konserwacją dzieł. Sporadycznie podejmował temat krajobrazu. Jego dwa Pejzaże górskie znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki Ukraińskiej we Lwowie.
Stanisław Dębicki rozpoczął naukę malarstwa w wiedeńskiej akademii u C.Griepenkerla w 1881 roku. Naukę kontynuował w krakowskiej akademii i w monachijskiej od roku 1884 u A. Wagnera. Powróciwszy do kraju osiadł na krótko w Kołomyi, wtedy zainteresował się obyczajami Hucułów. W latach 1890 - 1891 kontynuuje wykształcenie w Paryżu, w Académie Colarossi. Po powrocie osiadł na stałe we Lwowie. Przystąpił do Towarzystwa "Sztuka" oraz do Związku Artystów Polskich we Lwowie oraz od 1902 roku do wiedeńskiej Secesji. W 1909 roku powierzono mu katedrę malarstwa dekoracyjnego Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jako członek jury zajmował się wyborem dzieł na wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie. Sam dość rzadko wystawiał, w Krakowie i we Lwowie. Głównie malował portrety i sceny rodzajowe, początkowo w konwencji realistycznej, następnie przenosił do swojego malarstwa zdobycze impresjonizmu francuskiego. Podał się również wpływowi sztuki japońskiej. Zajmował się także innymi dziedzinami sztuki, grafiką, ilustracją, rzeźbą, scenografią, projektowaniem sztuki użytkowej.