Samochody PRL-u
Samochody osobowe, autobusy, samochody ciężarowe, ciągniki, kombajny
Bukowski Włodzimierz
Wydawnictwo: Księży Młyn
ISBN: 978-83-612-5347-1
Format: 22.0x32.0cm
Liczba stron: 120
Oprawa: Twarda
Wydanie: 1, 2018 r.
Lektura Samochodów PRL-u zabierze nas w fascynującą podróż w czasy, gdy polski przemysł motoryzacyjny wytwarzał corocznie kilkaset tysięcy pojazdów. Produkowane one były w kilkunastu fabrykach. Kolejne dziesiątki, jeśli nie setki, zakładów wykonywały poszczególne elementy, tworząc w ten sposób tę gałąź gospodarki narodowej.
Książka prezentuje kultowe polskie pojazdy m.in. Mikrusa, Warszawę, Syrenę i Fiata 126p. Przedstawia opisy samochodów ciężarowych i dostawczych oraz autobusów. Jeden z rozdziałów poświęcony został pojazdom rolniczym – ciągnikom i kombajnom. Publikacja prezentuje również, niestety nie wdrożone do produkcji, prototypy samochodów, które często zarówno stylistyką jak i parametrami technicznymi, nie odbiegały od ówczesnych światowych standardów.
Dzięki współpracy z fabrykami produkującymi samochody w czasach Polski Ludowej oraz ich współczesnymi następcami, książkę wzbogaciły setki interesujących zdjęć.
Samochody osobowe krajów socjalistycznych
Zdzisław Podbielski
Wydawnictwo: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ
Rok wydania: 2013
Oprawa: kartonowa foliowana
Liczba stron: 304
Format: 19.4x24.6cm
Numer ISBN: 9788320619157
Kod paskowy (EAN): 9788320619157
Samochody osobowe krajów socjalistycznych to pierwsza na polskim rynku wydawniczym publikacja prezentująca samochody osobowe produkowane w krajach byłego bloku wschodniego. Obejmuje okres od zakończenia II wojny światowej do upadku socjalizmu na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Opisano w niej pojazdy wytwarzane w Czechosłowacji, Jugosławii, Niemieckiej Republice Demokratycznej, Polsce, Rumunii i Związku Radzieckim, głównie te spotykane na polskich drogach. Z większością z nich autor miał bezpośredni kontakt, wykonał także znaczną część zdjęć. Obok opisów rodowodu i budowy poszczególnych modeli książka zawiera również ich dane techniczne. Cenne uzupełnienie stanowi krótki rys historyczny rozwoju motoryzacji w każdym z uwzględnionych krajów.
Opisane samochody: Aro, AWE (Wartburg), AWZ (P70, Trabant), Dacia, FSO i FSM (Warszawa, Syrena, Polski Fiat, Polonez), FSR/FSC (Honker), GAZ, Ifa, Iż, LuAZ, MZMA (Moskwicz), Oltcit, Skoda, Tatra, UAZ, WAZ (Lada/Żiguli), WSK (Mikrus), Zastava/Yugo, ZAZ, ZiL/ZiS.