Salvador Dali (1904 - 1989)
"THE RESURRECTION" (Zmartwychwstanie)
litografia
data powstania: 1979 r.
Oryginalna grafika autorstwa najsłynniejszego przedstawiciela surrealizmu - Salvadora Dali, przedstawiająca zmartwychwstanie Jezusa.
Wydarzenie zmartwychwstania Chrystusa jest dla wierzących chrześcijan zapowiedzią i gwarantem powszechnego zmartwychwstania wszystkich ludzi ma dźwięk trąb Sądu Ostatecznego i wyboru sprawiedliwych, którzy wspólnie z Chrystusem obejmą Królestwo Boże i otrzymają życie wieczne.
Chrześcijanie czczą to wydarzenie w największym swoim dorocznym święcie jakim jest Wielkanoc, a także w każdą niedzielę, która nazywana jest paschą tygodnia.
Praca reprodukowana i opisana w katalogu grafik Salvadora Dali autorstwa Alberta Fielda "The Official Catalog of the Grapfic Works of Salvador Dali" z 1996 roku, s. 185, poz. 79-11. Praca wymieniona jest również w katalogu Bruce Hochmana "Print Price Guide to the Graphic Works of Salvador Dali", wydanie z 2016 roku, s. 154.
Technika: litografia barwna na papierze. Praca sygnowana ołówkiem poniżej kompozycji: "Dali." (sygnatura oryginalna, autorska).
Z lewej strony praca oznaczona ołówkiem "EA" - epreuve d'artiste.
Salvador Dali (1904 - 1989) światowej sławy malarz - surrealista. W 1921 roku rozpoczął studia w Akademii San Fernando w Madrycie, do której uczęszczał z przerwami do 1926 roku, kiedy relegowano go za anarchistyczne poglądy i ekscentryczne zachowanie. Do jego przyjaciół z czasów studenckich należeli m.in. Federico Garcia Lorca, Luis Bunuel, Rafael Alberti. Dali pasjonował się nowymi kierunkami w sztuce, wystawiał od 1925 roku, sporo też pisał do czasopism artystycznych. W 1926 roku po raz pierwszy wyjechał do Paryża, gdzie poznał Picassa; ponownie był tam w 1928 roku i tym razem poznał Tristana Tzarę i grono surrealistów skupionych wokół André Bretona. W 1929 rokuwspólnie z Bunuelem nakręcili film "Pies andaluzyjski". Latem poznał i związał się z Galą Eluard, odtąd dozgonną muzą. W latach 30. obmyślił i wypraktykował własną metodę tzw. paranoiczno-krytyczną, wtedy też powstały najbardziej znane jego dzieła, jak "Uporczywość pamięci" (1931). Ten niewielki obraz, wystawiony w tymże roku w Nowym Jorku na wystawie surrealistów, stał się symbolem ruchu i otworzył artyście drogę do kariery w stylu amerykańskim. Dali i Gala przebywali w USA wielokrotnie, najdłużej w latach 1939-1948, po ucieczce z ogarniętej wojną domową Hiszpanii i z kolei z zagrożonego okupacją niemiecką Paryża. Po powrocie do Hiszpanii nastąpił „okres mistyczny” w twórczości Dalego, w którym powstawały wielkie kompozycje oparte na religijnych kanonach ikonograficznych ("Madonna z Port Lligat", "Ostatnia Wieczerza"). W 1964 roku opublikował "Dziennik geniusza". Ostatnie lata artysty upłynęły pod znakiem podróży i ekstrawagancji. Po śmierci Gali w 1982 roku Dali pozostawał do końca w dobrowolnym odosobnieniu.
Wymiary: 580 x 450 mm (w świetle passe-partout), z ramą: 72 cm x 52,5 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w brązową, drewnianą ramę.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu.