Witam,
Mam do zaoferowania ilustrację Salvadora Dalego do cyklu „Autobiografia Benvenuto Celliniego” w stylu przypominającym karty tarota. Ilustracja pochodzi z okresu, kiedy Salvador Dali podpisywał pracę nazwiskiem własnym oraz żony Gali - inspiracji dla wielu dzieł. Wydanie za zgodą autora w 1948 roku (za życia artysty). Ilustracja nigdy nie oprawiana, bardzo dobry stan zachowania, druga strona arkusza jest czysta.
Grafika wysyłana jest wraz z ochronnym (usztywnionym) zaklejanym folderem, bardzo dobrze zapakowana w sztywną tekturę.
Wszystkie poniższe skany i zdjęcia są wykonane przeze mnie i pokazują realny stan przedmiotu. Ilustracja pochodzi z mojej prywatnej kolekcji i nie jest współczesną reprodukcją. POLECAM.
***
WRAZ Z ILUSTRACJĄ ZAŁĄCZAM 2 CERTYFIKATY AUTENTYCZNOŚCI (wersja polska i angielska)
SZCZEGÓŁY
• Autor: za Salvador Dali
• Cykl: Autobiografia Benvenuto Celliniego
• Tytuł: "The Angels" (Anioły)
• Edycja: 1948 rok
• Edytor: Doubleday and Company Inc., Nowy Jork.
• Typ: litografia offset
• Stan: bardzo dobry
• Wymiary arkusza: 21,5 x 14,5 cm
O cyklu:
Benvenuto Cellini (ur. Florencja 1500 - zm. tamże 1571) pobierał nauki złotnictwa we Florencji, następnie w warsztatach Sieny, Bolonii i Pizy. Po wyjeździe do Rzymu, gdzie poznał współczesnych mu artystów rozpoczął pracę dla papieża (dla Klemensa VII robił medale, a dla mennicy papieskiej sztance do monet). Oprócz pracy dla papieża wykonywał usługi dla najznamienitszych rodów swoich czasów: Gonzagów, Walezjuszy, Medyceuszy. Do dziś przetrwała niewielka liczba jego prac, wśród których "Solniczka" (zdjęcie powyżej) i "Perseusz z głową Meduzy" należą do najsławniejszych dzieł sztuki manierystycznej.
Benvenuto Cellini odsunięty od głównego nurtu artystycznego Florencji, w ostatnich latach życia podyktował swoją biografię, która należy do kanonu literatury włoskiej i stanowi źródło wiedzy na temat jego życia i pracy. Cellini był człowiekiem gwałtownego charakteru, popełnił kilka morderstw, które darowano mu dzięki protekcji możnych mecenasów; oskarżano go o kradzieże, malwersacje powierzanych materiałów, czyny nierządne, co było przyczyną kilkakrotnej banicji, nieustannej zmiany miejsca pobytu i poszukiwania nowych patronów.
Z brawurą, jaka cechowała Cellininego życiu i w sztuce, stworzył dzieło literackie, w którym nakreślił bujne życie: miast i dworów, książąt i papieży, warsztatów i pałaców, pracy i swawoli, pokoju i wojen; obraz na tyle prawdziwy, że łatwo dostrzegalna przesada, próżność, zazdrość oraz stronniczość autora, nie ujmują dziełu, lecz podkreślają jego walory estetyczno-pamiętnikarskie.
O autorze:
Salvador Dalí, jeden z najbardziej rozpoznawalnych artystów XX wieku i najwybitniejszy przedstawiciel surrealizmu, urodził się 11 maja 1904 r. w Figueres w Hiszpanii. Już w wieku 17 lat rozpoczął studia na Królewskiej Akademii Sztuki w Madrycie, studiów jednak nigdy nie ukończył, trwając w przekonaniu, iż jest bardziej wykwalifikowany niż uczelniani egzaminatorzy. Dzięki poznaniu Joana Miró w 1928 r., Dalí dołączył do grupy surrealistów i w tym samym roku stworzył swoje pierwsze dzieło surrealistyczne „Krew jest słodka jak miód”. Ogromny wpływ na życie twórczość Dalego miało następnie poznanie w 1929 r., Heleny Diakonovej – Gali, starszej o 10 lat rosyjskiej zamężnej emigrantki, która stała się jego towarzyszką, muzą, miłością oraz modelką. Do czasów drugiej wojny światowej namalował dwa najsłynniejsze dzieła: Trwałość Pamięci (1931 r.) i Płonącą Żyrafę (1937 r.). W 1933 r. Salvador Dalí po raz pierwszy wystawił swoje prace w Nowym Jorku – później robił to wielokrotnie, w tym podczas pobytu na emigracji w czasie drugiej wojny światowej. W 1948 r. powrócił ze Stanów Zjednoczonych do Europy, gdzie kontynuował pracę twórczą. W 1982 r. zmarła muza artysty - Gala, a w rok później Dalí namalował swój ostatni obraz „Jaskółczy ogon”. Salvador Dalí zmarł 23 stycznia 1989 r. w mieście urodzenia. Pomimo śmierci, wystawy Dalego nieustannie odnoszą komercyjny sukces na całym świecie, a jego postać stała się częścią współczesnej kultury masowej. Jego dzieła znajdują się w zbiorach najbardziej prestiżowych muzeów na świecie np. Museum of Modern Art w Nowym Jorku (najsłynniejszy obraz malarza „Trwałość pamięci”) czy Tate Britain w Londynie.