Salvador Dali (1904 - 1989)
"Boska komedia: Piekło - Pieśń VII"
drzeworyt barwny na papierze, 25,5 x 17,5 cm
Autentyczna grafika autorstwa najsłynniejszego przedstawiciela surrealizmu - Salvadora Dali, przedstawiająca scenę z "Boskiej komedii". Jest to scena z Pieśni VII - Piekła, w której Pluton wita Dantego i Wergiliusza w czwartym kręgu Piekła. Przebywają tam skąpcy i rozrzutnicy. Następnie bohaterowie wchodzą do piątego kręgu Piekła, gdzie trafiają gwałtownicy, zazdrośnicy, pesymiści i pyszałkowie.
W pionowej kompozycji artysta ukazał w lewym, dolnym rogu małe postaci Dantego i Wergiliusza, a ponad nimi skłębionych w walce postaci skąpców i rozrzutników, o umięśnionych i zranionych ciałach.
"Gdy wszystko nowe wzrok oglądać pragnie,
Spostrzegłem duchy zagrzęzłe w tym bagnie,
Nagie, a twarz ich rozగątrzona gniewem.
Tłukły się w gniewie nie tylko pięściami,
Lecz głową, piersią, splecione barkami,
Nawzaగem siebie szarpały zębami. "
Salvador Dali wykonał w latach pięćdziesiątych XX wieku na zlecenie biblioteki Libreria dello Stato in Roma komplet ilustracji do jubileuszowego wydania Boskiej komedii Dantego Alighieri z okazji 700. rocznicy urodzin jej autora. Namalował 100 ilustracji w technice akwareli, po jednej wstępnej i 33 w treści każdej części poematu: Piekła, Czyśćca i Raju. Powstałe prace uważane są za jedno z najwybitniejszych osiągnięć artysty. Pomimo wycofania się Włochów z umowy (którzy ostatecznie powierzyli wykonanie zlecenia swojemu rodakowi), Dali ukończył monumentalne dzieło. Akwarele były prezentowane w Rzymie i Paryżu - prawa do nich wykupił w 1959 roku Les Heures Claires. Zostały następnie przez malarza i dwóch znakomitych drzeworytników (Raymond Jacquet i Jean Taricco) przeniesione w technikę drzeworytu. Aby przystosować je do kolorowego druku, zrobiono specjalne klocki drzeworytnicze z drzewa bukszpanowego w ilościach od 30 do 40 do każdej ilustracji. Ostatecznie zostały wydane we Francji, na ekskluzywnym papierze BFK – Rives.
Praca opisana w 2 najważniejszych katalogach grafik Salvadora Dali:
- Albert Field "The Official Catalog of the Graphic Works of Salvador Dali" 1996 rok, strony 189-200.
- Michel & Löpsinger "Dali - catalogue raisonné of etchings and mixed-media prints", 1924-1980", poz. kat. 1045.
Technika: drzeworyt barwny na papierze.
Salvador Dali (1904 - 1989) światowej sławy malarz - surrealista. W 1921 roku rozpoczął studia w Akademii San Fernando w Madrycie, do której uczęszczał z przerwami do 1926 roku, kiedy relegowano go za anarchistyczne poglądy i ekscentryczne zachowanie. Do jego przyjaciół z czasów studenckich należeli m.in. Federico Garcia Lorca, Luis Bunuel, Rafael Alberti. Dali pasjonował się nowymi kierunkami w sztuce, wystawiał od 1925 roku, sporo też pisał do czasopism artystycznych. W 1926 roku po raz pierwszy wyjechał do Paryża, gdzie poznał Picassa; ponownie był tam w 1928 roku i tym razem poznał Tristana Tzarę i grono surrealistów skupionych wokół André Bretona. W 1929 rokuwspólnie z Bunuelem nakręcili film "Pies andaluzyjski". Latem poznał i związał się z Galą Eluard, odtąd dozgonną muzą. W latach 30. obmyślił i wypraktykował własną metodę tzw. paranoiczno-krytyczną, wtedy też powstały najbardziej znane jego dzieła, jak "Uporczywość pamięci" (1931). Ten niewielki obraz, wystawiony w tymże roku w Nowym Jorku na wystawie surrealistów, stał się symbolem ruchu i otworzył artyście drogę do kariery w stylu amerykańskim. Dali i Gala przebywali w USA wielokrotnie, najdłużej w latach 1939-1948, po ucieczce z ogarniętej wojną domową Hiszpanii i z kolei z zagrożonego okupacją niemiecką Paryża. Po powrocie do Hiszpanii nastąpił „okres mistyczny” w twórczości Dalego, w którym powstawały wielkie kompozycje oparte na religijnych kanonach ikonograficznych ("Madonna z Port Lligat", "Ostatnia Wieczerza"). W 1964 roku opublikował "Dziennik geniusza". Ostatnie lata artysty upłynęły pod znakiem podróży i ekstrawagancji. Po śmierci Gali w 1982 roku Dali pozostawał do końca w dobrowolnym odosobnieniu.
Wymiary: 25,5 x 17,5 cm (w świetle passe partout), z ramą: 36 x 29,5 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w prostą, matową ramę w kolorze miedzianym z kremowym passe partout.
W oprawie zastosowane antyrefleksyjne szkło muzealne amerykańskiej firmy TrueVue (zapewnia doskonałą przejrzystość, brak refleksów świetlnych i ochronę przed promieniami UV).
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).