Salvador Dali (1904 - 1989)
"Boska komedia: Niebo - Pieśń XXVIII"
drzeworyt barwny na papierze, 27 x 20 cm
Autentyczna grafika autorstwa najsłynniejszego przedstawiciela surrealizmu - Salvadora Dali, przedstawiająca scenę z "Boskiej komedii". Jest to scena z Pieśni XXVIII - Nieba, w której wokół Empireum, siedziby Boga, znajduje się dziewięć chórów anielskich. Dante poznaje podział aniołów na trzy hierarchie, z których każda liczy po trzy chóry, zmierzając w kierunku Stwórcy.
W pionowej kompozycji artysta ukazał postać odwróconego tyłem Dantego, a w głębi Boga Ojca z długą brodą i w powłóczystych szatach.
"Spojrzeć za siebie wkoło niebokręga,
Co patrzącego wzrok za każdym razem
Swej bezmierności zadziwia obrazem,
Tam punkt widziałem, który blask wyrzucił,
Blask, co powiekę słabą śmiertelnika
Pali swym ostrzem, a paląc zamyka.
Najmniejsza gwiazda świecąca z wysoka,
Wydałaby się jak księżyc dla oka,
Stojąc tuż przy nim, jak przy gwiazdach gwiazdy"
Salvador Dali wykonał w latach pięćdziesiątych XX wieku na zlecenie biblioteki Libreria dello Stato in Roma komplet ilustracji do jubileuszowego wydania Boskiej komedii Dantego Alighieri z okazji 700. rocznicy urodzin jej autora. Namalował 100 ilustracji w technice akwareli, po jednej wstępnej i 33 w treści każdej części poematu: Piekła, Czyśćca i Raju. Powstałe prace uważane są za jedno z najwybitniejszych osiągnięć artysty. Pomimo wycofania się Włochów z umowy (którzy ostatecznie powierzyli wykonanie zlecenia swojemu rodakowi), Dali ukończył monumentalne dzieło. Akwarele były prezentowane w Rzymie i Paryżu - prawa do nich wykupił w 1959 roku Les Heures Claires. Zostały następnie przez malarza i dwóch znakomitych drzeworytników (Raymond Jacquet i Jean Taricco) przeniesione w technikę drzeworytu. Aby przystosować je do kolorowego druku, zrobiono specjalne klocki drzeworytnicze z drzewa bukszpanowego w ilościach od 30 do 40 do każdej ilustracji. Ostatecznie zostały wydane we Francji, na ekskluzywnym papierze BFK – Rives.
Praca opisana w 2 najważniejszych katalogach grafik Salvadora Dali:
- Albert Field "The Official Catalog of the Graphic Works of Salvador Dali" 1996 rok, strony 189-200.
- Michel & Löpsinger "Dali - catalogue raisonné of etchings and mixed-media prints", 1924-1980", poz. kat. 1133.
Technika: drzeworyt barwny na papierze.
Salvador Dali (1904 - 1989) światowej sławy malarz - surrealista. W 1921 roku rozpoczął studia w Akademii San Fernando w Madrycie, do której uczęszczał z przerwami do 1926 roku, kiedy relegowano go za anarchistyczne poglądy i ekscentryczne zachowanie. Do jego przyjaciół z czasów studenckich należeli m.in. Federico Garcia Lorca, Luis Bunuel, Rafael Alberti. Dali pasjonował się nowymi kierunkami w sztuce, wystawiał od 1925 roku, sporo też pisał do czasopism artystycznych. W 1926 roku po raz pierwszy wyjechał do Paryża, gdzie poznał Picassa; ponownie był tam w 1928 roku i tym razem poznał Tristana Tzarę i grono surrealistów skupionych wokół André Bretona. W 1929 rokuwspólnie z Bunuelem nakręcili film "Pies andaluzyjski". Latem poznał i związał się z Galą Eluard, odtąd dozgonną muzą. W latach 30. obmyślił i wypraktykował własną metodę tzw. paranoiczno-krytyczną, wtedy też powstały najbardziej znane jego dzieła, jak "Uporczywość pamięci" (1931). Ten niewielki obraz, wystawiony w tymże roku w Nowym Jorku na wystawie surrealistów, stał się symbolem ruchu i otworzył artyście drogę do kariery w stylu amerykańskim. Dali i Gala przebywali w USA wielokrotnie, najdłużej w latach 1939-1948, po ucieczce z ogarniętej wojną domową Hiszpanii i z kolei z zagrożonego okupacją niemiecką Paryża. Po powrocie do Hiszpanii nastąpił „okres mistyczny” w twórczości Dalego, w którym powstawały wielkie kompozycje oparte na religijnych kanonach ikonograficznych ("Madonna z Port Lligat", "Ostatnia Wieczerza"). W 1964 roku opublikował "Dziennik geniusza". Ostatnie lata artysty upłynęły pod znakiem podróży i ekstrawagancji. Po śmierci Gali w 1982 roku Dali pozostawał do końca w dobrowolnym odosobnieniu.
Wymiary: 27 x 20 cm (w świetle passe partout), z ramą: 40 x 33 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w prostą, matową ramę w kolorze miedzianym z kremowym passe partout.
W oprawie zastosowane antyrefleksyjne szkło muzealne amerykańskiej firmy TrueVue (zapewnia doskonałą przejrzystość, brak refleksów świetlnych i ochronę przed promieniami UV).
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).