Salvador Dali (1904 - 1989)
"Boska komedia: Czyściec - Pieśń XXVI"
drzeworyt barwny na papierze, 24,5 x 17,5 cm
Oryginalna grafika autorstwa najsłynniejszego przedstawiciela surrealizmu - Salvadora Dali, przedstawiająca scenę z "Boskiej komedii". Jest to scena z Pieśni XXVI Czyśćca, w której Dante dociera do ostatniego siódmego tarasu Czyśćca. Przebywają tutaj dusze ludzi lubieżnych, które są oczyszczane z grzechów w ogniu. Ponadto wszystkie dusze z wcześniejszych sześciu tarasów muszą również przejść przez ścianę płomieni zanim dostaną się do Raju, najprawdopodobniej z powodu iż grzechy na niższych tarasach miały swoje korzenie w nie właściwym skierowywaniu miłości. W Pieśni XXVI Dante spotyka poetów: Gwincello Gwido oraz Arnolda.
W pionowej kompozycji artysta ukazał gromadę dusz - cieni, które przechodzą przez płomienie. Dusze są ukazane w barwach czerwonej i niebieskiej.
"Tłum dusz idących widząc, że się łamie
Od mego cienia blask więcej czerwony,
Na to zjawisko poglądał zdziwiony.
(...)
Podobnie w ogniu obie duchów trzody,
Szły, odchodziły ciągłymi przechody,
A każda płacząc, swoją piosnkę śpiewa
Znów pierwsze duchy słuchać mię gotowe,
Podeszły do mnie zawiązać rozmowę."
Salvador Dali wykonał w latach pięćdziesiątych XX wieku na zlecenie biblioteki Libreria dello Stato in Roma komplet ilustracji do jubileuszowego wydania Boskiej komedii Dantego Alighieri z okazji 700. rocznicy urodzin jej autora. Namalował 100 ilustracji w technice akwareli, po jednej wstępnej i 33 w treści każdej części poematu: Piekła, Czyśćca i Raju. Powstałe prace uważane są za jedno z najwybitniejszych osiągnięć artysty. Pomimo wycofania się Włochów z umowy (którzy ostatecznie powierzyli wykonanie zlecenia swojemu rodakowi), Dali ukończył monumentalne dzieło. Akwarele były prezentowane w Rzymie i Paryżu - prawa do nich wykupił w 1959 roku Les Heures Claires. Zostały następnie przez malarza i dwóch znakomitych drzeworytników (Raymond Jacquet i Jean Taricco) przeniesione w technikę drzeworytu. Aby przystosować je do kolorowego druku, zrobiono specjalne klocki drzeworytnicze z drzewa bukszpanowego w ilościach od 30 do 40 do każdej ilustracji. Ostatecznie zostały wydane we Francji, na ekskluzywnym papierze BFK – Rives.
Praca opisana w 2 najważniejszych katalogach grafik Salvadora Dali:
- Albert Field "The Official Catalog of the Graphic Works of Salvador Dali" 1996 rok, strony 189-200.
- Michel & Löpsinger "Dali - catalogue raisonné of etchings and mixed-media prints", 1924-1980", poz. kat. 1098.
Technika: drzeworyt barwny na papierze.
Salvador Dali (1904 - 1989) światowej sławy malarz - surrealista. W 1921 roku rozpoczął studia w Akademii San Fernando w Madrycie, do której uczęszczał z przerwami do 1926 roku, kiedy relegowano go za anarchistyczne poglądy i ekscentryczne zachowanie. Do jego przyjaciół z czasów studenckich należeli m.in. Federico Garcia Lorca, Luis Bunuel, Rafael Alberti. Dali pasjonował się nowymi kierunkami w sztuce, wystawiał od 1925 roku, sporo też pisał do czasopism artystycznych. W 1926 roku po raz pierwszy wyjechał do Paryża, gdzie poznał Picassa; ponownie był tam w 1928 roku i tym razem poznał Tristana Tzarę i grono surrealistów skupionych wokół André Bretona. W 1929 rokuwspólnie z Bunuelem nakręcili film "Pies andaluzyjski". Latem poznał i związał się z Galą Eluard, odtąd dozgonną muzą. W latach 30. obmyślił i wypraktykował własną metodę tzw. paranoiczno-krytyczną, wtedy też powstały najbardziej znane jego dzieła, jak "Uporczywość pamięci" (1931). Ten niewielki obraz, wystawiony w tymże roku w Nowym Jorku na wystawie surrealistów, stał się symbolem ruchu i otworzył artyście drogę do kariery w stylu amerykańskim. Dali i Gala przebywali w USA wielokrotnie, najdłużej w latach 1939-1948, po ucieczce z ogarniętej wojną domową Hiszpanii i z kolei z zagrożonego okupacją niemiecką Paryża. Po powrocie do Hiszpanii nastąpił „okres mistyczny” w twórczości Dalego, w którym powstawały wielkie kompozycje oparte na religijnych kanonach ikonograficznych ("Madonna z Port Lligat", "Ostatnia Wieczerza"). W 1964 roku opublikował "Dziennik geniusza". Ostatnie lata artysty upłynęły pod znakiem podróży i ekstrawagancji. Po śmierci Gali w 1982 roku Dali pozostawał do końca w dobrowolnym odosobnieniu.
Wymiary: 24,5 x 17,5 cm (wymiar kompozycji), z ramą: 40 x 33 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w ramę w kolorze miedzianym, o chropowatej powierzchni z kremowym passe partout.
W oprawie zastosowane antyrefleksyjne szkło muzealne amerykańskiej firmy TrueVue (zapewnia doskonałą przejrzystość, brak refleksów świetlnych i ochronę przed promieniami UV).
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).