Piękna misa salaterka Kahla goldrand – złoty pasek
Duża ładna salaterka wysokość 8,2 cm średnica 24,5 cm
Pochodzi z lat 30tych XX wieku- rant wykonany jest w stylu Chippendale – bardzo modnym w tym czasie trendzie art deco – wystroju wnętrz. Serwis Chippendale wypuścił na rynek Rosenthal- brzegi talerzy miały specjalnie formowany rant- sprawiający, że złocenie wydaje się trójwymiarowe- łapie lepiej światło niż zwykły płaski pasek. A Kahla, która konkurowała w tym czasie z Rosenthalem- zrobiła to samo po swojemu- wypuszczając poszukiwaną dzisiaj serię właśnie takich naczyń i talerzy. Na sąsiedniej aukcji będziemy sprzedawać też talerze…
Duża ładna w bardzo dobrym stanie- idealna na naszą narodową pyszną sałatkę warzywną z majonezem… ale i góra każdej innej sałatki zmieści się bez problem- obiadowa duża salaterka – pod spodem ma pieprzyk- w masie był kamyczek i upiek ła się an czarno przy wypalaniu- ale złóocenia w bardzo dobrym stanie. Polecam.
W tym stanie rarytas. Sygnatura Kahla w prostokącie – pojawiła sięw 1937 roku i obowiązywała do 1952 roku. Ponieważ salaterka jest bogato złocona myślę, że jest powojenna z lat 50tych… czyli ma 70 lat !!! A jest jak nowa.
Polecam !!! Mam nadzieję, że ozdobi domowy serwis ze złotym paskiem.
kahla
Przed wojną konkurowała z Hutschenreuther i Arzberg o palmę pierwszeństwa- po wojnie stała sie w ramach reparacji wojennych spółką akcyjną radzieckiego rządu- a produkcja w ramach reparacji wojennych w ogromnej części trafiała na rynek radziecki. Pod jej markę wkrótce trafiło większość prywatnych przedwojennych fabryk na terenie DDR. Oprócz doskonałej porcelany- produkowano też niskiej jakości porcelanę użytkową dla demoludów- i tej nie warto nawet dotykać, chociaż czasem zdarzają się perełki - sygnatura obowiązywała od 1934- do 1957 roku – szary prostokąt z napisem Kahla. Z tego okresu można kupić naprawdę znakomitą i piękną porcelanę.
Ze strony Kahla.pl
Historia
Niemiecka manufaktura porcelany Kahla powstała w 1844 roku w Turyngii. W ciągu 12 lat wyrosła na największą fabrykę porcelany w regionie i przez następne niemal 100 lat rozwijała produkcję wykupując kolejne zakłady: Arzberg, Hutschenreuther, Shoenwald. Znacjonalizowana w roku 1952 nadal dynamicznie rosła modernizując linie technologiczne i dbając o jakość wyrobów. 50 % produkcji przeznaczano na eksport. W latach 70tych XX wieku Kahla była właścicielem 17 fabryk porcelany zatrudniających łącznie ponad 18 000 osób. Niedługo po upadku muru berlińskiego roku agencja prywatyzacyjna Treuhand sprzedała przedsiębiorstwo Kahla. W 2 lata później Kahla ogłosiła bankructwo. Szczęściem firma znalazła prywatnego inwestora, który w krótkim czasie odbudował jej wartość. Kahla rozpoczęła produkcję linii przeznaczonych dla gastronomii. Zdobyła także prawo posługiwania się certyfikatem ISO 9001 – jako pierwsza z manufaktur porcelanowych byłego bloku wschodniego. Wkrótce potem otwarto linię produktów spersonalizowanych przeznaczonych dla branży reklamowej.
Dziś Kahla jest doskonale zarządzaną fabryką rodzinną o nowoczesnym podejściu do design’u. Co roku organizuje warsztaty design’u dla młodych i wciąż poszukuje nowych technologicznych możliwości przetwarzania porcelany. Od 2009 roku wyroby Kahla sygnowane są znakiem Pro Eko – to oznacza że wyprodukowano je w procesie technologicznym o zredukowanym wpływie na środowisko.
Filozofia
Nasz nowoczesny zglobalizowany świat charakteryzuje elastyczność, ogromne tempo wydarzeń i nieustanna zmiana priorytetów. Życie codzienne zatem wymaga zróżnicowanych pomysłów, niekonwencjonalnych rozwiązań i pasujących do siebie systemów. Ludzie w Kahli są pewni, że jeśli chodzi o porcelanę robią wszystko by urzeczywistnić marzenia klientów. Produkują porcelanę, która pasuje do współczesnych trybów życia– tak
indywidualną jak jednostki.
Wyzwaniem z którym zmierza się Kahla jest innowacja. Innowacja oznacza wykroczenie poza sprawdzony proces technologiczny oraz wczorajsze konwencje wzornicze. Kahla szuka rozwiązań, które mogą być wytwarzane ekonomicznie, ekologicznie i będą potem szeroko dostępne. W ten sposób Kahla tworzy nowy wymiar ucztowania, delektowania się i gościnności.
Dlaczego design?
Kahla stawia na design. Według greckiego filozofa Diogenesa wszystko czego potrzeba by się napić, to złożone w miseczkę dłonie. Ale jak różne mogą być dłonie! I to jest to czym interesuje się Kahla – indywidualność. Nowoczesny design, oferowanie cech indywidualnych daleko wykraczających poza oczywistą funkcję – to znak rozpoznawczy tej marki.
Pasmo sukcesów
Ponad 60 nagród w 14 ostatnich lat – te 2 liczby skutecznie podkreślają sukces Kahli. Najwięcej nagród Kahla otrzymuje w dziedzinie design’u. Są jednak także nagrody za skuteczny marketing, innowacyjne pakowanie, jakość lub w ogóle – innowacje.
Kahla Centuries
Najpiękniejszym przykładem filozofii Kahla jest zaprojektowana przez Barbarę Schmidt kolekcja Centuries.
Sama projektantka mówi:
„Kocham porcelanę od dzieciństwa. To wspaniały materiał, zaklinany w konkretne przedmioty staje się częścią naszej codzienności. Przyjemnie jest odkrywać ją na nowo. Ideą Centuries była współczesna interpretacja znanych i cenionych motywów i połączenie ich z nowoczesnym podejściem, pasującym do współczesnego życia. Centuries nie jest standardową zastawą stołową. To zbiór obiektów o nieograniczonych możliwościach kombinacji i zastosowania.”
Kolekcja łączy w sobie 4 odrębne linie wzornicze i formuje je w nowy zadziwiający sposób. Relief kończy się w połowie talerza, lub płynnie przechodzi w inną dekorację, nowoczesne kształty filiżanek ozdobiono neobarokowymi lub klasycznymi uszkami. Na talerzach rozsypują się płatki margaretki, albo zakręcają się spiralnie muszle. W kwadratowe misy wtopiono tradycyjne girlandy. Całość z pozoru nieco chaotyczna harmonijnie łączy się w niezwykłe nakrycie stołu. Dołożone do kolekcji elementy znalezione na targach staroci, pojedyncze filiżanki, czy talerze zyskują wspaniałe tło i indywidualizują konkretny zestaw.
W dziedzinie sztuki stołu Kahlę uważa się za trendsettera – fabryki z całego świata podążają w kierunku przez nią wyznaczonym. Najwyższą jakość potwierdzają liczne certyfikaty – porcelana Kahla jest odpowiednia do zmywarek, kuchenek mikrofalowych, jest odporna na zarysowania i trudna do potłuczenia.
Fabryka porcelany Kahla została założona przez Christiana Eckardta w 1844 roku, szybko przekształciła się w największą fabrykę porcelany w Turyngii, a w 1914 roku była jednym z największych producentów porcelany w Niemczech. Po wojnie do firmy należały fabryki porcelany Arzberg, Hutschenreuther i Schönwald. Produkcja porcelany Kahla rozpoczęła się 27 sierpnia 1844 r. Z 20 pracownikami. Pomimo początkowych niepowodzeń, porcelana Kahla była w stanie zapewnić sobie dobrą pozycję, zwłaszcza dzięki słynnemu błękitowi kobaltowemu i znanej serii zastaw stołowych ze słomianym wzorem kwiatowym i cebulowym, używanym w wielu gospodarstwach domowych.
Po drugiej wojnie światowej fabryka porcelany Kahla przekształciła się najpierw w sowiecką spółkę akcyjną, a w 1952 roku w spółkę państwową. Pod koniec lat pięćdziesiątych XX wieku obiekty w Kahla były rozproszone. W 1961 roku w obecnym miejscu odbudowano budynki fabryczne i biurowe oraz zainstalowano nowoczesną technologię pieców tunelowych. W tym czasie 50 procent produkcji było eksportowane do ponad 30 krajów Europy Wschodniej i Zachodniej. Jako VEB Feinkeramik, Kahla stała się centrum przemysłu porcelanowego w NRD. W 1979 roku do tego kombinatu należało 17 fabryk porcelany zatrudniających 18 000 pracowników.
Po upadku Muru Treuhand sprywatyzował firmę w 1991 r., Jednak dwa lata później w 1993 r. Musiała ogłosić upadłość i przeszła na własność Turyngii. W 1994 roku Günther Raithel, były menadżer w Rosenthal, ponownie założył KAHLA / Thüringen Porzellan GmbH jako udziałowca większościowego za zgodą rządu Turyngii.
Zakłady produkcyjne zostały zmodernizowane. Opracowano dwie nowe linie produktów (KAHLA Elegance i KAHLA Moder), a na targach Ambiente w 1994 roku została zaprezentowana forma porcelany, opracowana przez projektantkę Barbarę Schmidt. Wiosną 1995 roku zaprezentowano asortyment porcelany hotelowej KAHLA. Firma zaspokaja wszystkie potrzeby gastronomiczne od systemowej do najwyższej. W 2000 roku rodzina Raithel przejęła pozostałe udziały od Turyngii.
Od wznowienia działalności i szeroko zakrojonych inwestycji w nowoczesne technologie produkcji firma otrzymała dotychczas 63 krajowe i międzynarodowe nagrody za wzornictwo (2008). Niemniej jednak, oprócz nowoczesnych serii zastaw stołowych, nadal produkuje się zastawę stołową ze znanymi w NRD wzorami kwiatów słomy/strohblumen/ i cebulowym /zwiebelmuster/