Ryszard Winiarski (1936 - 2006)
"Przypadek w grze 4x4"
Autentyczny obraz jednego z bardziej znanych i cenionych polskich artystów współczesnych - Ryszarda Winiarskiego, przedstawiający charakterystyczną dla jego twórczości kompozycję abstrakcyjną. W pionowej kompozycji artysta ukazał kwadratową "szachownicę" składającą się z 4 rzędów i 4 kolumn kwadratowych pól, a każde takie pojedyncze pole także jest podzielone na 16 równych części. W każdym kolejnym, dużym polu, artysta w losowy sposób zaczernia kolejną kratkę, dochodząc aż do całkowitego zaczernienia ostatniego pola.
Jako stałe moduły prac Winiarski przyjął kwadraty w kolorach czerni i bieli, których kolejnością i rozmieszczeniem rządzi przypadek - rzut kostką do gry, losowanie lub wybór liczb przypadkowych.
Technika: akryl, ołówek na płótnie. Praca sygnowana, datowana i opisana ołówkiem poniżej kompozycji: "przypadek w grze 4x4 | winiarski '99" (sygnatura oryginalna, autorska). PROWENIENCJA: Dom Aukcyjny Agra-Art - Warszawa.
Ryszard Winiarski (1936 - 2006) polski malarz i scenograf. Ukończył w 1959 Politechnikę Warszawską i podjął studia malarskie w ASP w Warszawie (1960-1966). Pod koniec studiów, w 1965 sformułował własny program artystyczny i zrealizował pierwsze prace z serii pt. „Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych“. Otrzymał za nie I nagrodę na Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach w 1966. Jako stałe moduły prac przyjął kwadraty w kolorach czerni i bieli, których kolejnością i rozmieszczeniem rządzi przypadek - rzut kostką do gry, losowanie lub wybór liczb przypadkowych. W 1970 wprowadził do swych prac trzeci wymiar w formie obrazów przestrzennych lub jako iluzję przestrzeni uzyskaną przez wykreślanie perspektywy linearnej. W 1971 powstały pierwsze obrazy z wmontowanymi lustrami. Od 1972 artysta aranżował też „gry“ z udziałem widzów, którzy stosując jego środki i metodę wypełniali płaszczyznę czy pomieszczenie własną „wystawą“. Od ok. 1983 Winiarski włączył do swych prac elementy znaczeniowe, symboliczne i odwołujące się do emocji, jak kształt krzyża, naturalne materiały i zabiegi na nich, np. gięcie (instalacje: Geometria w stanie napięcia, 1984, Czarny kwadrat czyli fruwająca geometria, 1984, Hommage dla Henryka Stażewskiego, 1989). Równolegle artysta od 1960 uprawiał scenografię teatralną, będąc autorem kilkudziesięciu realizacji w tej dziedzinie w teatrach całej Polski. Uczestniczył w wielkiej liczbie wystaw w Polsce i za granicą, w tym: Biennale w Sao Paulo 1969, I i II Biennale des Konstruktivismus, Norymberga 1969 i 1971, Konstrukcja w procesie, Łódź 1981 i Monachium 1985. Zmarł 4 grudnia 2006 w Warszawie.
Wymiary: 24 x 18 cm, z ramą: 25,5 x 20 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona czarną, lakierowaną ramę (tzw. lakier fortepianowy).
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).