ANTYKWARIAT OKTAWIAN PROPONUJE:
Piotr Rypson
NIE GĘSI
POLSKIE PROJEKTOWANIE GRAFICZNE 1914-1949
W treści m.in.:
- Trzy kierunki na początek
- Swojskość zdobna
- Formizm, ekspresjonizm, futuryzm (Hulewicz, Lille Ludwik, Czyżewski, Wat, Stern Anatol,Jerzy Jankowski)
- Zwrotnica linii i Blok kwadratów ( Żarnowerówna, Peiper, Jasieński Bruno, Przyboś, Strzemiński Władysław, Mieczysław Szczuka, Stażewski, Berlevi)
- Nowoczesny koktajl ( Karol Hiller, Gronowski Tadeusz, Podsadecki, Edmund John, Stefan Norblin, Bolesław Surałło, Artur Horowicz, Józef Horyd)
- Pierwsze tanie serie ( Biblioteka Groszowa,Biblioteka Domu Polskiego, Biblioteka Nowości )
- Projekcje i klisze fantazji ( filmowe foldery, ulotki reklamowe,
- Pic na wodę. Fotomontaż ( Zygfryd Kamiński, Szczuka, Jan Poliński, Zbigniew Jurkowski, Zbigniew Czech, Mieczysław Berman
- Handlujemy ( papiery firmowe, rachunki, papeterie firmowe
- Logotypy w dwudziestoleciu
- W stronę funkcjonalizmu ( Dźwignia, Miesięcznik literacki, Praesens, Grupa a.r., Brzękowski, Przyboś,
- Budujemy dom ( czasopisma: Dom, osiedle, mieszkanie, Architektura i budownictwo, Wnętrze
- Reklama ( Levitt i Him, Zbigniew Jaworski, Berman)
Nie gęsi to pieczołowicie odtworzone uniwersum projektów: okładek, plakatów, ulotek, opakowań (w co pakowano przedwojenne prezerwatywy?), czasopism, znaczków; to także przegląd wszystkich dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego: od prac lewicowych propagandzistów przez reklamy różnych dziedzin przemysłu („Cukier krzepi”!) do zaskakujących kuriozów, jak fotomontaż na okładce tomiku poezji polskich faszystów. Książka Piotra Rypsona to jednocześnie przejrzysty przewodnik po głównych nurtach sztuki projektowej i dokument tworzącej się nowoczesności: eksperymentów futurystów, osiągnięć funkcjonalizmu i konstruktywizmu.
Ta książka raz na zawsze obala mit o braku polskiej tradycji projektowania graficznego i udowadnia, że bynajmniej nie ogranicza się ona tylko do plakatu. Współcześni dizajnerzy znajdą tu inspirację i dowód, że zaskakujące rozwiązania projektowe rodzą się nie tylko w XXI wieku, krytycy i historycy sztuki otrzymają wyczerpujące i kompetentne źródło wiedzy, odbiorcy zagraniczni odkryją nieznaną wcześniej i nieco egzotyczną twórczość, wszyscy czytelnicy natomiast – napisaną wartkim językiem pochłaniającą opowieść o zapomnianej, a barwnej i różnorodnej codzienności Polski na przestrzeni burzliwych trzydziestu lat.
_________________________________________________________________________
WYDAWNICTWO KRAKTER, KRAKÓW 2011r., str. 401, (liczne ilustracje kolorowe i czarno-białe, bibliografia, indeks); 28cm
OPRAWA TWARDA
STAN Bardzo dobry-
UWAGI: niewielkie otarcia krawędzi oprawy