RYDUŁTOWY (CZERNICA)
CZERNITZ
Tunel Kolejowy (Kolej Wilhelma)
GÓRNY ŚLĄSK
Oryginalny staloryt Stülera z r. 1856
Tunel kolejowy w Rydułtowach – obiekt inżynieryjny w Rydułtowach, położony między przystankiem Łuków Śląski a stacją w Rydułtowach, na linii kolejowej nr 140. Ciągnie się od osiedla Orłowiec aż do łąk niedaleko Czernicy. Ten najstarszy tunel kolejowy w Polsce ma 727 metrów.
Powstał w połowie XIX wieku, przetrwał do dziś, choć był zburzony, a później odbudowany w czasie II wojny światowej. Mowa o niesamowitym, zabytkowym, najdłuższym na Śląsku tunelu kolejowym, który znajduje się na trasie Rybnik-Racibórz, ciągnie się na wysokości Rydułtów ( od osiedla Orłowiec po pola na wschód od pobliskiej Czernicy w gminie Gaszowice). Wejścia po obu stronach ozdobione są specjalnymi wieżami.
Powstanie tunelu wiąże się z budową linii kolejowej łączącej Nędzę z Rybnikiem. Do końca 1854 roku zbudowano odcinek z Nędzy do Czernicy (oficjalne otwarcie tej części trasy miało miejsce 1 stycznia 1855). Na przeszkodzie ku dalszej budowie linii stanęło jednak wzniesienie, pod którym zdecydowano się przebić tunel. Prace przy jego budowie rozpoczęto już pod koniec 1854 roku. Wykonawcą była prywatna spółka akcyjna Wilhelmsbahn
Kolej Wilhelma (Wilhelmsbahn AG) – zbudowana w latach 1842–1847 linia kolejowa Koźle – Racibórz – Bogumin, odgałęzienie Kolei Górnośląskiej, fragment pierwszego połączenia kolejowego Berlin – Wiedeń.
Pierwotnie dla linii przewidywana była nazwa Kolej Kozielsko-Bogumińska. Z uwagi na poparcie, udzielone inicjatywie budowy linii przez króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV, wdzięczni akcjonariusze postanowili jednak ją zmienić, upamiętniając zarazem imię króla w nazwie kolei. Koncesja na budowę linii została udzielona w maju 1844.
Daty otwarcia poszczególnych odcinków:
1 stycznia 1846 Kędzierzyn – Racibórz
1 maja 1847 Racibórz – Chałupki
1 września 1848 Chałupki – Bogumin.
W późniejszym okresie kolej wybudowała kolejne linie: w 1855 linię Racibórz – Głubczyce, a w latach 1855-1858 linię Nędza – Ligota z imponującym tunelem koło Czernicy o długości 727 m, przebitym na głębokość do 28 m pod szczytem wzgórza.
W 1869 linia kolejowa została wykupiona przez Kolej Górnośląską, a następnie wraz z nią wcielona do pruskich kolei państwowych w 1886 r.
Wymiary:
Arkusz: 25,8 x 34,3 cm
Obraz: 22,5 x 30,0
Proszę rzucić okiem na inne wystawiane przeze mnie grafiki i mapy