Charakterystyka grupy rowerów miejskich:
Są to rowery, które pełnią czysto użytkową funkcję i nadają się do krótkich rekreacyjnych przejażdżek. Geometria ramyzapewnia wyprostowana sylwetkę, dominują ramy bez górnej rury co ułatwia wsiadanie i zsiadanie z roweru. Najczęściej stosowane są 26“ koła chociaż także zdarzają się 28“ o małym oporze toczenia.
Duże siodełko gwarantuje komfortową jazdę a kompletne oświetlenie (zasilane dynamem) bezpieczeństwo na zatłoczonych ulicach. Są modele wyposażone w klasyczny dla MTB napęd, bazując na standardowym osprzęcie. Coraz częściej stosuje się przekładnie w piaście, rezygnując przy tym z przedniej przerzutki. Konstruktorzy stosują coraz bardziej innowacyjne rozwiązania np. prądnica w pieście uruchamiana przyciskiem na kierownicy.
Wyróżniamy także rowery miejskie typu „składak”, których najważniejszą cechą jest możliwość zmniejszenia jego gabarytów na czas przechowywania lub transportu. Dzieje się to poprzez, specjalnie zaprojektowaną ramę, którą kilkoma prostymi ruchami można złożyć i to bez konieczności używania kluczy. Większość składaków współcześnie posiada niewielki koła od 14“ do 24“. Od niedawna składaki wracają do łask w odmłodzonej i zmodernizowanej wersji.
ZALETY:
-duża funkcjonalność
-prosta obsługa
-tania eksploatacja
-łatwe prowadzenie
-niewysoka cena
-długowieczność
WADY:
-nie sprawdza się w trudnym tereni
Jak dobrać rozmiar ramy?
Niestety nie ma idealnego schematu na dobranie odpowiedniego rozmiaru roweru. Istnieją rożnego rodzaju wzory, którymi można się posłużyć żeby wykluczyć zdecydowanie za małe lub za duże ramy.
Najłatwiejszą metodą na dobranie odpowiedniej wielkości ramy jest zmierzenie długości nogi. Żeby dokonać właściwegopomiaru należy stanąć wyprostowanym przy ścianie i poprosić kogoś znajomego żeby zmierzył odległość od krocza do ziemi.
Uzyskany w centymetrach wynik pomnóż przez następujący współczynnik:
-dla roweru MTB przez 0.57
-dla trekkingowego lub crossowego przez 0.63
-dla szosówki przez 0.67
Należy pamiętać o tym, że rozmiary ram najczęściej podawane są w cala i dlatego to co nam wyjdzie podzielimy przez 2.54.
Kiedy będziemy już przymierzać rower, powinniśmy sprawdzić czy w razie konieczności nagłego zeskoczenia z roweruposiadamy pewien zapas miejsca pomiędzy górną rurą ramy a kroczem. Przyjęło się, że wynosi on około 10cm.