Monbijou - Mój klejnot – tak należy tłumaczyć francuskie wyrażenie mon bijou /– stąd nasza biżuteria… /od którego swą nazwę wziął nazwę serwis obiadowo kawowy - marki Rosenthal. Powstał on pod koniec XIX wieku- czyli na początku działania firmy Philipa Rosenthala - w czasie europejskiej secesji, kiedy w Niemczech w wielu dziedzinach odczuwalne były silne wpływy kultury francuskiej. Forma „Monbijou” zawiera ornamenty nawiązujące do ludwikowskiego stylu rokoko - ładny delikatny relief otacza kołnierz miseczki. . Motyw małych ukwieconych gałązek nazywa się „Grüne Ranke” – zielone pnącze – przypomina gałązkę lobelii – i znajdziemy ją na wielu oryginalnych secesyjnych talerzach. W XIX wieku malowane były w ten sposób, że koronkowy wzór roślinny odbijano na porcelanie z miedzianych grawerowanych matryc, - a potem ręcznie młode dziewczyny malowały na zielono listki i na pastelowo kwiatki. Elementy serwisu, które oferujemy dzisiaj Państwu- malowała już maszyna farbkami odpornymi na zmywarki. Sygnatura jest z lat 80tych – stan porcelany znakomity – podobnie ceny- warto porównać z cenami na niemieckich aukcjach – są podobne – ale w euro.
Forma nie zmieniana od 130 lat. Monbijou znajdziemy na rynku z pierwszą sygnaturą Rosenthala – to serwis starszy niż słynna Biała Maria. Kiedy pojawiło się art deco- przestał być modny… wrócił w latach 60tych, kiedy moda na secesję wybuchła w całej Europie i trwa do dzisiaj.
„Monbijou” posiada bardzo różne dekoracje, które są wynikiem panujących mód i trendów w sztuce użytkowej. Na porcelanowych filiżankach tej serii odnajdziemy pastelowe bukiety kwiatów, malowane fantazyjne sceny charakterystyczne dla art nouveau oraz monochromatyczne zdobienie kobaltowe.
Charakterystyczne dla „Monbijou” ornamenty często podkreślane są ręcznymi złoceniami, jak w przypadku słynnej dekoracji „Rambouillet”. Zyskała ona wielką popularność, do czego przyczyniła się bez wątpienia Grace Kelly, amerykańska aktorka o światowej sławie. Kiedy poślubiła ona Rainiera, księcia Monako, zakupiła ten właśnie serwis, stanowiący do dziś wyposażenie książęcego pałacu.
Jeśli chcecie Państwo podać oliwki w miseczce – takiej samej jak serwuje księżna Monaco – to proszę klikać szybko :)
Na tej aukcji sprzedajemy miseczkę z serwisu Monbijou Rosenthala z dekoracją zielonego pnącza- Grüne Ranke
Miska wysokość 3,7 cm średnica 18,9 cm średnica podstawy 9,1 cm o – stan idealny
Polecam !!!
Notatka historyczna
Po powrocie z Ameryki, gdzie sprzedawał niemiecką porcelanę- , 24 letni Phillip Rosenthal wraz z bratem Maxem kupił w 1879 roku Schloss Erkersreuth, gdzie już rok później założył swoją pierwszą firmę - Philipp Rosenthal Porzellanmalerei. Na początku jego żona Maria malowała białą najtańszaą niezdobioną porcelanę – a Phillip – jako domokrążca przemierzał miasta i wioski Bawarii i pukając od drzwi do drzwi- sprzedawał... Doskonale wiedział jaki jest gust bogatego mieszczaństwa i trafiał w niego bezbłędnie.
W sąsiednim Selb Lorenz Hutschenreuther produkował białą porcelanę, którą bracia Rosenthal kupowali i malowali w swojej pracowni, gdzie już w 1883 roku zatrudniali 80 pracowników. Wkrótce okazało się, że pomieszczenia w Schloss Erkersreuth są niewystarczające, i w 1889 roku przenieśli się do Selb, gdzie w błyskawicznym tempie powstawała nowa fabryka.
Jednym z pierwszych serwisów zaprojektowanych jeszcze w XIX w. już od początku do końca przez Rosenthala był serwis Monbijou- wykonany zgodnie z najnowszą modą, którą później nazwano secesją- a w owym czasie Jugendstil- styl młodych… serwis jest produkowany do dzisiaj.
W 1905 roku powstał nowatorski na owe czasy serwis Donatello, który jest uznawany za kwintesencję elegancji okresu secesji- zw wspaniałymi geometrycznymi uchwytami. Serwis miał wiele cech przyszłej estetyki art deco. Proporcje waz wzorowane były na proporcjach waz greckich.
Philipp Rosenthal już wówczas dał się poznać jako człowiek, który nie bał się podejmować rewolucyjnych działań, czym zdobył sobie wielkie uznanie.
Nawet znane wówczas królewskie i książęce manufaktury sygnowały swoje wyroby znakami, które zrozumiałe były jedynie dla koneserów.
Pomimo wielu głosów krytyki ze strony jego partnerów i przyjaciół, P. Rosenthal jako pierwszy użył swojego stylizowanego podpisu w charakterze sygnatury, która dziś jest jedną z najbardziej znanych na świecie.
Nie bał się także podjąć konkurencji z bardzo popularnymi wówczas wyrobami francuskimi i z premedytacją nadawał francuskie nazwy dla własnych serwisów, takich jak: Louis XIV, Monbijou, Pompadour i Sans Souci, którym nadał też formy ze "Złotego Wieku" Europy - Baroku i Rokoko.
Serwis Sans Souci jeszcze w 1955 roku należał do standardowej kolekcji firmy.
Rosenthal, jako człowiek otwarty także na nowoczesne formy i wzornictwo, własnoręcznie narysował w 1907 roku gładki, prosty w formie, nowoczesny serwis Donatello.
Kolejnym krokiem milowym było uruchomienie w 1911 roku własnego wydziału artystycznego, którego wyroby rozsławiły firmę na całym świecie.
Pod koniec lat dwudziestych powstaje serwis Maria – w stylu art deco - - wzorowany na antycznych wazach – na cześć pamięci pierwszej żony Phillipa – Marii, z która zaczął swoją przygodę z porcelaną. Malowała róże na porcelanie- którą sprzedawał jako domokrążca- …Maria dekorowana jest wytłaczanymi różami. Serwis sprzedaje się w największej ilości sztuk w historii porcelany na świecie. Sprzedano ponad 50 mln egzemplarz serwisu obiadowego. Nadal jest produkowany i poszukiwany. Należy ciągle do porcelany z najdroższej najwyższej półki.
W 1934 roku w fabryce KPM Rosenthala w Wałbrzychu powstaje ostatni wspaniały serwis Philipa Rosenthala- Fryderyka, którą bardzo często możemy spotkacćw polskich domach. Prezentuje modny w latach 30tych styl neobarokowy – z charakterystycznym liściem akantu…
30 marca 1937 roku Philipp Rosenthal zmarł, a zarząd przejęli: jego syn Philipp Rosenthal Jr. i dyrektor generalny Otto Zöllner.
Uruchamiając w 1960 roku w Norymberdze pierwszy salon firmowy Studio-Haus, firma Rosenthal rozpoczęła budowę pierwszej na świecie sieci sklepów designerskich.
W 1985 roku przedsiębiorstwo zatrudniało na świecie 8500 pracowników. Na stronie Rosenthala dowiemy się, że projektowało dla firmy ponad 1000 najwybitniejszych artystów z całego świata.
Irlandzki koncern Waterford Wedgwood objął w 1997 roku pakiet większościowy akcji Rosenthal AG. Holding z siedzibą w Dublinie jest największym na świecie dostawcą produktów "kultury stołowej".
W 2000 roku, firma Rosenthal połączyła się z jedną, z największych przez wiele lat konkurencyjnych marek na rynku porcelany, firmą Hutschenreuther. Obecnie wraz z Wedgewood jest częścią holdingu fińskiego Fiskars, a produkcja słynnych serwisów odbywa się w Chinach.