Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatności- 12,00 zł
- Antena do radiostacji "RF10"52 cm dł
- 20,99 zł z dostawą
- 860,69 zł
- jako styl zdjęć Odbiornik radiowy ATS-25 Max Odbio
- 899,69 zł z dostawą
- 60,00 zł
- ANTENA GPS wtyk SMA np. do radiostacji morskich
- 69,99 zł z dostawą
Opis
Wstęp.....................................................................................................................................9
1. Regulamin radiokomunikacyjny
1.1. Podstawowe regulacje prawne...............................................................................13
1.2. Światowa tabela przeznaczeń częstotliwości.........................................................15
1.3. Krajowa tabela przeznaczeń częstotliwości............................................................17
1.4. Służby i stacje radiokomunikacyjne........................................................................19
1.5. Częstotliwości przeznaczone dla służby lotniczej..................................................22
1.6. Inne regulacje prawne.............................................................................................25
2. Korespondencja radiotelefoniczna
2.1. Telekomunikacyjna służba lotnicza.........................................................................27
2.2. Stacje lotnicze..........................................................................................................28
2.3. Rodzaje łączności....................................................................................................28
2.4. Częstotliwości..........................................................................................................29
2.5. Meldunek pozycyjny, NOTAM......................................................................,..........29
2.6. Transmisje niedozwolone i zakłócenia....................................................................30
2.7. System czasu i rejestracja korespondencji ............................................................30
2.8. Nawiązanie łączności..............................................................................................31
2.9. Stosowanie kodów i skrótów...................................................................................32
2.10. Rodzaje depesz i kolejność pierwszeństwa.........................................................32
2.11. Częstotliwości radiowe w niebezpieczeństwie.....................................................34
2.12. Zagadnienia łączności radiotelefonicznej.............................................................34
2.13. Sposób nadawania................................................................................................38
2.14. Frazeologia lotnicza...............................................................................................39
2.15. Znaki wywoławcze stacji lotniczych......................................................................40
2.16. Procedury radiotelefoniczne.................................................................................42
2.17. Procedury kontroli radiostacji............................................................................... 43
2.18. Wymiana korespondencji radiotelefonicznej........................................................44
2.19. Wykorzystywanie częstotliwości...........................................................................46
2.20. Utrata łączności.....................................................................................................47
2.21. Łączność radiotelefoniczna w niebezpieczeństwie..............................................49
2.22. Łączność radiotelefoniczna w sytuacjach naglących...........................................51
2.23. Służba radionawigacyjna......................................................................................52
2.24. Służba rozgłaszania..............................................................................................53
3. Zasady radiotelefonii
3.1. Dekalog radiotelefonisty..........................................................................................55
3.2. System łączności lotniczej ......................................................................................56
3.3. Selekcja kanałów łączności.....................................................................................61
3.4. Podstawowe parametry lotniczych urządzeń radiokomunikacyjnych...................63
3.4.1.Zakresy częstotliwości...................................................................................63
3.4.2. Stabilność częstotliwości..............................................................................64
3.4.3. Moc w antenie...............................................................................................65
3.4.4. Rodzaje emisji...............................................................................................65
3.4.5. Czułość odbiornika.......................................................................................67
3.4.6. Szerokość pasma przepuszczania odbiornika............................................67
3.4.7. Niezawodność ..............................................................................................68
3.5. Uproszczony schemat blokowy nadajnika radiokomunikacyjnego.......................73
3.6. Propagacja fal radiowych........................................................................................75
3.6.1. Wpływ ziemi..................................................................................................75
3.6.2. Wpływ jonosfery............................................................................................75
3.6.3. Rozchodzenie się fal w zależności od zakresu częstotliwości....................76
3.7. Uproszczony schemat blokowy odbiornika radiokomunikacyjnego.....................78
3.8. Zasady nadawania i odbioru jednowstęgowego
(SSB-Single Side Band)..................................................................................81
3.8.1. Formowanie sygnału jednowstęgowego.....................................................82
3.8.2. Odbiór emisji SSB.........................................................................................82
3.9. SELCAL....................................................................................................................84
4. Radiokomunikacyjne urządzenia lotnicze
4.1. Radionawigacyjne urządzenia i systemy lotnicze..................................................87
4.1.1. Radiolatarnie NDB........................................................................................87
4.1.2. Systemy VOR, DME......................................................................................88
4.1.3. Systemy precyzyjnego lądowania ILS, MLS................................................89
4.1.4. Satelitarne systemy nawigacyjne.................................................................91
4.2. Urządzenia radiolokacyjne......................................................................................92
4.2.1. Radar pierwotny ASR, radar precyzyjnego podejścia PAR.........................92
4.2.2. Radar wtórny SSR - transponder pokładowy...............................................92
4.3. Radiowe systemy transmisji danych.......................................................................94
4.4. Radiowe systemy transmisji głosowej HF, VHF, UHF.............................................95
4.5. Wymagania w zakresie projektowania systemów łączności VHF..........................96
4.6. Ogólna budowa, zasada działania i obsługa radiostacji lotniczej.........................98
4.7. Parametry techniczne i obsługa radiostacji produkcji polskiej............................102
4.8. Parametry techniczne i obsługa wybranych typów radiostacji,
będących na wyposażeniu lotnictwa w Polsce............................................112
4.9. Eksploatacja źródeł zasilania................................................................................117
4.10. Kontrole urządzeń i systemów radiokomunikacji lotniczej.................................118
Wstęp
Gdy po zakończeniu pierwszej wojny światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości zaczęto od podstaw tworzyć polskie lotnictwo cywilne i wojskowe, nikt nie przypuszczał, jaką w przyszłości rolę odgrywać będzie radiokomunikacja lotnicza. W tych pionierskich czasach obowiązkowym członkiem załogi samolotu byt nawigator, którego narzędziami była mapa, busola i własne oko. Nie latano w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych, zaś najpewniejszym sposobem dotarcia na przykład z Warszawy do Białegostoku byt lot na małej wysokości wzdłuż toru kolejowego
1 kolejne odczytywanie nazw na budynkach mijanych stacji.
Pod koniec lat trzydziestych pojawiły się pierwsze radiostacje poktadowe i naziemne - w eksploatowanych przez PLL LOT nowoczesnych wówczas samolotach pasażerskich Lockheed Electra i w dumie polskiego przemysłu lotniczego - samolotach wojskowych PZL-11, Karaś i bombowcach Łoś. Te znakomite konstrukcje i brawura polskich pilotów wojskowych nie zapobiegły niestety w roku 1939 przewadze nad polskim niebem lotnictwa niemieckiego, a później sowieckiego.
Lata drugiej wojny światowej to okres gwattownego rozwoju i znaczenia technik radiokomunikacyjnych, przede wszystkim w lotnictwie wojskowym. W powszechnym użyciu byiy radiostacje korespondencyjne {oczywiście z lampami elektronowymi), systemy radionawigacyjne dalekiego zasięgu i ścieżki schodzenia, a także kodowe systemy rozpoznawania samolotów „Friend or Foe" (Przyjaciel czy Wróg). Walczące ze sobą strony prześcigały się w opracowywaniu i wprowadzaniu coraz to nowocześniejszych systemów radiokomunikacyjnych i walki elektronicznej, łącznie z zagłuszaniem nieprzyjacielskich transmisji. W Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, Wielkiej Brytanii i Rzeszy Niemieckiej opracowano i ciągle udoskonalano pierwsze, prymitywne początkowo systemy radiolokacyjne, nazwane później radarami od angielskiego terminu RAdio Detection And Ranging (radiowe wykrywanie i namierzanie). Umieszczone w roku 1940 wzdłuż brzegów Kanału Angielskiego brytyjskie stacje radiolokacyjne, nie docenione przez Niemców, walnie przyczyniły się do zwycięstwa sprzymierzonych w lotniczej Bitwie o Brytanię, a także w późniejszym okresie wojny. Również Niemcy stosowali na pokładach swych messerschmidtów i dornierów urządzenia radiolokacyjne. Autor niniejszych stów, podówczas uczeń szkolny, nabyt w końcu lat czterdziestych na warszawskim bazarze częściowo zdemontowany niemiecki radar lotniczy
2 8-centymetrową lampą kineskopowa, które to urządzenie postużyto później do zbudowania jednego z pierwszych w Warszawie odbiorników telewizyjnych.
Po drugiej wojnie światowej nastąpił burzliwy rozwój lotniczych systemów radiokomunikacyjnych, trwający do dnia dzisiejszego. Na pokłady samolotów, na lotniska i do ośrodków kontroli ruchu lotniczego wkroczyła automatyzacja, komputeryzacja i techniki satelitarne. Od wielu już lat na pokładach samolotów komunikacyjnych nie ma
stanowiska radiooperatora - jego zadania przejęty komputery pokładowe. Współczesne statki powietrzne są nasycone systemami radiokomunikacyjnymi, wspominając tylko urządzenia łączności radiotelefonicznej i transmisji danych, urządzenia radionawigacyjne, radiolokacyjne i inne.
Systemy radiokomunikacyjne staty się podstawowymi środkami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Zaniedbanie ich wykorzystania i przestrzegania obowiązujących procedur wielokrotnie było w przeszłości przyczyną tragicznych katastrof lotniczych. Przytoczmy tu zderzenie w dniu 27 marca 1977 roku na pasie startowym lotniska Los Rodeos na wyspie Teneryfa dwóch samolotów Boeing 747 linii KLM i Pan American, w wyniku którego śmierć poniosły 583 osoby. Powodem było błędne zrozumienie przez kapitana samolotu KLM informacji o warunkach meteo (gęsta mgła) i polecenia kołowania na miejsce oczekiwania, jako zezwolenia na start. Kolejnym przykładem jest katastrofa w dniu 25 stycznia 1990 roku na podejściu do lotniska JFK w Nowym Jorku samolotu Boeing 707 kolumbijskich linii lotniczych. Wykonując kolejne podejście do lądowania, kapitan samolotu powiadamiał w sposób nieregulaminowy (językiem opisowym) kontrolę lotniska JFK o kończącym się paliwie, co nie zostało właściwie zrozumiane i samolot nie uzyskał pierwszeństwa w kolejce do lądowania. Wkrótce potem z braku paliwa stanęty dwa silniki samolotu, który rozbit się powodując śmierć 73 osób.
Dlatego też międzynarodowe i krajowe przepisy lotnicze i radiokomunikacyjne wymagają, aby każda osoba ubiegająca się o licencję pilota uzyskiwała świadectwo radiooperatora w służbie lotniczej. Warunki uzyskania takiego świadectwa i wymogi egzaminacyjne reguluje Regulamin Radiokomunikacyjny Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (International Telecommunication Union), a w Polsce - odpowiednie rozporządzenie ministra właściwego do spraw łączności. Od dnia 1 stycznia 2001 roku egzaminy przeprowadza i świadectwa wydaje Urząd Regulacji Telekomunikacji (poprzednio było to zadanie Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej). Świadectwa radiooperatora są wydawane w kilku klasach, zależnie od rodzaju służby lotniczej, wieku kandydata itp.
Niniejsze opracowanie jest przeznaczone przede wszystkim dla osób przystępujących do egzaminu państwowego na świadectwo radiooperatora w radiowej służbie lotniczej, ale powinni z niego korzystać również początkujący, jak też doświadczeni piloci - kapitanowie statków powietrznych, poczynając od pilotów sportowych aż do kapitanów samolotów komunikacyjnych i kontrolerów ruchu lotniczego - jako przypomnienie nabytych uprzednio wiadomości.
Autorami opracowania są długoletni, doświadczeni specjaliści w dziedzinie radiokomunikacji lotniczej i bezpieczeństwa ruchu lotniczego - inżynierowie Tadeusz Bu-czytko, Grzegorz Pachniewski, Włodzimierz Salwa i Andrzej Sukiennik, pod ogólnym kierunkiem wicedyrektora Departamentu Zarządzania Częstotliwościami Radiowymi
Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej mgr. inż. Ryszarda Wiśniowskiego. Czytelnikom niniejszej książeczki życzymy pomyślnego złożenia egzaminu i uzyskania świadectwa radiooperatora, a w przyszłości - ciągłego doskonalenia wiedzy na temat radiokomunikacji i bezpieczeństwa ruchu lotniczego.
Mgr inż. Krzysztof Stomczyński
zastępca prezesa Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej
Warszawa, październik 2000 r.
WIELKOŚĆ 20X14CM,MIĘKKA OKŁADKA,LICZY 118 STRON.
STAN:OKŁADKA DB,ŚRODEK BDB .
KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 10 ZŁ - PŁATNE PRZELEWEM / KOSZT ZRYCZAŁTOWANY NA TERENIE POLSKI,BEZ WZGLĘDU NA WAGĘ,ROZMIAR I ILOŚĆ KSIĄŻEK - PRZESYŁKA POLECONA EKONOMICZNA + KOPERTA BĄBELKOWA.W PRZYPADKU PRZESYŁKI POLECONEJ PRIORYTETOWEJ PROSZĘ O DOPŁATĘ W WYSOKOŚCI 3ZŁ.KOSZT PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ ZGODNY Z CENNIKIEM POCZTY POLSKIEJ / .
WYDAWNICTWO PAŃSTWOWA AGENCJA RADIOKOMUNIKACYJNA WARSZAWA 2000.
INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.
PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"
NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!
ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE
ZOBACZ STRONĘ O MNIE
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.