WYSYŁKA DZISIAJ !!!
CODZIENNIE W DNI ROBOCZE
WYSTARCZY DO GODZ. 13.00 wybrać:
1) przesyłkę "za pobraniem" lub 2) wysłać skan przelewu ostatecznie 3) wpłacić za pośrednictwem "PayU"
kontakt@hirudina.pl
tel. 32 352-04-48
lub 513 188 833
GG: 4055893
PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA
Helen Bee 02.11.2016 Stan książki/ek: DOBRY, książka spójna i kompletna, wycofana z biblioteki, pieczątki, mankamenty okładki
Spis treści:
Do studenta XVII Do wykładowcy XVIII
1. Przygotowanie do pracy: podstawowe pojęcia i metody 1
Wyjaśnienie zmian następujących w ciągu życia 3
Zmiany powszechne związane z wiekiem 3 Kultury i grupy pokoleniowe 6 Niepowtarzalne przeżycia osobiste 9
Wyjaśnienie zjawiska ciągłości na przestrzeni życia 10
Biologiczne wyjaśnienie ciągłości: genetyka zachowań 10 Środowiskowe źródta ciągłości 12
Natura a czynniki zewnętrzne 13
Skłonności wrodzone: współczesne ujęcie „natury" 14
Dwa nowoczesne rozumienia „oddziaływania środowiska" 14
Wzajemne oddziaływanie natury i czynników zewnętrznych 17
W czym tkwi istota zmian rozwojowych 18
W poszukiwaniu odpowiedzi: badania nad rozwojem 19
Projekt badawczy 20
Projekt badań przekrojowych 20
Projekt badań podłużnych (longitudinalnych) 21
Projekt badań sekwencyjnych 22
Projekty badań kulturowo-przekrojowych i kontekstowo-przekrojowych 24 Projekty badań eksperymentalnych 25
Metody badawcze 28
Analiza badań 29
Uwagi końcowe 30
Podsumowanie 31
Podstawowe pojęcia 32
Literatura dodatkowa 32
2. Teorie rozwoju 34
Teorie psychoanalityczne 36
Freudowska teoria rozwoju psychoseksualnego 36
Teoria stadiów rozwoju psychospołecznego według Eriksona 39
Inni teoretycy psychoanalizy 41
Krytyka teorii psychoanalitycznych 43
Teorie humanistyczne 43
Krytyka teorii humanistycznych 44 Teorie poznawczo-rozwojowe 45
Teoria Piageta 45
Teoria Wygotskiego 48
Krytyka teorii poznawczo-rozwojowych 49
Teorie uczenia się (behawioralne) 51
Warunkowanie klasyczne 51 Warunkowanie instrumentalne 52 Teoria poznania społecznego Bandury 54 Krytyka teorii uczenia się 55
Dwie teorie rozwoju w okresie dorosłości 56
Przechodzenie cyklów życia: perspektywa socjologiczna 56 Model por dorosłości Levinsona 59 Krytyka poglądów Duvall i Levinsona 60
Porównanie teorii 61
Posłowie 61
Podsumowanie 62
Podstawowe pojęcia 63
Literatura dodatkowa 64
3. Rozwój prenatalny i narodziny 65
Zapłodnienie 66
Podstawowe wiadomości z genetyki zapłodnienia 66
Geny dominujące i recesywne 67 Pteć męska czy żeńska? 68 Bliźnięta a rodzeństwo 70 Genotypy a fenotypy 71
Rozwój od poczęcia do narodzin 71
Stadium powstawania listków zarodkowych: od poczęcia do zagnieżdżenia 72 Stadium rozwoju zarodkowego (embrionalnego) 72 Stadium rozwoju płodowego 73
Analiza procesu rozwoju w okresie prenatalnym 76
Błędy genetyczne 76
Teratogeny: czynniki chorobotwórcze i substancje chemiczne 80
Choroby matki 80
Substancje chemiczne spożywane przez matkę 82 Inne teratogeny 86
Inne czynniki mogące wpłynąć na rozwój prenatalny 87
Różnice płciowe w rozwoju prenatalnym 91
Narodziny 92
Wybór rodzaju porodu 94 Problemy w trakcie porodu 96
Posłowie. Bardziej optymistyczne spojrzenie na ryzyko i długoterminowe konsekwencje problemów okresu prenatalnego i wynikłych w trakcie porodu 100
Podsumowanie 101
Podstawowe pojęcia 102
Literatura dodatkowa 103
4. Rozwój fizyczny w okresie wczesnego dzieciństwa 104
Noworodek 105
Ocena noworodka 105
Odruchy 106
Początkowe zdolności percepcyjne: co noworodek widzi, słyszy i czuje 107 Początkowe zdolności ruchowe: poruszanie się 108
Dzień z życia niemowlęcia 108
Sen 109 Płacz 109 Jedzenie 111
Zmiany fizyczne 113
Podstawowe wzorce 113 Układ nerwowy 114 Kości i mięśnie 116 Rozmiar i kształt ciała 117
Rozwój zdolności ruchowych 117
Objaśnianie wczesnego rozwoju fizycznego 119
Dojrzewanie i dziedziczenie 119 Wpływy środowiska 120
Zdrowie 121
Choroby pierwszych dwóch lat 121 Śmiertelność niemowląt 121
Różnice indywidualne 124
Podsumowanie 126
Podstawowe pojęcia 126
Literatura dodatkowa 127
5. Rozwój spostrzegania i myślenia w okresie niemowlęcym 128
Perspektywy teoretyczne 129
Pogląd Piageta na okres sensomotoryczny 130 Uczenie się i przyzwyczajanie 133 Pamięć 135
Wczesny rozwój percepcyjny 136
Odróżnianie matki od innych osób 136 Na co dziecko patrzy 137 Rozróżnianie reakcji emocjonalnych 139 Reakcja na układy graficzne i dźwiękowe 139 Transfer intermodalny 140
Rozwój pojęcia przedmiotu 142
Naśladowanie 145
Prekursorzy języka 147
Postrzeganie dźwięków mowy 147 Pierwsze dźwięki i gesty 148 Pierwsze słowa 150
Różnice indywidualne 153
Rozwój poznawczy w okresie niemowlęcym: spojrzenie całościowe 154 Podsumowanie 155 Podstawowe pojęcia 156 Literatura dodatkowa 156
6. Rozwój społeczny i rozwój osobowości w okresie niemowlęcym 158
Teoria przywiązania 159
Więzi łączące rodziców z dziećmi 160
Pierwsze więzi 160
Rozwój synchronii 161
Więź pomiędzy ojcem a dzieckiem 162
Przywiązanie dziecka do rodziców 162
Przywiązanie do matki i ojca 166 Zróżnicowanie jakości dziecięcego przywiązania 166
Przywiązanie bezpieczne i pozabezpieczne 167 Rozwój poczucia własnego „ja" 173
„Ja" subiektywne 173 „Ja" obiektywne 175
Różnice indywidualne: osobowość i temperament 177
Dziedziczenie temperamentu 179
Statość temperamentu mimo upływu czasu 180
Temperament a otoczenie 182
Poza obrębem rodziny: znaczenie ośrodków opieki dziennej 183
Kto opiekuje się dziećmi? 184 Wptyw na rozwój poznawczy 185 Wpływ na osobowość 186 Wpływ na przywiązanie do rodziców 187
Podsumowanie 189
Podstawowe pojęcia 190
Literatura dodatkowa 190
Interludium 1. Podsumowanie: rozwój w wieku niemowlęcym 191
7. Rozwój fizyczny i poznawczy w wieku od dwóch do sześciu lat 196
Zmiany fizyczne 197
Rozwój ruchowy 197
Zdrowie w wieku przedszkolnym 198
Mówienie pełnymi zdaniami: następny krok w rozwoju języka 199
Pierwsze zdania: okres od osiemnastego do dwudziestego siódmego miesiąca życia 200 Eksplozja gramatyki: od dwudziestego siódmego do trzydziestego szóstego miesiąca życia 200
Zdania ztożone: od trzydziestego szóstego do czterdziestego ósmego miesiąca życia 202 Rozwój znaczenia słów 203 Objaśnianie rozwoju języka 206
Zmiany w myśleniu 211
Poglądy Piageta na okres przedoperacyjny 212
Nowsze poglądy na rozwój dziecka w okresie przedoperacyjnym 212
Myślenie w okresie przedszkolnym — podsumowanie 218
Różnice indywidualne 219
Różnice w tempie rozwoju języka 219
Różnice w poziomie inteligencji przedszkolaków 220
Objaśnianie różnic w IQ 223
Różnice w IQ wynikające z przynależności do różnych ras 226 Mierzenie inteligencji: rozważmy to raz jeszcze 228
Podsumowanie 229 Podstawowe pojęcia 230 Literatura dodatkowa 230
8. Rozwój społeczny i rozwój osobowości w wieku od dwóch do sześciu lat 231
Perspektywy teoretyczne 232
Freud i Erikson 232 Perspektywa Hartupa 233
Związki z rodzicami 233
Przywiązanie 233 Podporządkowanie i bunt 234
Związki z rówieśnikami 235
Agresja 235
Zachowania prospołeczne 237 Przyjaźnie 239
Powstawanie poczucia własnego „ja" 241
Pojęcie pici i związane z nią role społeczne 242 Rozwój samokontroli 247
Różnice indywidualne 247
Różnorodność temperamentów 248
Wpływ rodziny: style wychowania 248
Struktura rodziny: rozwód oraz inne warianty 254
Podsumowanie 258
Podstawowe pojęcia 259
Literatura dodatkowa 259
Interludium 2. Podsumowanie: rozwój w wieku przedszkolnym 260
9. Rozwój fizyczny i poznawczy w wieku od sześciu do dwunastu lat 263
Zmiany fizyczne 264
Zdrowie 265 Rozwój języka 267
Zmiany dotyczące procesów poznawczych 267
Pojęcie operacji konkretnych Piageta 268 Weryfikacja postulatów Piageta 269 Nowe tematy: rozwój pamięci i strategii zapamiętywania 269 Biegłość 273
Podsumowanie sposobów myślenia we wczesnym okresie szkolnym 274 Przetwarzanie informacji: pogląd dotyczący rozwoju poznawczego 274 Podsumowanie zmian rozwojowych w zakresie przetwarzania informacji 277
Edukacja szkolna i jej znaczenie 278
Edukacja szkolna a rozwój poznawczy 278 Dostosowanie się do wymogów szkoty 279
Ocena postępów uczniów: testy osiągnięć i testy inteligencji w wieku szkolnym Poziom szkoły 287
Różnice indywidualne 289
Różnice indywidualne w zdolnościach przetwarzania informacji 289
Niezdolność uczenia się 290
Różnice zdolności poznawczych zależne od pici 291 Podsumowanie 293 Podstawowe pojęcia 294 Literatura dodatkowa 294
10. Rozwój społeczny i rozwój osobowości w wieku od sześciu do dwunastu lat 295
Dziecięcy sposób postrzegania własnego „ja" oraz rozumienia pojęcia związku 296
Pojęcie własnego „ja" w wieku szkolnym 296 Sposób postrzegania innych ludzi 297 Pojęcie przyjaźni 299
Zależność między procesami poznawczymi a zachowaniem społecznym 299 Typy związków 300
Związki z rodzicami 300 Związki z rówieśnikami 302
Różnice indywidualne 306
Poczucie wtasnej wartości 306 Popularność i odrzucenie 309
Rola szerzej pojętej społeczności 311
Znaczenie ubóstwa 311 Telewizja i jej znaczenie 315
Podsumowanie 320
Podstawowe pojęcia 321
Literatura dodatkowa 321
Interludium 3. Podsumowanie: rozwój we wczesnym okresie szkolnym 322
11. Rozwój fizyczny i poznawczy w okresie dorastania 325
Zmiany fizyczne 327
Hormony 327
Wzrost, kształt, mięśnie i tkanka tłuszczowa 329 Rozwój dojrzałości płciowej 332 Wczesny i późny rozwój płciowy 334
Współżycie seksualne i przypadki ciąży w okresie dorastania 336 Zdrowie 339 Spożywanie alkoholu i używanie narkotyków 340 Kontekst zachowań podwyższonego ryzyka 341 Bulimia i anoreksja 342
Rozwój poznawczy 344
Poglądy Piageta na sposoby myślenia w stadium operacji formalnych 344 Bezpośrednie sprawdzenie postulatów Piageta 346 Rozwój rozumowania moralnego 348
Nauka szkolna w okresie dorastania 357
Ci, którzy odnoszą sukces w nauce 357 Ci, którzy porzucają szkołę 358
Podsumowanie 360
Podstawowe pojęcia 361
Literatura dodatkowa 361
12. Rozwój społeczny i rozwój osobowości w okresie dorastania 362
Sposoby pojmowania własnego „ja" oraz związków z innymi 363
Pojęcie wtasnego „ja" 363 Tożsamość w okresie dorastania 365 Tożsamość etniczna 367 Poczucie własnej wartości 369
Podsumowanie zmian rozwojowych w pojęciu wtasnego „ja" 370 Koncepcje związków z innymi 370
Charakter związków 371
Związki z rodzicami 371
Zróżnicowanie stosunków rodzinnych 374
Związki z rówieśnikami 375
Związki heteroseksualne w okresie dorastania 378
Różnice indywidualne 380
Osobowość w okresie dorastania 380
Dwa powszechnie spotykane problemy: depresja i skłonności przestępcze 382 Ścieżki i trajektorie 388
Rola szerszego otoczenia społecznego 389
W świecie pracy 390 Podsumowanie 392 Podstawowe pojęcia 393 Literatura dodatkowa 394 Interludium 4. Podsumowanie: rozwój w okresie dorastania 395
13. Rozwój fizyczny i poznawczy we wczesnym okresie dorosłości 401
Dojrzewanie a starzenie się 403
Fizyczne funkcjonowanie organizmu 404
Zdrowie fizyczne i zachorowalność 411 Zdrowie psychiczne 414
Funkcjonowanie poznawcze 415
IQ 415 Pamięć 418
Zmiany w strukturach poznawczych 418 Model fizycznego i poznawczego starzenia się 420 Różnice indywidualne 421
Nawyki zdrowotne i ich długoterminowe skutki 421
Inne czynniki osobowe mające wptyw na zdrowie i zdolności poznawcze 425
Podsumowanie 430 Podstawowe pojęcia 431 Literatura dodatkowa 431
14. Rozwój społeczny i rozwój osobowości we wczesnym okresie dorosłości 432
Wyprowadzka z domu rodzinnego 433
Przywiązanie do rodziców 433 W poszukiwaniu partnera 435
Proces dokonywania wyboru 435 Tworzenie związku 436
Związki partnerskie na przestrzeni czasu 438 Małżeństwa zte i dobre 440
Związki społeczne: przyjaźń i stosunki z krewnymi 444
Stosunki pomiędzy członkami rodziny 445 Przyjaźń 445
Rodzicielstwo 448
Zamiana roli ptci 448
Rodzicielstwo a poczucie szczęścia 449
Rola pracownika 450
Wybór zawodu 450
Praca na przestrzeni czasu 452
Praca kobiet 455
Połączenie pracy i ról rodzinnych 457 Osobowość we wczesnym okresie dorosłości 459
Ciągłość osobowości 459 Zmiana osobowości 461
Różnice indywidualne 463
Ci, którzy nie wstępują w związek małżeński 464 Ci, którzy nie mają dzieci 465 Znaczenie czasu 466
Podsumowanie 467 Podstawowe pojęcia 468 Literatura dodatkowa 468 Interludium 5. Podsumowanie: rozwój we wczesnym okresie dorosłości 469
15. Rozwój fizyczny i poznawczy w wieku średnim 474
Przewidywalna długość życia 475
Fizyczne zmiany w organizmie 477
Układ rozrodczy 477 Kości 482 Wzrok i słuch 483
Zmiany w kondycji zdrowotnej 484
Choroby i niedyspozycje 485 Choroba wieńcowa 487 Nowotwór 488
Zdrowie psychiczne 491
Kryzys wieku średniego: fakt czy fałsz? 491 Funkcjonowanie poznawcze 493
Jeszcze o pamięci 494
Wykorzystywanie zdolności intelektualnych: działanie twórcze w wieku średnim 496 Różnice indywidualne 498 Ćwiczenia fizyczne a zdrowie 498
Różnice w kondycji zdrowotnej wynikające z pochodzenia społecznego i etnicznego 500 Podsumowanie 501 Podstawowe pojęcia 502 Literatura dodatkowa 503
16. Rozwój społeczny i rozwój osobowości w wieku średnim 504
Związki partnerskie 505 Rodzice i dzieci 508
Opuszczenie domu przez dzieci: „puste gniazdo" 511 Rola dziadków 512
Opieka nad starzejącymi się rodzicami 514 Przyjaciele 518 Praca 519
Satysfakcja zawodowa 519
Jakość wykonywania pracy 520
Przygotowanie do odejścia na emeryturę 521 Osobowość 522 Różnice indywidualne 527
Rozwód 527
Be'robocie 531
Znaczenie czasu 534
Czy wszystkie kryzysy mają charakter negatywny? 534 Podsumowanie 536 Literatura dodatkowa 537 Interludium 6. Podsumowanie: rozwój w wieku średnim 538
17. Zmiany fizyczne i umysłowe w okresie późnej dorosłości 543
Podział ludzi starszych na podgrupy 545 Przewidywalna długość życia 545
Zmiany fizyczne w funkcjonowaniu konkretnych układów wewnętrznych 546
Zmiany w mózgu 547
Zmiany dotyczące poszczególnych zmysłów 548 Zmiany dotyczące snu 551 Zdrowie a upośledzenie 551
Upośledzenie fizyczne 552
Upośledzenie umysłowe: choroba Alzheimera i inne formy otępienia 554 Zdrowie psychiczne 557 Wpływ zmian fizycznych i chorób późnego okresu dorosłości na zachowanie 559
Ogólne spowolnienie 560 Równowaga, zręczność i energia życiowa 560 Aktywność płciowa 561 Teorie starzenia się 562
Granice genetyczne 563 Zmiany poznawcze 564 Pamięć 564
Rozwiązywanie problemów 567 Dwa bardziej optymistyczne poglądy 568
Różnice indywidualne 571
Końcowy spadek 572 Dziedziczność 573 Styl życia a zdrowie 573
Podsumowanie 578 Podstawowe pojęcia 579 Literatura dodatkowa 579
18. Rozwój społeczny i rozwój osobowości w okresie późnej dorosłości 580
Całkowita zmiana ról 581 Charakterystyka miejsca zamieszkania 582 Typy związków społecznych 584
Związki partnerskie 584
Związki z dziećmi i innymi krewnymi 587
Przyjaciele 592
Podsumowanie roli związków w okresie późnej dorosłości 594 Praca w późnym okresie dorosłości: proces wycofywania się z życia zawodowego 594
Moment wycofania się z życia zawodowego 595 Przyczyny wycofania się z życia zawodowego 596 Znaczenie odejścia na emeryturę 597
Zmiany osobowości 604
Pogląd Eriksona na integralność 604 Wspomnienia i bilans hirudina dotychczasowego życia 605 Dezaktywacja a aktywność 606
Różnice indywidualne 607
Podsumowanie 609
Podstawowe pojęcia 610
Literatura dodatkowa 610
Interludium 7. Podsumowanie: rozwój w późnym okresie dorosłości 611
19. Umieranie, śmierć i utrata bliskiej osoby 615
Znaczenie śmierci na przestrzeni życia 616
Dziecięce sposoby rozumienia śmierci 616 Znaczenie śmierci w okresie dorosłości 617 Lęk i niepokój związany ze śmiercią 619
Przygotowanie do śmierci 621
Proces umierania 623
Stadia umierania według Kubler-Ross 623
Krytyka I poglądy alternatywne 624
Indywidualne przystosowanie na wypadek śmierci 627
Gdzie następuje śmierć: szpitale i hospicja 629
Zjawisko śmierci 633
Po śmierci: rytuały i żałoba 633
Rytuał żałoby: pogrzeby i ceremonie 633 Żal 636
Podsumowanie 642
Podstawowe pojęcia 643
Literatura dodatkowa 643
Postludium. Inny sposób spojrzenia na podstawowe kwestie 644
Słowniczek 648
Bibliografia 659
CHCESZ PRZED ZAKUPEM ZAPOZNAĆ SIĘ Z OFEROWANĄ KSIĄŻKĄ NAPISZ DO NAS MAILA, A OTRZYMASZ DARMOWY FRAGMENT!!!
Zobacz nasze pozostałe oferty: | |