Właściwości
- PROSTOWNIK AUTOMATYCZNY DO SAMOCHODÓW ULGD 3.8 A1
- Inteligentny mikroprocesorowy układ sterowania z programem diagnostycznym i w pełni automatycznym ładowaniem
- Do wszystkich akumulatorów o pojemności 6 V lub 12 V i 1,2 –120 Ah, montowanych w samochodach osobowych i motocyklach
- Zabezpieczony przed zamianą biegunów, zwarciem i przeciążeniem
- 4 programy dla optymalnego dostosowania do typu akumulatora
- Ładowanie impulsowe celem ponownego wzbudzenia rozładowanych akumulatorów*
- Przyłącze do optymalnego podtrzymywania ładowania bez zasiarczania
- Wyświetlacz LC dla programów ładowania, wartości napięcia i stanu naładowania
- Diody ostrzegające przed zamianą biegunów i dla trybu Stand-by
Urządzenie Ultimate Speed ULGD 3.8 A1 to wielostopniowy prostownik samochodowy, służący do ładowania i ładowania podtrzymującego akumulatorów ołowiowych 6 V lub 12 V z roztworem elektrolitu (WET), z matami pochłaniającymi elektrolit (AGM) lub z elektrolitem żelowym (ŻEL). Urządzenie nie jest przystosowane do ładowania akumulatorów litowych! Urządzenie nie jest przeznaczone do użytku komercyjnego i może być stosowane tylko w pomieszczeniach.
Producent nie ponosi żadnej odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku użycia urządzenia w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem.
Urządzenie posiada cztery programy pracy:
- Program 1 „6 V“ (7,3 V / 0,8 A) - do ładowania akumulatorów 6 V o pojemności poniżej 14Ah.
- Program 2 „12 V“ (14,4 V / 0,8 A) - do ładowania akumulatorów 12 V o pojemności poniżej 14Ah.
- Program 3 „12 V“ (14,4 V / 3,8 A) - do ładowania akumulatorów 12 V o pojemności 14Ah –120Ah.
- Program 4 „12 V“ (14,7 V / 3,8 A) - do ładowania akumulatorów 12 V o pojemności 14Ah –120Ah w warunkach niskich temperatur lub do ładowania akumulatorów AGM
Opis pracy urządzenia:
STANDBY / Pomiar napięcia akumulatora
Po podłączeniu zasilania urządzenie przełącza się na tryb STANDBY. Wskaźnik trybu Standby świeci się. Po podłączeniu zacisków połączeniowych napięcie akumulatora wyświetlane jest na wyświetlaczu LCD (wskaźnik napięcia ). Segmenty wskaźnika stanu są puste. Gdy zmierzone napięcie ma wartość poniżej 3,8 V lub powyżej 15 V, akumulator nie będzie ładowany. Na wyświetlaczu pojawi się krótki komunikat „Err”. Urządzenie przełącza się na tryb czuwania - Standby.
Akumulator 6 V:
Gdy pomiar wykaże napięcie akumulatora w zakresie 3,7 - 7,3 V, wtedy można wybrać wyłącznie program 1.
Akumulatory 12 V:
Gdy rozpoznany zostanie akumulator w krytycznym zakresie napięcia od 7,3–10,5 V, urządzenie sprawdza , czy jest to w pełni naładowany akumulator 6 V, czy też rozładowany akumulator 12 V.
Nacisnąć przycisk wyboru programu , aby wybrać dany program. Urządzenie wykona pomiar kontrolny, trwający ok. 90 sek. Na wyświetlaczu pojawia się:
Gdy po ok. 90 sek. zostanie rozpoznane napięcie w zakresie 7,3–7,5 V, oznacza to uszkodzenie akumulatora 12 V.
Urządzenie przełącza się na tryb czuwania - Standby
Regeneracja
Gdy po ok. 90 sek. rozpoznane zostanie napięcie w zakresie 7,5–10,5 V, oznacza to obecność akumulatora 12 V. Proces ładowania rozpoczyna się w trybie pulsacyjnym służącym do regeneracji akumulatora. Wskaźnik napięcia miga. Po osiągnięciu 10,5 V urządzenie przełącza się na kolejne etapy ładowania. Regeneracja jest identyczna w przypadku wszystkich programów ładowania 12 V.
Ładowanie podtrzymujące
Urządzenie posiada funkcję automatycznego ładowania podtrzymującego. W zależności od spadku napięcia akumulatora - wskutek samorozładowania - prostownik reaguje różnym prądem ładowania. Akumulator można pozostawić podłączony do ładowarki przez dłuższy czas.
Funkcja ochronna urządzenia
Jeśli dojdzie do wystąpienia sytuacji awaryjnej, na przykład zwarcie, spadek napięcia akumulatora poniżej 7,5 V, otwarty obwód elektryczny lub odwrotne przyłączenie zacisków wyjściowych, prostownik wyłącza układ elektroniczny i przełącza system do ustawień wyjściowych, chroniąc się w ten sposób przed możliwym uszkodzeniem. Jeśli urządzenie w trakcie ładowania nadmiernie się nagrzewa, następuje automatyczne obniżenie mocy wyjściowej. Mechanizm ten chroni urządzenie przed uszkodzeniem.
Wykres ładowania akumulatora rozjaśniający co nieco jak pracuje ładowarka mikroprocesorowa.
Bezpośrednio po podłączeniu akumulatora ładowarka wskoczy na tryb 1,2 lub 3 w zależności od napięcia na akumulatorze.
Etapy ładowania:
1. Napięcie na akumulatorze poniżej 7,5V - ładowarka uzna akumulator za 6V lub za uszkodzony i nie rozpocznie ładowania 12V
2. Akumulator silnie rozładowany - napięcie w zakresie 7,5-10,5V. Rozpoczyna się ładowanie impulsowe prądem 0,8A - odsiarczające. Gdy impulsy naładują akumulator do napięcia 10,5V przeskakujemy do ...
3. ładowania prądem 3,8A aż akumulator uzyska napięcie 12.8V po osiągnięciu którego przeskakujemy do ...
4. gdzie prąd ładowania spada do 3A. Towarzyszy temu skokowy spadek napięcia (teraz mniej niż 12,8V). Te 3A ładują akumulator aż napięcie na nim osiągnie wartość 14,1V, które przełącza proces ładowania do kolejnego etapu.
5. Prąd ładowania spada do 0,8A co ponownie oznacza skokowy spadek napięcia na akumulatorze (mniej niż 14,1V) a ładowanie trwa tak długo aż napięcie osiągnie wartość 14,4V (w trybie zimowym - śnieżynka - 14,7V). Zapala się zielona dioda FULL pełnego naładowania, a ładowarka przechodzi do ...
6. Tutaj naładowanie akumulatora jest podtrzymywane prądem 0,1A. Jeśli teraz obciążenie wzrośnie (np. zapalimy światła) to akumulator się rozładuje i ładowarka doładuje akumulator prądem 0,8A. W wersji bez LCD prąd ten chyba nie występuje i napięcie powoli opada i dochodzimy do etapu
7. doładowanie prądem 0,8A.