Prosper d'Epinay (1836 - 1914)
"Tors"
rzeźba z marmuru
Autentyczna rzeźba autorstwa francuskiego rzeźbiarza - Prospera d'Epinay, przedstawiająca tors kobiecy. Prezentowana praca wykonana jest w marmurze, który był najczęściej wykorzystywanym medium rzeźbiarskim i który odzwierciedlał szczególne upodobanie artysty do rzeźby antycznej. Czerpanie z dorobku antyku i renesansu wyznaczało ścieżkę artystyczną każdego szanującego się rzeźbiarza przełomu osiemnastego i dziewiętnastego wieku, a sprawne technicznie ujęcie „wysokiego” tematu często decydowało o sukcesie artystycznym. Inspiracją dla "Torsu" dla d’Epinay’a mogła być zatem rzeźba hellenistyczna powstała w II wieku p.n.e zwana "Torso Gaddi", która obecnie znajduje się we florenckiej Galerii Uffizi. To fragment większej kompozycji przedstawiający tors centaura rozrywającego więzy, którą charakteryzuje dynamiczne ujęcie i spotęgowana ekspresja. Praca Prospera d’Epinay’a może stanowić jej subtelną wersję ze względu na brak napięć w obrębie kompozycji, niezmiennie jednak zachwyca charakterystyczna dla rzeźbiarza doskonałość modelunku bryły i akademickie fini.
Technika: biały marmur. Praca sygnowana na tyle podstawy: "P. d'Epinay".
Prosper d'Epinay (1836 - 1914) francuski rzeźbiarz urodzony na Mauritiusie. Był synem znanego prawnika i polityka – Adriena d’Epinay. Dzieciństwo spędził w Pamplemoussess, gdzie także rozpoczął edukację, następnie przeniósł się do szkoły z internatem w Port Louise. W 1851 roku wyjechał na studia do Paryża, gdzie uczył się m.in. w pracowni Jean-Pierre Dantana. Na dalsze studia wyjechał do Rzymu, przyjaźnił się tam z malarzami Marià Fortuny i Henri Regnault. W 1864 roku wyjechał do Londynu, gdzie odniósł sukces dzięki jednej z wielu zabawnych karykatur, które w tym czasie podpisywały pseudonimem „Nemo”. Głównym jego zajęciem artystycznym była jednak rzeźba – jego pierwszym osiągnięciem był rzeźbiarski pełnopostaciowy pomnik ojca odsłonięty w 1866 roku w Port Louis. W tym czasie tworzył głównie portrety znanych osobistości, zwłaszcza królowych i księżniczek. W 1874 roku d’Epinay wyjechał z Londynu do Paryża. Poza zamówieniami portretowymi tworzył rzeźby inspirowane antykiem i mitologią. Najczęściej jako medium wykorzystywał marmur, ale wykonywał także rzeźby z brązu.
Wymiary: wysokość: 63 cm, wymiary podstawy: 22 x 24 cm. Rzeźba niezwykle masywna - waży ponad 45 kg. Stan zachowania: bardzo dobry.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).