Polskie motocykle 1918-1945 Jan Tarczyński
Polskie motocykle 1918-1945
Autor: Jan Tarczyński
ISBN: 978-83-206-1579-1
Nowość
Wydanie: 3
Format: 195x246 mm
Liczba stron: 268
Liczba ilustracji: 227
Oprawa: twarda
Polecam: 61
Opis
W okresie dwudziestolecia międzywojennego funkcjonowało w Polsce łącznie około 20 wytwórni motocykli, motorowerów i silników przyczepnych do rowerów. Oprócz słynnych, spotykanych po dzień dzisiejszy Sokołów, produkowano motocykle marek mniej znanych, a w obecnych czasach poszukiwanych i wysoko cenionych przez kolekcjonerów, jak choćby MOJ, Perkun, Podkowa, Niemen, Wul-Gum, Lech, Tornedo, SM, czy Zuch.
Historię tych motocykli, ich wytwórni i ludzi zaangażowanych w tworzenie polskich jednośladów, znajdzie Czytelnik w tej właśnie książce.
W jej trzecim wydaniu zamieszczono 30 nowych, unikatowych fotografii (m.in. motocykli Lech, Lot, Wul-Gum-I). Całość stanowi skarbnicę wiedzy o polskich dokonaniach konstrukcyjnych i produkcyjnych na polu jednośladów w okresie II Rzeczypospolitej. Dodruk książki z 2005 r.
Spis treści
- Od Autora /7
- Zamiast wstępu /9
- CZĘŚĆ I
Motocyklizm w II Rzeczpospolitej /19
- Rozdział 1. Pierwsze polskie zamierzenia produkcyjne /19
- Rozdział 2. Rozwój produkcji seryjnej w przemyśle państwowym
- i wytwórczość prywatna /25
- Rozdział 3. Motocykle w Wojsku Polskim /48
- CZĘŚĆ II
Motocykle, motorowery i silniki przyczepne /59
- Rozdział 1.
- Motocykle produkowane na podstawie własnych
- projektów /59
- Lech /59
- CWS M 55 /65
- CWS M 111-Sokół 1000 M 111 /79
- Sokół 600 RT M 211 /112
- MOJ 130 /133
- SM 98 /144
- WNP 98 /144
- Zuch 98 /144
- Tornedo /151
- Sokół 200 M 411 /155
- Łucznik /161
- Rozdział 2.
- Motocykle produkowane seryjnie z importowanymi
- zespołami napędowymi /164
- Niemen R 75 /164
- Niemen R 100 /164
- Niemen 100 DS /169
- Niemen 100 DV Unit /169
- Niemen 125 DV /169
- Niemen 150 DV /169
- Wul-Gum-Prior /173
- Wuj-Gum 98 /173
- Wul-Gum-l /173
- SHL 98 /176
- Perkun 98 (100 P) /183
- Podkowa 98 /190
- Rozdział 3.
- Motocykle prototypowe i produkowane w krótkich seriach
- informacyjnych /197
- Choiński /197
- Wisła 75 /200
- Lot /201
- CWS - JAP 1000 /202
- Orlę 350 /207
- SM 500 /210
- MK 350 /217
- CWS 600 typ T / 218
- CWS M 111 typ T /221
- Sokół 500 RS M 311 /223
- Sokół 1000 M 121 /226
- Sokół 600 RT M 231 /229
- Perkun 125 / 230
- Fabiański 75 /234
- S-150 (Sokół 150?) /237
- Rozdział 4.
- Silniki przyczepne do rowerów /240
- Kempisty 85 /240
- Malcherek 50 /244
- Fabiś /246
- Zakończenie /247
- Załącznik 1. Zestaw indywidualnego wyposażenia motocykla
- Sokół 1000 z przyczepką do rkm /248
- Załącznik 2. Szczegóły wyposażenia motocykla Sokół 1000
- z przyczepką /249
- Załącznik 3. Dalsze losy Towarzystwa Fabryki Motorów
- "Perkun" S.A. w świetle dokumentów Zarządu /252
- Bibliografia /256
- Indeks nazwisk /258
A short overview of the Polish motorcycle
industry 1918-1945 /261
O autorach / z książki
Jan Tarczyński
- - absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, historyk, publicysta, dziennikarz, pasjonat starych pojazdów, w szczególności motocykli. Znany i ceniony w światku motocyklistów i miłośników pojazdów militarnych, współzałożyciel Fundacji Ochrony Zabytków Militarnych Polskiego Towarzystwa Historycznego w Wielkiej Brytanii. Autor kilkunastu książek m.in. Polskie motocykle 1918-1945, Pojazdy Armii Krajowej w Powstaniu Warszawskim (książka dostępna w bibliotekach), Pojazdy Powstańców Warszawskich, Samochody osobowe Polski Fiat 508 i 518 oraz wielu artykułów prasowych i filmów dokumentalnych.
infocars_405039
405039