Firma TOMEX BRAKES została założona w 1978 roku. Jest to aktualnie największy i najbardziej doświadczony polski producent części układu hamulcowego o uznanej pozycji zarówno na rynku krajowym, jak i za granicą. Wszystkie produkty marki TOMEX BRAKES wytwarzane są w Polsce, a nowoczesne technologie produkcyjne gwarantują standardy jakości zbliżone do produktów klasy OE (oryginalnych części samochodowych).
W celu precyzyjnego dopasowania produktu należy wziąć pod uwagę:
1. Dopasowanie do auta
2. Szczegółowy wykaz parametrów
3. Rysunek techniczny produktu.
Przydatne mogą okazać się również podane w ofercie numery OE i zamienników, które porównać można z informacjami zawartymi na wymienianej części.
W związku z możliwością wystąpienia innych wariantów wymienianych części do wybranego auta wybór produktu należy skonsultować z wykwalifikowanym mechanikiem w celu porównania go z parametrami oraz rysunkiem technicznym wskazanym w ofercie.
DOPASOWANIE DO AUTA:
Seat Cordoba I Sedan:
- 02.1993-08.1994, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 54, Kod silnika: 2G, AAV
- 06.1994-11.1995, Typ: 1.4 i, Pojemność [cm]: 1390, Moc [KW]: 44, Moc [KM]: 60, Kod silnika: ABD, AEX, AKK, AKV, ANW, APQ, AUD, Kryterium szczegółowe: dla numeru PR: 1LA; Numer podwozia do: 6K-TR099020
Seat Ibiza II Hatchback:
- 03.1993-06.1996, Typ: 1.3 i, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 54, Kod silnika: 2G, AAV
- 03.1993-12.1995, Typ: 1.0, Pojemność [cm]: 1043, Moc [KW]: 33, Moc [KM]: 45, Kod silnika: AAU
Volkswagen Derby II Sedan:
- 09.1982-12.1984, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 55, Moc [KM]: 75, Kod silnika: GK
Volkswagen Golf I Hatchback:
- 08.1983-12.1983, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 43, Moc [KM]: 58, Kod silnika: GS, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
Volkswagen Golf II Hatchback:
- 08.1985-10.1991, Typ: 1.0, Pojemność [cm]: 1043, Moc [KW]: 37, Moc [KM]: 50, Kod silnika: HZ
- 11.1983-08.1985, Typ: 1.0, Pojemność [cm]: 1043, Moc [KW]: 33, Moc [KM]: 45, Kod silnika: GN
- 08.1983-10.1986, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 43, Moc [KM]: 58, Kod silnika: GT, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
- 08.1983-10.1991, Typ: 1.6 D, Pojemność [cm]: 1588, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 54, Kod silnika: JP, ME, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
- 06.1986-12.1992, Typ: 1.3 CAT, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 55, Kod silnika: 2G, MH, NZ, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
- 08.1983-06.1987, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 55, Kod silnika: HK, MH, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
- 08.1983-10.1991, Typ: 1.6 D, Pojemność [cm]: 1588, Moc [KW]: 37, Moc [KM]: 50, Kod silnika: ME, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
- 08.1985-12.1987, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 37, Moc [KM]: 50, Kod silnika: NU, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
Volkswagen Golf II Van:
- 08.1983-07.1991, Typ: 1.6 D, Pojemność [cm]: 1588, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 54, Kod silnika: JP, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
Volkswagen Golf III Hatchback:
- 08.1991-07.1992, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 54, Kod silnika: 2G, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
Volkswagen Jetta I Sedan:
- 08.1983-02.1984, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 43, Moc [KM]: 58, Kod silnika: GS, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
Volkswagen Jetta II Sedan:
- 01.1990-10.1991, Typ: 1.6 TD, Pojemność [cm]: 1589, Moc [KW]: 44, Moc [KM]: 60, Kod silnika: 1V, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
- 01.1984-10.1986, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 43, Moc [KM]: 58, Kod silnika: GT, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
- 01.1984-10.1991, Typ: 1.6 D, Pojemność [cm]: 1588, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 54, Kod silnika: JP, ME, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
- 06.1987-07.1988, Typ: 1.3 CAT, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 55, Kod silnika: 2G, MH, NZ, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
- 01.1984-06.1987, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 55, Kod silnika: HK, MH, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: Skrzynia biegów manualna
Volkswagen Passat B1 Hatchback:
- 01.1978-07.1980, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 44, Moc [KM]: 60, Kod silnika: FZ, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: przekładnia automatyczna
- 05.1973-07.1980, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 55, Kod silnika: FY, Kryterium szczegółowe: Rodzaj skrzyni biegów: przekładnia automatyczna
- 08.1975-07.1980, Typ: 1.6, Pojemność [cm]: 1588, Moc [KW]: 63, Moc [KM]: 85, Kod silnika: YP
Volkswagen Passat B1 Kombi:
- 08.1977-07.1980, Typ: 1.6, Pojemność [cm]: 1588, Moc [KW]: 63, Moc [KM]: 85, Kod silnika: YP
- 08.1977-07.1980, Typ: 1.6, Pojemność [cm]: 1588, Moc [KW]: 55, Moc [KM]: 75, Kod silnika: YN
- 02.1979-07.1980, Typ: 1.6 D, Pojemność [cm]: 1588, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 54, Kod silnika: CR
- 08.1979-07.1980, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 55, Kod silnika: FY
Volkswagen Passat B2 Hatchback:
- 01.1981-07.1981, Typ: 2.1, Pojemność [cm]: 2144, Moc [KW]: 85, Moc [KM]: 115, Kod silnika: WE
- 01.1981-07.1981, Typ: 1.9, Pojemność [cm]: 1921, Moc [KW]: 85, Moc [KM]: 115, Kod silnika: WN
- 01.1983-12.1984, Typ: 1.8, Pojemność [cm]: 1781, Moc [KW]: 66, Moc [KM]: 90, Kod silnika: DS, JN, JV
- 08.1983-07.1984, Typ: 1.6, Pojemność [cm]: 1595, Moc [KW]: 55, Moc [KM]: 75, Kod silnika: DT
- 08.1980-07.1984, Typ: 1.6, Pojemność [cm]: 1588, Moc [KW]: 55, Moc [KM]: 75, Kod silnika: WV, YN
- 08.1980-07.1984, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 44, Moc [KM]: 60, Kod silnika: FZ
- 08.1983-07.1984, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1297, Moc [KW]: 44, Moc [KM]: 60, Kod silnika: EP, EU
- 08.1980-07.1984, Typ: 1.6 D, Pojemność [cm]: 1588, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 54, Kod silnika: CR, JK
Volkswagen Passat B2 Kombi:
- 01.1981-07.1981, Typ: 2.1, Pojemność [cm]: 2144, Moc [KW]: 85, Moc [KM]: 115, Kod silnika: WE
- 01.1981-07.1981, Typ: 1.9, Pojemność [cm]: 1921, Moc [KW]: 85, Moc [KM]: 115, Kod silnika: WN
- 08.1983-07.1984, Typ: 1.8, Pojemność [cm]: 1781, Moc [KW]: 66, Moc [KM]: 90, Kod silnika: DS, JN, JV
- 08.1983-07.1984, Typ: 1.6, Pojemność [cm]: 1595, Moc [KW]: 55, Moc [KM]: 75, Kod silnika: DT
- 08.1980-07.1981, Typ: 1.6, Pojemność [cm]: 1588, Moc [KW]: 55, Moc [KM]: 75, Kod silnika: WV, YN
- 04.1982-07.1984, Typ: 1.6 TD, Pojemność [cm]: 1588, Moc [KW]: 51, Moc [KM]: 70, Kod silnika: CY
- 08.1983-07.1984, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1297, Moc [KW]: 44, Moc [KM]: 60, Kod silnika: EP, EU
- 08.1980-07.1984, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 44, Moc [KM]: 60, Kod silnika: FZ
- 08.1980-07.1984, Typ: 1.6 D, Pojemność [cm]: 1588, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 54, Kod silnika: CR, JK
- 08.1980-07.1981, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 55, Kod silnika: FY
Volkswagen Polo Classic Sedan:
- 10.1990-07.1992, Typ: 1.3 CAT, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 55, Kod silnika: MH, NZ
- 01.1985-07.1987, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 55, Kod silnika: HK, MH
- 01.1985-07.1992, Typ: 1.0, Pojemność [cm]: 1043, Moc [KW]: 33, Moc [KM]: 45, Kod silnika: AAK, AAU, HZ
Volkswagen Polo II Coupe:
- 03.1991-07.1992, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 57, Moc [KM]: 78, Kod silnika: 3F
- 07.1987-07.1992, Typ: 1.3 CAT, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 55, Kod silnika: 2G, AAV, MH, NZ
- 08.1990-07.1992, Typ: 1.4 D, Pojemność [cm]: 1398, Moc [KW]: 35, Moc [KM]: 48, Kod silnika: 1W
Volkswagen Polo II Hatchback:
- 10.1990-07.1992, Typ: 1.3, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 56, Moc [KM]: 76, Kod silnika: 3F
- 07.1987-07.1992, Typ: 1.3 CAT, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 40, Moc [KM]: 55, Kod silnika: 2G, AAV, MH, NZ
- 10.1990-07.1992, Typ: 1.4 D, Pojemność [cm]: 1398, Moc [KW]: 35, Moc [KM]: 48, Kod silnika: 1W
- 08.1986-07.1990, Typ: 1.3 D, Pojemność [cm]: 1272, Moc [KW]: 33, Moc [KM]: 45, Kod silnika: MN
- 08.1989-07.1992, Typ: 1.0 CAT, Pojemność [cm]: 1043, Moc [KW]: 33, Moc [KM]: 45, Kod silnika: AAK, AAU, ACM
SZCZEGÓŁOWY WYKAZ PARAMETRÓW:
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z dodatkami
- Ciężar [kg]: 1,1
- Długość [mm]: 137,8
- Grubość [mm]: 17,3
- Strona zabudowy: Oś przednia
- System hamulcowy: VAG
- Wysokość [mm]: 51,2
NUMERY OEM:
AUDI 171698151C, VW 191698151E, VW 191698151A, VW 191698151, VAG 191698151F, VAG 191698151E, VAG 191698151A, VAG 191698151, SEAT 191698151F, SEAT 191698151E, SEAT 191698151A, SEAT 191698151
NUMERY ZAMIENNIKÓW:
TRW GDB648, ABE C1T006ABE, KRAFT AUTOMOTIVE K6000180, ZIMMERMANN 20889.175.2, WAGNER WBP20889A, WAGNER WBP20887A, VAICO V10-8103, TRISCAN 8110 10101, TOPRAN 102 842, TEXTAR 2088902, SPIDAN 31015, REMSA 0171.20, QUINTON HAZELL BP359, OPTIMAL 9363, NK 222337, NK 224715, MINTEX MDB1273, MEYLE 025 208 8917, METELLI 22-0047-0K, LEMFÖRDER 20607 03, LEMFÖRDER 20617 03, JURID 571315D, JURID 571315J, JURID 571315J-AS, JURID 571317D, JURID 571317J, JURID 571317J-AS, JURID 571848J, ICER 180461, HELLA 8DB 355 017-491, FERODO FSL385, FERODO FDB385, FEBI 16011, DELPHI LP505, ATE 13.0460-7030.2, A.B.S. 36536 OE, A.B.S. 36539, A.B.S. 36539 OE, BOSCH 986468890, BOSCH 986468873, BOSCH 0986TB2538, BOSCH 0986568890, BOSCH 0986468890, TRW GDB463
RYSUNEK TECHNICZNY:
BUDOWA KLOCKA HAMULCOWEGO:
- SCORCHING – górna warstwa materiału ciernego poddana procesowi obróbki termicznej. Zabieg ten wpływa na właściwości wierzchniej powierzchni ciernej klocka, która lepiej dostosowuje się do tarczy podczas pierwszych kontaktów z tarczą hamulcową.
- MATERIAŁ CIERNY – mieszanka opracowana w laboratorium firmy TOMEX BRAKES według ściśle określonych parametrów technologicznych pozwala uzyskać warstwę cierną najwyższej jakości, gwarantując nie tylko komfort użytkowania i trwałość produktu, ale przede wszystkim bezpieczny oraz skuteczny proces hamowania. W procesie produkcji warstwa cierna jest poddawana prasowaniu i szlifowaniu w celu precyzyjnego uformowania i wyrównania powierzchni ciernej klocka.
- MIĘDZYWARSTWA – stanowi wzmocnienie dla połączenia warstwy materiału ciernego z płytką nośną, dodatkowo ograniczając występowanie wibracji i drgań w układzie hamulcowym, co umożliwia cichą pracę układu podczas hamowania.
- WARSTWA KLEJU – scala międzywarstwę z blachą nośną.
- PŁYTKA NOŚNA – precyzyjnie wycięta forma płytki o wymiarach zgodnych z parametrami produktu OE gwarantuje idealne dopasowanie i bezproblemowe działanie klocka w zacisku, ułatwiając przy tym jego montaż. Płytki są dodatkowo poddawane procesowi piaskowania w celu usunięcia zanieczyszczeń i zwiększenia powierzchni połączenia z warstwą cierną.
- NAKŁADKA ANTYWIBRACYJNA (tzw. SHIM) – metalowa płytka pokryta z obu stron warstwą gumy – stosowana jest zawsze, gdy przewiduje ją producent auta. Ogranicza ona występowanie wibracji oraz drgań w systemie hamulcowym, co przeciwdziała piskom podczas użytkowania klocka.
SCORCHING – zaawansowany technologicznie proces polegający na wypaleniu składników organicznych z wierzchniej warstwy materiału ciernego w temperaturze 600-800 °C przy pomocy nowoczesnych lamp podczerwieni. Pozwala on skrócić czas docierania klocka do tarczy, zapewniając wysoką skuteczność hamowania bezpośrednio po zamontowaniu klocka. Dodatkowo proces minimalizuje występowanie hałasów podczas hamowania (redukuje zjawisko „piszczenia” hamulców).
KLOCKI HAMULCOWE – CO WARTO WIEDZIEĆ PRZED ZAKUPEM
Hałas wywoływany przez dociskanie klocków do tarczy hamulca, popularnie określany jako piszczenie hamulców, spowodowany jest przez drganie klocka podczas hamowania. W przypadku klocków marki TOMEX BRAKES zjawisko to zostało zredukowane do minimum poprzez zastosowanie:
- technologii scorchingu (lepsze dopasowanie warstwy ciernej do tarczy hamulcowej);
- wzmacniającej międzywarstwy;
- nakładki antypiskowej (SHIM) i/lub skosów (fazowania klocków) w autach, w których zostały one przewidziane przez producenta auta.
Jeśli mimo wszystko klocki piszczą, najczęściej spowodowane jest to błędnym montażem klocka lub zużytą tarczą hamulcową. Niezmiernie rzadko powodem drgań jest wada samego klocka hamulcowego.
Klocki marki TOMEX BRAKES wykonane są z wykorzystaniem doskonałej jakości mieszanki ciernej, która pozwala na zredukowanie do minimum problemu brudzenia felg.
Standardowe klocki hamulcowe przeznaczone na rynek wtórny ulegają zużyciu po przejechaniu średnio ok. 35 tysięcy km. Na zużycie klocków wpływa cykl jazdy (jazda po mieście powoduje szybsze zużycie klocków niż jazda trasami szybkiego ruchu, gdzie rzadko hamujemy „do zera”), a także technika jazdy, a nawet obciążenie auta.
Klocki wymieniamy, gdy:
- grubość materiału ciernego zmniejszy się do 2 mm;
- klocki na tej samej osi zużywają się nierównomiernie;
- zapali się lampka kontrolna zużycia klocka.
Należy zawsze wymienić klocki równocześnie w obydwu kołach jednej osi.