LUDOWOŚĆ NA SPRZEDAŻ - Ludowość na sprzedaż. Polskie wzornictwo inspirowane rękodziełem ludowym
Piotr Korduba
oprawa: miękka
format: B5
stron: 232
Uwaga!!! Egzemplarz jest nowy. Powystawowy. Z defektami, którymi są otarcia i zagniecenia okładki.
ilustracji: dużo cz/b i kolorowych
To książka o fenomenie, jakim w XX wieku było polskie wzornictwo, wnętrzarstwo i moda inspirowana sztuką i rękodziełem ludowym. Mimo że ludowość na sprzedaż może wydawać się dzieckiem czasów peerelowskich, wyrosła jednak z wyrafinowanej koncepcji, którą współtworzyły urzędnicze, naukowe i artystyczne elity międzywojennej Polski. To na wypracowanej wówczas modzie i mechanizmach wytwórczych opierała się Cepelia. Unikatowe przedsiębiorstwo utworzone już w powojennej, komunistycznej Polsce, które wykształciło własny - cepeliowski - styl, naznaczając nim nie tylko oficjalne wnętrza użyteczności publicznej, lecz także polskie mieszkania drugiej połowy XX wieku. Ludowość na sprzedaż była nie tylko sposobem wykorzystania ludowej estetyki w rodzimym wzornictwie, lecz także wielkim, rozciągniętym na przestrzeni różnych okresów projektem o znaczeniu estetycznym, kulturowym, politycznym i gospodarczym.
SPIS TREŚCI:
Wstęp 11
Jak do tej pory myślano i pisano o tych sprawach 19
A może było inaczej? 23
TOWARZYSTWO POPIERANIA PRZEMYSŁU LUDOWEGO
Międzywojenne instytucje i organy popierania przemysłu ludowego:
Towarzystwo Popierania Przemysłu Ludowego, Referat Przemysłu
Ludowego przy Ministerstwie Przemysłu i Handlu 29
Założenie TPPL 29
W Polsce niepodległej 32
TPPL w Warszawie i w Wilnie 39
Ideologia TPPL 47
Terminologia 48
Sztuka ludowa w ogóle 49
Cywilizacja / technícyzm a sztuka i przemysł ludowy 53
Ochrona sztuki ludowej 55
Pseudoludowość, Towarzystwo Polska Sztuka Stosowana i Warsztaty Krakowskie a nowa myśl 56
Nowa myśl 62
Propaganda 65
Gospodarka a sztuka i przemysł ludowy 74
O LUDOWOŚCI W MIĘDZYWOJENNYM WNĘTRZU
Wokół wystawy paryskiej 1925 roku 81
Elementy ludowości w duchu nowego pomysłu 89
Realizacje - przykłady 97
Wystawy paryska 1937 roku i nowojorska 1939 roku 105
EUROPEJSKI I WEWNĄTRZPAŃSTWOWY KONTEKST NOWEJ MYŚLI O SZTUCE I PRZEMYŚLE LUDOWYM
Sztuka ludowa a sztuka dekoracyjna 118
Sztuka ludowa a narodowa emancypacja 115
i sprawy gospodarcze
Alois Riegl i jego poglądy 119
Interwencjonizm państwa 121
Regionalizm, agraryzm i ruchy ludowe 122
Wnioski 127
CEPELIA
Zanim powstała Cepelia 188
Powstanie i struktura Cepelii 188
Cepelía wobec swych poprzedníków 145
Szydłowska a Telakowska 146
Pracownicy 149
Zadania Cepelii 152
Sztuka ludowa w Cepelii 154
Geografia Cepelii 170
Gospodarka czy kultura? 172
Handel 174
Eksport 179
Cepelía a przemysł 185
Formy obecności Cepelii 187
Styl cepelźowskí 192
Cepelia od lat 70. xx wieku 195
INSTYTUT WZORNICTWA PRZEMYSŁOWEGO
Powstanie i struktura IWP 208
Inspiracje ludowe w działalności IWP 207
Metoda pracy 218
Ocena działalności IWP w zakresie wykorzystania inwencji ludowych 225
O LUDOWOŚCI W NOWYM WNĘTRZU I STROJU
Jak mieszkać i jak nie mieszkać? 229
Sztuka i przemysł ludowy we wnętrzu 284
Wystawy i sklepy Cepelii 245
Ludowość w modzie damskiej 251
KONTEKSTY SZTUKI I PRZEMYSŁU LUDOWEGO W POLSCE LUDOWEJ
Polska Ludowa wobec popierania sztuki i przemysłu ludowego w okresie międzywojennym 261
Zadania sztuki ludowej W Polsce Ludowej' 268
Krytyka 288
Wnioski 279
Zakończenie 285
MATERIAŁY DODATKOWE
Źródła ilusuacji 298
Wykaz skrótów 297
Bibliografia 299
Archiwalia 299
Publikacje 301
English Summary 328
Piotr Korduba, urodzony w 1976 roku, adiunkt w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się historią architektury mieszkalnej, kulturą zamieszkiwania i wnętrz oraz dziejami wzornictwa. Opublikował między innymi: Patrycjuszowski dom gdański w czasach nowożytnych (Warszawa 2005), Sołacz. Domy i ludzie (Poznań 2009, 2012) oraz na starym Grunwaldzie. Domy i ich mieszkańcy (wraz z Aleksandrą Paradowską, Poznań 2012).