Znakomita reputacja Roksana została zbudowana w dużej mierze na podstawie jego znakomitych gramofonów i elektroniki, chociaż od czasu do czasu pojawiło się kilka interesujących projektów głośników. Świetny podłogowy Caspian FR-5 został bardzo dobrze przyjęty, gdy pojawił się w 2006 roku, a oczywistym pytaniem dla tej recenzji jest to, czy Kandy K2 TR-5 może powtórzyć tę samą sztuczkę. K2 Kandy to niedawno wprowadzona i najmniej kosztowna gama komponentów Roksana. Oficjalna cena TR-5 waha się od 895 funtów (czarny o wysokim połysku) do 945 funtów (pięknie wykończony satynowy palisander z naszych próbek), znaczne zniżki są dostępne w przypadku jednoczesnego zakupu innej elektroniki Kandy K2. Oprócz tych dwóch opcji, głośnik jest dostępny w kolorze srebrnym, klonowym i metalicznej czerni.
Ta niewielka, dwudrożna podstawka wykorzystuje 130-milimetrowy głośnik nisko-średniotonowy, ładowany z tyłu, ze 100-milimetrową membraną papierową i wklęsłą osłoną przeciwpyłową. Głośnik wysokotonowy, co nietypowe, to urządzenie wstęgowe – rodzaj przetwornika, w którym „cewka głosowa” jest zastąpiona pionowym paskiem przewodzącym 1x5 centymetra (taśmą) działającym w silnym polu magnetycznym, dzięki czemu „cewka głosowa” i membrana są jednym i tym samym. Ta membrana wstęgowa jest dobrze chroniona za formowanymi paskami i ustawia płytki falowód. Są one montowane w wytrzymałej, małej obudowie z podwójną komorą za pomocą 15-milimetrowych paneli MDF z dodatkowym wewnętrznym usztywnieniem. Podwójne pary zacisków oddzielnie zasilają poszczególne przetworniki i związane z nimi wysokiej jakości elementy zwrotnicy, w tym cewki powietrzne i kondensatory poliestrowe z metalizowanego poliestru. Opcjonalny grill jest utrzymywany przez ukryte magnesy.
Jakość dźwięku Jedną z trudności w przeprowadzaniu ślepych testów na głośnikach jest próba wyrównania odbieranej głośności pomiędzy kolejnymi prezentacjami. Nie jest to problem, gdy wszystkie testowane kolumny grają czymś zbliżonym do płaskiej odpowiedzi, ale jest to bardzo trudne, gdy balans tonalny jest nierówny, jak w tym modelu Roksana. Zwykle używa się pasma prezencji do subiektywnego ustawiania poziomu, ale w tym przypadku obecność jest raczej powściągliwa, podczas gdy wyższa średnica jest raczej wysunięta do przodu. Ustawienie poziomu na podstawie postrzeganego poziomu obecności nieuchronnie prowadzi więc do nadmiernej projekcji głosu, która może być dość uwodzicielska. Co zapewne tłumaczy, dlaczego TR-5 został całkiem dobrze przyjęty przez panel odsłuchowy. Pomimo – a nawet prawdopodobnie częściowo z powodu – odejścia od prawdziwej neutralności, słuchacze uznali dźwięk za żywy, energiczny i „skoczny”, choć z pewnym podkolorowaniem środka pasma „złożonych dłoni”. Szczególnie chwalone było obrazowanie, a także gładkość i słodycz na górze pasma. Podczas gdy niektórzy słuchacze poprawnie identyfikowali i krytykowali niedoskonałości balansu, inni wydawali się całkiem zadowoleni z nieco innej prezentacji, doceniając pełny charakter, dobre wyczucie skali i przyzwoicie szeroki zakres dynamiki. TR-5 nie jest łatwym do podsumowania głośnikiem. Jest to bezsprzecznie bardzo ładna, niewielka jednostka z najwyższej klasy obudową, a zastosowanie wstęgowego głośnika wysokotonowego dodaje autentycznej klasy. Podczas gdy niektórzy członkowie panelu z zadowoleniem przyjęli jego szczególny charakter, brak autentycznej neutralności pozostaje przeszkodą w formalnym pochwale. JAK: Piękna obudowa, dobre obrazowanie i słodka góra NIESLIKE: Brak podstawowej neutralności, więc wyniki mogą być trudne do przewidzenia MÓWIMY: Zapewnia słodką górę pasma wstęgowego głośnika wysokotonowego, ale ogólny balans tonalny jest raczej nierówny
Kolumny w stanie bardzo dobrym, jest to laureat nagrody czasopisma Whathifi i zdobywca 5 gwiazdek w teście za najlepsze głośniki w przedziale do 1200 funtów. Zostały również umieszczone przez czasopismo Hifichoice na liście najlepszych głośników wszechczasów. Jedyny egzemplarz na sprzedaż w PL i drugi na świecie ;) Świetne głośniki, grające znakomitymi wokalami i potężnym basem jak na swoje wymiary. Bardzo detaliczne, szczegółowe. łatwe wysterowania i do ustawienia i nie wymagają takiej ilości prądu jak inne głośniki by dobrze zagrać. Podczas słuchania mamy wrażenia jakby wokalista zespołu siedział z nami w pokoju ;)