Podstawy gry aktorskiej
Margarete Schuler, Stephanie Harrer
Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej
Łódź 2018
ISBN: 978-83-65501-47-9
liczba stron: 262
oprawa miękka ze skrzydełkami
.
Spis treści
.
Wstęp
Krótka instrukcja obsługi
I. O nauczaniu podstaw aktorstwa
Stephonie Horrer
1.1. Znaczenia
1.2. Sens nauczania podstaw aktorstwa O. Zrozumienie istoty aktorstwa
1.4. Pierwszy krok - zainteresowanie I.S. Odwaga to podstawa
1.6. Metodyka i dydaktyka
1.7. Ochota do gry i dyscyplina
1.8. Integracja i rozgraniczenie
1.9. Osobiście - tak, prywatnie - nie
1.10. Keith Johnstone - „Don't be prepared!"
1.10.1. Wywiad z Keithem Johnstone'em
1.11. Uczucie powstają poprzez myśli, czyli sztuka reprodukcji
1.12. Intuicja powstaje tylko na podstawie wiedzy
1.13. Konkurencja
1.14. Flow
1.14.1. Theatre-Play-Flow
1.14.2. Wprowadzenie flow do zajęć z podstaw gry aktorskiej
1.15. Komunikacja
II. Ćwiczenia
Margarete Schuler
2.1. Podstawy
2.1.1. O świadomej i nieświadomej niekompetencji
2.1.2. Przestrzeń
2.1.3. Rozgrzewka
2.2. Wprowadzające ćwiczenia aktorskie
2.2.1. Początek
2.2.2. Sztuka obserwacji
2.2.2a. Ćwiczenie „Obserwacje w komunikacji miejskiej"
2.2.2b. Ćwiczenie „Obserwacja przestrzeni"
2.2.2c. Ćwiczenie „Obserwacja partnera"
2.2.2d. Ćwiczenie „Trzy zmiany"
2.2.2e. Ćwiczenie „Kopia"
2.2.2f. Ćwiczenie „Krąg masek"
2.2.2g. Ćwiczenie „Było i nie ma"
2.2.3. Trening wyobraźni
2.2.3a. Ćwiczenie „Obraz"
2.2.3b. Ćwiczenie „Bajka z piłką"
2.2.3c. Ćwiczenie „Od kołyski do grobu"
2.2.4. Koncentracja i pamięć
2.2.4a. Ćwiczenie „Maszyna do pisania"
2.2.4b. Ćwiczenie „Odgłosy"
2.2.4c. Ćwiczenie „Szczurołap"
2.2.4d. Ćwiczenie „ABC"
2.2.4e. Ćwiczenie „Sześć punktów"
2.2.4f. Ćwiczenie „Pięć znaków"
2.2.4g. Ćwiczenie „Gorące krzesło"
2.2.4h. Ćwiczenie „Sing a Song"
2.2.5. Słowa to nie wszystko
2.2.5a. Ćwiczenie „Widzę coś, czego ty nie widzisz"
2.2.5b. Ćwiczenie „Nowa mowa"
2.2.5c. Ćwiczenie „Próba orkiestry"
2.2.6. Wrażliwość
2.2.6a. Ćwiczenie „Prowadzenie palcem"
2.2.6b. Wariant ćwiczenia „Prowadzenie palcem"
2.2.6c. Ćwiczenie „Skradanie się”
2.2.6d. Ćwiczenie „Dobry czy zły"
2.2.6e. Ćwiczenie „Magic”
2.2.6f. Ćwiczenie „Ruch za ruchem”
2.2.7. Ćwiczenia rozluźniające
2.2.7a. Ćwiczenie „Morderca”
2.2.7b. Ćwiczenie „Cesarz”
2.2.7c. Ćwiczenie „Wół na górze”'
2.2.7d. Ćwiczenie „Relaks według Jacobsona”
2.3. Ćwiczenia aktorskie - Od czynności do sytuacji
2.3.1. Ćwiczenie „Pytania W”
Mała dygresja: „Postać'
2.3.2. Ćwiczenie „Improwizacja z telefonem'
2.3.3. Ćwiczenie „Improwizacja z zadanym tekstem”
2.3.2. Stosunek/postawa i podtekst
2.3.2a. Ćwiczenie „Jeden do jednego i więcej”
2.3.2b. Ćwiczenie „Ławka”
Mała dygresja: „Punkt zwrotny”
2.3.2c. Ćwiczenie „Proces a stan”
Mała dygresja: „Czuję”
2.3.2d. Ćwiczenie „Relacja z przestrzenią”
2.3.3. Improwizacje solowe i z partnerem
2.3.3a. Ćwiczenie „Improwizacja z zadanym konfliktem”
2.3.3b. Ćwiczenie „Improwizacja z konfliktem skonstruowanym przez siebie"
2.3.3c. Ćwiczenie „Improwizacja wychodząca od rekwizytu"
2.3.3d. Ćwiczenie "Improwizacja rondo”
2.3.3e. Ćwiczenie semestralne „Znajdź postać”
2.3.3f. Ćwiczenie „Improwizacje z konfliktem na podstawie dramatu"
2.3. Praca z tekstem - ćwiczenie
2.3.5. Omówienie końcowe
2.4. Ćwiczenia dodatkowe
Grażyna Kania
2.4.1. Rozgrzewka
2.4.1a. Ćwiczenie „Sacrum i profanum"
2.4.1b. Ćwiczenie „Dom. Człowiek. Wiatr"
2.4.1c. Ćwiczenie .HA HO KA"
2.4.1d. Ćwiczenie „SWISH BOING PAU"
2.4.1e. Ćwiczenie „YOU”
2.4.1f. Ćwiczenie "Oklepywanie ciała"
2.4.2. Wrażliwość na partnera
2.4.2a. Ćwiczenie „Lubię dżem poziomkowy”
2.4.2b. Ćwiczenie „Prowadzenie ślepego po mieście”
2.4.2c. Ćwiczenie „TAK"
2.4.3. Wyobraźnia
2.4.3a. Ćwiczenie „Bajka według wzoru"
2.4.3b. Ćwiczenie „Historia na podstawie tytułu z gazety”
2.4.3c. Ćwiczenie „Historia z łańcucha skojarzeniowego”
2.4.4. Improwizacje solowe i z partnerem
2.4.4a. Ćwiczenie „Tekst jako koronacja gestycznego i mimicznego procesu"
2.4.4b. Ćwiczenie „Improwizacja z przestrzenią" (wariant)
2.4.4c. Ćwiczenie „Improwizacja rondo" (wariant)
2.4.5. Rozluźnienie
2.4.5a. Ćwiczenie „Morderca" (wariant)
III. Różnorodność metod
3.1. Myśli o przyszłościowym kształceniu aktorskim
Stephonie Harrer
3.2. Wywiady na temat różnorodności metod
3.2.1. Marina Busse
3.2.2. Werner Wölbern
3.2.3, Hermann Schmidt-Rahmer
3.2.4. Michael Benthin
3.2.5. Anita Iselin
IV. Glosariusz
Grażyno Kania
V. Rudolf Penka, Margarete Schuler, Stephanie Harrer,
Grażyna Kanta
5.1. Profesor Rudolf Penka
5.2. Profesor Margarete Schuler
5.3. Stephanie Harrer
5.4. Doktor Grażyna Kania
VI. Literatura
VII. Suplement
7.1. Nowe doświadczenia, nowe spostrzeżenia i nowe pytania
Margarete Schuler
7.2. Kilka uwag o różnicach i podobieństwach w podejściu do kształcenia aktora oraz praktyki zawodowej w Polsce i Niemczech
Grażyna Kania