Pod flagą polską samochodem naokoło świata
Władysław Umiński
- Rok wydania: -
- Rodzaj okładki: Twarda
- Autor: Władysław Umiński
- Wymiar: 13cm x 16cm
- Nr wydania: -
- Seria: -
- Ilość stron: 416
- Waga: 0.43 kg
- TIN: T02100911
- Oprawa introligatorska, zabrudzona, zakurzona, wytarta, na grzbiecie niewielka naklejka, Brzegi stron mocno zabrudzone, mocno zakurzone, kartki pożółkłe, zabrudzone, kilka naderwanych, kilka zagiętych na rogach, jedna luźno, na kilku ostatnich zapisy piórem, Blok pęknięty, Druk czytelny,
Władysław Jan Umiński;(ur.;10 listopada;1865;w;Przedczu, zm.;31 grudnia;1954) –;polski;pisarz tworzący fantastykę naukową (nazywany często polskim;Juliuszem Verne’em), autor książek dla dzieci i młodzieży, publicysta i popularyzator nauki. Obok;Antoniego Langego;i;Jerzego Żuławskiego;prekursor fantastyki naukowej w;literaturze polskiej. Urodził się w małym miasteczku;Przedecz;w ubogiej rodzinie mieszczańskiej. Ojciec – Julian Umiński, pochodzący ze zubożałej rodziny szlacheckiej – był malarzem, matka – Tekla z Bogdańskich – pracowała jako nauczycielka. Władysław uczył się w gimnazjum filologicznym i szkole realnej. Ukończył studia przyrodnicze na;uniwersytecie;w;Petersburgu. Był niespełnionym konstruktorem maszyn. Swoje pierwsze konstrukcje zaprojektował w wieku 12 lat, jednak z powodu trudnej sytuacji finansowej, w którą popadli jego rodzice, marzenia spełzły na niczym. Przeprowadzał doświadczenia w laboratorium;Muzeum Przemysłu i Rolnictwa;(gdzie zetknął się z;Marią Skłodowską-Curie), budował w latach;osiemdziesiątych XIX w.;modele machin latających. Przez całe życie borykał się z kłopotami finansowymi. Pisał oraz zajmował się m.in. katalogowaniem książek w bibliotece;Politechniki Warszawskiej, prowadzeniem przedstawicielstwa studzien artezyjskich, pracą jako referent w;Ministerstwie Spraw Wewnętrznych;i;Urzędzie Filmowym. W 1889 roku założył w Warszawie;Kółko Awiatyczne, do którego należał m.in. polski wynalazca oraz pionier lotnictwa w Polsce;Czesław Tański. Wprowadził polską nazwę aeroplanu –;samolot. Zajmował się popularyzacją nauki i techniki. Pierwszą jego książką popularnonaukową była;Żegluga powietrzna;(1894), a później opublikował ponad czterdzieści broszur i odczytów z dziedziny nauki, techniki i przemysłu. Współpracował z wieloma czasopismami – przed;I wojną światową;jego teksty ukazywały się w takich pismach, jak „Wieczory Rodzinne”, „Tygodnik Mód i Powieści”, „Kurier Codzienny”, „Kurier Warszawski”, „Prawda”, „Czytelnia dla Wszystkich”, „Miesiąc Ilustrowany”. W;dwudziestoleciu międzywojennym;jego aktywność na tym polu osłabła, tylko kilkakrotnie publikuje w „Płomyku”, „Naokoło Świata”, „Moim Pisemku”, „Iskrach”, „Locie”.