Gra uzyskała pozytywne recenzje ekspertów z dziedziny Dydaktyki Chemii, można ją wykorzystać zarówno do urozmaicenia zajęć w szkole jak również jako pomoc dydaktyczną w domu.
Memory chemiczne należą do gier losowych o prostej strategii, ale wymagającej dokonywania wyborów.
Gra pozwala na utrwalenie i sprawdzenie znajomości ważnych definicji, właściwości istotnych substancji poznanych w Szkole Podstawowej. Zakres zastosowanych w elementach Memory pojęć jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego z chemii w Szkole Podstawowej.
Zestaw Memory składa się z ośmiu czterdziestoelementowych kompletów obejmujących tematykę opartą o poszczególne działy opisane w podstawie programowej z chemii dla szkoły podstawowej.
- Memory Rodzaje i przemiany materii
- Memory Budowa materii. Układ okresowy pierwiastków
- Memory Wiązania i reakcje chemiczne
- Memory Gazy i ważne tlenki
- Memory Kwasy i wodorotlenki
- Memory Węgiel i jego związki
- Memory Pochodne węglowodorów
- Memory Między chemią, a biologią
UWAGA:
W wiadomości dla kupującego prosimy o podanie wybranego zestawu w przeciwnym razie zestaw zostanie wysłany losowo.
Zawartość:
- skrzynka z drewna bukowego o wymiarach 22,5 x 10 x 5,5cm,
- 40 płytek ze sklejki o wymiarach 4 x 8 cm
Memory chemiczne Budowa materii. Układ okresowy pierwiastków
Zastosowanie gry
Grę można wykorzystać zarówno do urozmaicenia zajęć w szkole na lekcjach bieżących lub powtórzeniowych, jak również w domu. Wybrane elementy mogą być pomocne we wprowadzeniu do lekcji lub jej rekapitulacji. Przy blokowych podsumowaniach z kilku działów lub na podsumowanie rocznej lub dwuletniej pracy można zastosować równocześnie kilka zestawów. Dla łatwiejszego posegregowania każdy komplet ma swój przypisany kolor. W kolorze charakterystycznym dla zestawu są użyte czcionki w opisach pojęć, tło dla nazwy pojęcia oraz rewers kostek z wyjaśnianiami pojęć.
Uwagi dydaktyczne
Elementy Chemicznego memory można potraktować również jak rozsypankę i wtedy uczniowie mają za zadanie dobrać odpowiednie pary. Można rozdać komplety grupom czteroosobowym poprosić o dobranie par, a następnie odczytywać definicje i wyjaśnienia na forum klasy – każda grupa jedno pojęcie. Ważne by wszyscy uczniowie słuchali siebie nawzajem , by odczytujący definicje przedstawiciel grupy nie wybrał już wcześniej zdefiniowanego hasła. Taki rozwiązanie sprawia że czas poświęcony na grę w istotny sposób się skraca, odczytywanie głośne utrwala definicję a śledzenie prezentacji pozostałych grup wzmacnia koncentrację.
• zgodne z działem podstawy programowej: "Wewnętrzna budowa materii"
(punkty 1.-7.),
• pomaga utrwalić pojęcia dotyczące budowy atomu,
• zwraca uwagę na wielkości charakteryzujące atom,
• porządkuje podstawowe wiadomości dotyczące układu okresowego i prawa okresowości.
Memory chemiczne Gazy i ważne tlenki
• pomaga utrwalić właściwości i zastosowania najważniejszych gazów oraz podstawowych tlenków,
• zwraca uwagę na elementy ekologii.
Memory chemiczne Kwasy i wodorotlenki
• zgodne z działem podstawy programowej: "Wodorotlenki i kwasy"
• pomaga utrwalić nazwy, budowę oraz właściwości najważniejszych kwasów i wodorotlenków,
• porządkuje wiadomości dotyczące dysocjacji elektrolitycznej,
• zwraca uwagę na elementy ekologii.
Memory chemiczne Między chemią, a biologią
• zgodne z działem podstawy programowej: "Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym"
• pomaga utrwalić budowę i właściwości związków o znaczeniu biologicznym: tłuszczów, cukrów i białek,
• zwraca uwagę na reakcje charakterystyczne pozwalające odróżniać wybrane grupy związków.
Memory chemiczne Pochodne węglowodorów
• zgodne z działem podstawy programowej: "Pochodne węglowodorów"oraz z działem: "Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym" (punkty 1. i 2.),
• pomaga utrwalić budowę, nazwy i właściwości dotyczące najprostszych związków reprezentujących alkohole, kwasy karboksylowe i estry,
• zwraca uwagę na wzory ogólne pochodnych oraz ich grupy funkcyjne.
Memory chemiczne Rodzaje i przemiany materii
• zgodne z działem podstawy programowej: "Substancje i ich właściwości"
• pomaga utrwalić pojęcia dotyczące substancji i mieszanin chemicznych,
• utrwala metody rozdzielania mieszanin,
• zwraca uwagę na różnicę miedzy symbolem a wzorem chemicznym,
• porządkuje podstawowe wiadomości na temat przemian fizycznych i chemicznych,
• pozwala zapamiętać najważniejsze różnice pomiędzy metalami i niemetalami.
Memory chemiczne Węgiel i jego związki
• zgodne z działem podstawy programowej: "Związki węgla z wodorem"
• porządkuje wiadomości dotyczące węgla pierwiastkowego i węgli kopalnych,
• utrwala właściwości najważniejszych węglowodorów – metanu, etenu i etynu,
• pozwala porównać szeregi homologiczne alkanów, alkenów i alkinów, węglowodorów nasyconych i nienasyconych.
Memory chemiczne Wiązania i reakcje chemiczne
• zgodne z działem podstawy programowej: "Wewnętrzna budowa materii" (punkty 8.-15.) oraz z działem: "Reakcje chemiczne"
• pomaga utrwalić pojęcia dotyczące rodzajów wiązań chemicznych oraz sposobu ich tworzenia,
• porządkuje wiadomości na temat reakcji chemicznych ich typów, efektów energetycznych
oraz sposobu ich symbolicznego zapisu.