ks. Jerzy Więckowiak PIETY POMORSKIE W RZEŹBIE, MALARSTWIE I ZŁOTNICTWIE
Wydawnictwo BERNARDINUM 2002
Książka nowa, nieużywana. Real foto.
"Ksiądz dr Jerzy Więckowiak wzbogacił literaturę ikonograficzną, ale także literaturę teologiczną o swoje refleksje nad wyobrażeniami Piet na Pomorzu. Pierwszą pracę związaną z tym tematem poświęcił Pietom gotyckim na Pomorzu. Obecna Jego praca obejmuje znacznie szerszy zakres, przy czym wyodrębnia rzeźbę, malarstwo i złotnictwo w Pietach zachowanych na Pomorzu. Sztuka nie może być nieobecna wtedy, kiedy człowiek usiłuje zgłębiać wyjątkowo trudne, a przy tym dostojne problemy swojej egzystencji, powołania, życia, sensu śmierci. Maryja z Synem umarłym, którego trzyma na swym łonie, jest bliska w bólu każdemu człowiekowi, który opłakuje swoich najbliższych, nade wszystko bliska rodzicom, którzy rozstają się ze swoimi dziećmi. Kiedy ma się w pamięci te właśnie przedstawienia, można o wiele głębiej zrozumieć radość wyśpiewaną w posłaniu Kościoła, który stał się świadkiem zmartwychwstania Chrystusa i który posłanie o zmartwychwstaniu wciąż niesie do zbolałej Matki: Wesel się Królowo Nieba, zmartwychwstał Ten, któregoś zrodziła. Historia sztuki związana z Pietami, także z tymi, które zachowały się na Pomorzu, uzupełnia jako sam w sobie zamknięty rozdział dzieje teologii lamentu duszy nad Bolesną Matką, jak zapisano w naszych Gorzkich Żalach. Jest to także niezwykle interesująca próba sportretowania, a więc zatrzymania na dłużej, wyrazu oblicza Najświętszej Maryi Panny przejmująco ludzkiego, a zarazem Boskiego w tej nadziei, która zaczyna być obecna w Jej oczach, Ona na pewno musiała dostrzegać i tę część zapowiedzi Symeona, że dzięki Niemu może powstać wielu. Boleść Matki jest darem dla tego odkupieńczego dzieła Syna." (fragment "Przedmowy" bp. Jana Bernarda Szlagi)
Książka posiada 368 stron
SPIS TREŚCI:
I. ŹRÓDŁA PIETY W KULTURZE EUROPEJSKIEJ
Pieta - przedstawieniem mariologicznym o charakterze symbolicznym
Łączenie Dzieciństwa i Męki Chrystusa
Prehistoria i powstanie Piety
Temat Piety i jego typologia
Ikonografia i ikonologia Piety
Piety w rzeźbie, malarstwie i złotnictwie gotyckim
II. WPŁYWY STYLISTYCZNE - ZAKWALIFIKOWANIE WARSZTATOWE GOTYCKICH PIET POMORSKICH
Piety z kręgu "Pięknych Madonn"
Piety warsztatu pomorskiego
Piety związane z innymi kręgami warsztatowymi
III. IKONOGRAFIA I IKONOLOGIA PIET GOTYCKICH
Świerczynki
Kijewo Królewskie
Toruń
Nowa Cerkiew k. Chojnic
Chojnice
Gdańsk
Tczew
Gdańsk Oliwa
Niedźwiedź
Gdynia
Nowe Miasto Lubawskie
Chełmno
Czarże
Kościerzyna
Gdańsk
Żarnowiec
Ostromecko
Piaseczno
Miłoradz k. Malborka
Tczew
Chmielno
Golub
Wdzydze Kiszewskie
Obozin
Nowe n. Wisłą
Miłkowo k. Karpacza
Wysin
Swarzewo
Lubawa
IV. PIETA BOLESNA (MISTYCZNA) W KULCIE MATKI BOSKIEJ BOLESNEJ - POCZĄTKI ATRYBUCJI
Miecz boleści
Pieta z aniołami
Łzy
V. PIETY NOWOŻYTNE - POTRYDENCKIE
Rozwój tematu Piety po Soborze Trydenckim po wiek XVII
Reformacja i kontrreformacja kontekstem powstania Piety nowożytnej
Obraz Piety i jego powstanie
Forma i autorstwo obrazu
Naśladownictwo Piety Chełmińskiej
Pieta radosna
Opis ikonograficzny i zakwalifikowanie Piety Chełmińskiej jako Piety radosnej
Przedstawienia analogiczne
Treści teologiczne Piety Chełmińskiej
Opis wotów ołtarza Matki Boskiej Bolesnej w Chełmnie
Wota z Pietą Chełmińską
Kult związany z obrazem
Chełmno
Chełmża
Gruczno
Nawra
Toruń
Lembarg
Nowe Miasto Lubawskie
Pieta Chełmińska w obrazach feretronowych
Bierzgłowo
Unisław
Trzebcz
VI. PIETY NOWOŻYTNE - XVII, XVIII i XIX WIEK
Obozin
Wejherowo - Kalwaria
Gdynia
Piaseczno
Gdańsk
Wielki Mędromierz
Chełmonie
Bydgoszcz
Grzywna
Nieżywięć
Warzno
Borzyszkowy
Borowy Młyn
Jabłonowo Pomorskie
VII. PIETY WOTYWNE XX W.
Gdańsk Oliwa
Gdańsk Wrzeszcz
Starogard Gdański
Puck
Stężyca
Wejherowo
Żukowo
Wiele - Kalwaria
Tczew
ZAKOŃCZENIE
Bibligrafia; Indeksy