Pies i flakon (Ebook)
Autorzy: Charles Baudelaire
Wydawca: Wolne Lektury
Stron: 2
ISBN: 978-83-285-2288-6
Formaty: Pdf, Epub, Mobi
3,49 zÂł >> 2,44 zÂł (-30%)
Pies i flakon"Ĺliczny mĂłj piesku, miĹy mĂłj piesku, kochana bestyjko, chodĹş no i powÄ chaj wyborne pachnidĹo, kupione u pierwszego sprzedawcy wonnoĹci w tym mieĹcie".I pies, wymachujÄ c ogonem, co ponoÄ u tych stworzeĹ nieszczÄsnych jest znakiem, odpowiadajÄ cym Ĺmiechowi i uĹmiechowi, zbliĹźa siÄ i wilgotny nos kĹadzie z ciekawoĹciÄ na odkorkowany flakon; po czym, nagle cofajÄ c siÄ z przeraĹźeniem, szczeka na mnie, a jest to wyrzut."Ach! wstrÄtny psie, gdybym ofiarowaĹ ci kupÄ Ĺajna, wÄszyĹbyĹ jÄ z rozkoszÄ i moĹźe poĹźarĹ. Zatem ty nawet, niegodny towarzyszu smÄtnego mego Ĺźycia, i ty podobny jesteĹ publicznoĹci, ktĂłrej przenigdy ukazywaÄ nie naleĹźy perfum delikatnych, jÄ trzÄ jÄ bowiem, lecz nieczystoĹci, starannie dobrane". [...]
Charles Baudelaire Ur. 9 kwietnia 1821 r. w Pary¿u Zm. 31 sierpnia 1867 r. w Pary¿u Najwa¿niejsze dzie³a: (zbiory wierszy) Kwiaty z³a (1857), Sztuczne raje (1860), Paryski spleen (1864); (zbiory pism estetycznych) Salon 1845, Salon 1846, Malarz ¿ycia nowoczesnego (1863), Sztuka romantyczna (1868); Moje obna¿one serce (1897) Francuski poeta i krytyk sztuki, jedna z najbardziej wp³ywowych postaci literatury XIX w. Zaliczany do grona tzw. ,,poetów przeklêtych". Ostatni romantyk (wyprowadzi³ w³asne wnioski z wielow¹tkowego dorobku tej epoki), by³ jednoczeœnie zwolennikiem metody realistycznej w literaturze. Bliskie sobie tematy i idee odnajdowali w jego twórczoœci parnasiœci (?sztuka dla sztuki?, ?piêkno nie jest u¿yteczne?), wyznawcy dekadentyzmu (ból istnienia), symboliœci, surrealiœci czy przedstawiciele modernizmu katolickiego; w jego dorobku za równie istotne jak utwory w³asne uwa¿a siê przek³ady wierszy Edgara Allana Poego. W 1841odby³ podró¿ morsk¹ odwiedzaj¹c wyspy Mauritius i Reunion oraz (byÌ mo¿e) Indie, co jako doœwiadczenie egzotyki wp³ynê³o na jego wyobraŸniê poetyck¹. Od 1842 r. przez dwadzieœcia lat by³ zwi¹zany z pó³-Francusk¹, pó³-Afrykank¹ urodzon¹ na Haiti Jeanne Duval, aktork¹ i tancerk¹, której poœwiêci³ wiele ze swoich najs³ynniejszych wierszy (m.in. Padlina, Do Kreolki, Sed non satiata, Zapach egzotyczny, Taùcz¹ca ¿mija). Jej portret w pó³le¿¹cej pozie stworzy³ w 1862 r. Manet. Pierwsze publikacje Baudelaire'a dotyczy³y malarstwa (zbiory Salon 1845 i Salon 1846) i równie¿ póŸniej zajmowa³ siê on krytyk¹ sztuk plastycznych (w 1855r. wyda³ kolejny tom szkiców), a jego artyku³y poœwiêcone Delacroix, Ingresowi czy Manetowi (Malarz ¿ycia wspó³czesnego) nale¿¹ do kanonicznych tekstów teoretycznych o sztuce. ChoÌ nie zajmowa³ siê muzyk¹, by³ pierwszym, który doceni³ dzie³o Wagnera. W 1848 r. Baudelaire w³¹czy³ siê aktywnie w rewolucjê Wiosny Ludów ? o epizodzie tym zadecydowa³y nie tyle pogl¹dy polityczne, ile poryw ducha i osobista niechêÌ do ojczyma, Jacques'a Aupicka, genera³a armii francuskiej. Nie najlepiej czu³ siê w rzeczywistoœci ustanowionego po upadku rewolty bur¿uazyjno-konserwatywnego ³adu II Cesarstwa; niemal jako osobist¹ tragediê prze¿y³ zarz¹dzon¹ przez Napoleona III przebudowê Pary¿a, w wyniku której wyburzono wiele ze starej, œredniowiecznej zabudowy miasta. Z powodu wydanego w 1857 r. tomu poezji Kwiaty z³a autor zosta³ oskar¿ony o obrazê moralnoœci, skazany na grzywnê i zmuszony do usuniêcia niektórych utworów (pe³ne wydanie ukaza³o siê dopiero w 1913 r.). Baudelaire obraca³ siê w krêgu najwybitniejszych twórców epoki, takich jak Balzac, Nerval, Flaubert czy Gautier. Zostawi³ te¿ wiele artyku³ów (pisanych czêsto na zamówienie do gazet) o wspó³czesnych mu twórcach literatury oraz ¿ywych portretów kolegów po piórze w pamiêtnikach Moje serce obna¿one czy wydanych poœmiertnie Dziennikach poufnych. Przy tej okazji formu³owa³ swój w³asny system filozoficzno-estetyczny. Pierwsze, powierzchowne wra¿enie ka¿e uznaÌ, ¿e Baudelaire epatuje obrazami wszystkiego, co budzi obrzydzenie oraz œmia³¹ erotyk¹. Jednak nie zajmowa³ siê on obrazoburstwem dla niego samego, ale uznaj¹c, ¿e ?œwiat jest s³ownikiem hieroglifów?, uwa¿a³, ¿e nale¿y dostrzec i zinterpretowaÌ wszelkie przejawy rzeczywistoœci, co pozwoli dosiêgn¹Ì piêkna bêd¹cego absolutem istniej¹cego poza œwiatem; jego teoria estetyczna naznaczona by³a mistycyzmem w duchu Swedenborga i platoùskim idealizmem. Pierwszy tom jego wierszy charakteryzuje klasyczna forma, w któr¹ wlana zosta³a nie poruszana dot¹d tematyka, natomiast Paryski spleen jako zbiór poematów proz¹ stanowi krok w kierunku poezji nowoczesnej. Powszechnie uwa¿a siê, ¿e Baudelaire zmar³ na syfilis, podobnie jak jego wieloletnia kochanka, by³ te¿ uzale¿niony od laudanum i przypuszczalnie od opium, nadu¿ywa³ alkoholu, przez lata pêdzi³ ¿ycie kloszarda. W 1866 r. podczas pobytu w Belgii dozna³ wylewu krwi do mózgu i zosta³ czêœciowo sparali¿owany. Rok póŸniej zmar³ w klinice w Pary¿u i zosta³ pochowany na cmentarzu Montparnasse. Wydaniem pozosta³ych po nim pism zajê³a siê owdowia³a powtórnie matka. Kupuj¹c ksi¹¿kê wspierasz fundacjê Nowoczesna Polska, która propaguje ideê wolnej kultury. Wolne Lektury to biblioteka internetowa, rozwijana pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W jej zbiorach znajduje siê kilka tysiêcy utworów, w tym wiele lektur szkolnych zalecanych do u¿ytku przez MEN, które trafi³y ju¿ do domeny publicznej. Wszystkie dzie³a s¹ odpowiednio opracowane - opatrzone przypisami oraz motywami.
UWAGA :: EBOOK dostarczany jest w postaci cyfrowej, do pobrania z biblioteki na koncie Allegro oraz w ksiĂŞgarni Ebookpoint. KupujÂąc ebooka na tej aukcji musisz posiadaĂŚ konto w Allegro. Pobrane pliki w zaleÂżnoÂści od formatĂłw przeczytasz na: czytniku (Kindle, PocketBook, Onyx, Kobo i inne), smartfonie, tablecie lub komputerze. Ebook zostanie zabezpieczony za pomocÂą znaku wodnego i nie posiada DRM.
KONTAKT:
allegro@ebookpoint.pl
tel. 32 230 98 63 w. 121
fax. 32 230 98 63 w. 110 (pon. - pt. 8.00-16.00)
ul. KoÂściuszki 1c
44-100 Gliwice