*** ZAPRASZAM NA MOJE AUKCJE ***
gdzie wystawiam inne ciekawe przedmioty na licytację do złotówki
_________________________________
ZAPRASZAM NA MOJE AUKCJE
gdzie wystawiam inne CIEKAWE PRZEDMIOTY na LICYTACJĘ do 1zł
na życzenie mogę przesłać dodatkowe zdjęcia w lepszej jakości
w razie pytań proszę pisać
FORMA, FOREMKA DO CIASTA, BABKI, CIAST, BABKA, CERAMIKA GLAZUROWANA, RĘCZNIE MALOWANA, GLINA, GLINIANA, SZTUKA LUDOWA, FOLKLOR, VINTAGE, RETRO, PRL
WYSOKOŚĆ 6,8 CM
ŚREDNICA 11,9
ZDJĘCIE POWIE WIĘCEJ NIŻ 1000 SŁÓW, ALE W RAZIE PYTAŃ PROSZĘ PISAĆ
_________________________________
ZAPRASZAM NA MOJE AUKCJE
gdzie wystawiam inne CIEKAWE PRZEDMIOTY na LICYTACJĘ do 1zł
na życzenie mogę przesłać dodatkowe zdjęcia w lepszej jakości
w razie pytań proszę pisać
Folklor polski – symboliczno-artystyczna dziedzina polskiej kultury ludowej. Przybiera niejednolite formy w zależności od grupy społecznej i regionu etnograficznego.
Do folkloru danej okolicy zalicza się taką twórczość ludową, jak tańce, muzykę, instrumenty, gwarę, pieśni, stroje, rękodzieło (ceramikę, tkactwo, kowalstwo), budownictwo.
Badania nad folklorem polskim zaczynają się w XIX wieku i są związane z walką o utrzymanie świadomości narodowej (zob. też: pozytywizm w Polsce, praca u podstaw). Hugo Kołłątaj w 1802 opracował pierwszy polski program badań nad folklorem, ale wzrost zainteresowania tą dziedziną nastąpił głównie w drugiej połowie tego wieku. Znaczący badacze tego okresu to Zorian Dołęga-Chodakowski, Oskar Kolberg, Jan Karłowicz, Erazm Majewski, Zygmunt Gloger, Lucjan Malinowski, Władysław Siarkowski, Jan Świętek, Seweryn Udziela. Materiały gromadzili także pisarze i etnografowie-amatorzy (m.in. Kazimierz Władysław Wóycicki, Żegota Pauli, Karol Baliński, Lucjan Siemieński).
W okresie międzywojennym rozwinęły się badania folkloru regionalnego, wyodrębniono także folklor grup społecznych (folklor chłopski, folklor robotniczy).
Zobacz też[edytuj | edytuj kod]
- Etnografia Polska
- Słownik folkloru polskiego
- Polskie obrzędy i zwyczaje ludowe
- Polscy twórcy ludowi
Etnologia – jedna z dyscyplin, obok etnografii, antropologii kulturowej i społecznej, wchodzących w zakres antropologii – nauki o człowieku i jego kulturze. Terminy te często traktowane są jako synonimiczne określenia tej samej dziedziny badań. „Etnologia” jest terminem używanym przez przedstawicieli europejskiej i kontynentalnej nauki o człowieku i odpowiada niemieckiemu terminowi Völkerkunde (badania ludów pierwotnych). Etnologia klasyfikuje ludy na podstawie cech środowiskowych i kulturowych oraz opisuje poszczególne kultury.
Etnologia w Polsce[edytuj | edytuj kod]
Początki polskiej etnologii tkwią w myśli i praktyce działaczy oświecenia z przełomu XVIII i XIX w. (Hugo Kołłątaj, Joachim Lelewel) postulujących gromadzenie danych o kulturze ludowej jako podstawie rekonstrukcji dziejów narodu. Romantyczna idea głosząca, że w kulturze ludowej tkwią naturalne i bezcenne pierwiastki kultury narodowej, inspirowała zbieranie folkloru i dokumentowanie chłopskich obyczajów (Zorian Dołęga-Chodakowski). W połowie XIX wieku wyjątkowo cenne były prace Oskara Kolberga zmierzające do systematycznego etnograficznego opisu większości regionów kraju, a także teoretyczne refleksje Ryszarda Berwińskiego nad kulturą ludową oraz pierwsze uniwersyteckie wykłady z etnologii prowadzone przez Wincentego Pola w Krakowie. Od lat 70. XIX w., wraz z upowszechnieniem idei pozytywizmu, nastąpiła dalsza autonomizacja etnologii. Powstały fachowe czasopisma („Wisła”, „Lud”), kolekcje, muzea i towarzystwa, ukazywały się publikacje, kształtował się regionalny ruch amatorskiego ludoznawstwa; obok wybitnych badaczy terenowych (Zygmunt Gloger, Izydor Kopernicki, Seweryn Udziela) swą obecność zaznaczyli teoretycy kultury (Jan Karłowicz, Ludwik Krzywicki). Nadal głównym przedmiotem etnologii była kultura ludowa, zwłaszcza folklor ludności ziem byłej Rzeczypospolitej. Istniało także zainteresowanie kulturą ludów pozaeuropejskich, przede wszystkim u podróżników, emigrantów i zesłańców (Jan Kubary – Oceania, Bronisław Piłsudski i Wacław Sieroszewski – Azja Wschodnia, Ignacy Domeyko i Józef Siemiradzki – Ameryka Południowa, Stefan Szolc-Rogoziński – Afryka).
Folklorystyka[edytuj]
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Folklorystyka – dyscyplina humanistyczna, obejmująca badania folkloru, mechanizmu jego funkcjonowania w kulturze oraz relacji zachodzących między folklorem a literaturą i kulturą masową. Czasem uznawana za jedną z dziedzin etnografii i antropologii kulturowej, jako że folklor jest elementem kultury ludowej, a ta przedmiotem badań etnografii.
Historia rozwoju[edytuj | edytuj kod]
Początki zainteresowania folklorem (pieśni ludowe polskie i ruskie) sięgają wieku XVII, sporadycznie pojawiało się już u schyłku wieku XVI. Znalazło to wyraz głównie w tzw. liryce mieszczańskiej. Pieśń ludowa zaczęła być modna w drugiej połowie wieku XVII, co poświadczają W. Potocki i A. Korczyński. Wspomnieć tu można, że na dworze królewskim Jana Sobieskiego znajdowała się śpiewaczka Kaczorowska (nieznana z imienia), specjalizująca się w wykonywaniu tekstów ludowych.
Rękopisy I połowy XVIII wieku zawierały zapisy pieśni ludowych polskich i ruskich, na przemian z tekstami o charakterze nieludowym. Zainteresowanie pieśnią ludową było w dużej mierze wynikiem ówczesnej mody na wiejskość i rodzimość. Jednocześnie akcje misyjne na wsi wymuszały przystosowanie wykładu religii do tradycji chłopskiej. Były to wówczas główne źródła zainteresowania się folklorem, jednocześnie stanowiąc źródła dla stylizacji poetyckich.
Rozwój folklorystyki poprzedziły szerokie prace zbierackie nasilone zwłaszcza w okresie romantyzmu, które zrodziły z czasem potrzebę refleksji teoretycznej. W Polsce za jednego z najważniejszych folklorystów uważa się Oskara Kolberga.
Ważniejsze nurty folklorystyki[edytuj | edytuj kod]
- Badania zjawisk folklorystycznych w ujęciu historycznym i na tle porównawczym, które eksponują zagadnienia genezy różnych zjawisk folklorystycznych, skupiają uwagę na wzajemnych związkach folkloru i literatury, koncentrują się na systematyzowaniu tekstów folkloru. W Polsce zajmowali się tym: Jan Karłowicz, J.S. Bystroń. Twórcą nowoczesnej komparatystyki folklorystycznej jest historyk literatury Julian Krzyżanowski.
- Badania folkloru w jego kontekście kulturowym, zajmujące się też specyfiką funkcjonowania folkloru w obiegu społecznym (folkloru środowiskowego)
- Badania folkloru jako integralnej części kultury ogólnonarodowej, które eksponują historyczny charakter folkloru, śledzą jego zmieniające się funkcje społeczne, dążą do scharakteryzowania zróżnicowania regionalnego kultury. Relacje między folklorem a kulturą masową (co doprowadziło do odkrycia w kulturze współczesnej zjawiska folkloryzmu), folklorystyczność pewnych zjawisk w kulturze (włączenie do przedmiotu badań problematyki literatury popularnej i brukowej, komiksu, horoskopu, sennika) oraz zagadnienie ludowości w kulturze (Roch Sulima).
- Rejestrowanie folkloru (prace Oskara Kolberga, Józefa Lompy, Lucjana Malinowskiego).
- Rozwój genologii folklorystycznej, poszukującej zasad klasyfikacji utworów folklorystycznych niezależnie od ustaleń genologii literackiej.
- Estetyka folkloru – poszukiwanie specyfiki folkloru doprowadziło do powstania nurtu, który pojmuje folklorystykę jako dziedzinę wiedzy o sztuce.
- Rozwój współczesnej folklorystyki przejawiający się zaktywizowaniem badań nad jej historią, spowodował wzrost liczby reedycji i edycji materiałów folklorystycznych w naukowym opracowaniu (np: „Lud” O. Kolberga, „Nowa księga przysłów polskich S. Adalberga” pod redakcją J. Krzyżanowskiego, „Bajki śląskie” Lucjana Malinowskiego, zbiory Józefa Lompy).
CHMIEL, PIWO, BIROFILISTYKA, KOŃ, WÓZ, SZTUKA, KULTURA LUDOWA, CERAMIKA, RZEMIOSŁO, LUDOWE, RĘKODZIEŁO, FOLKLOR, FOLKLORYSTYCZNY, ETNOGRAFIA, ETNOGRAFICZNY, CEPELIA, KUJAWSKI, ŚLĄSKI, MAZURSKI, HUCULSKI, ZAKOPANE KRAKELURA plater posrebrzany srebrzony srebrzenie srebro galanteria stołowa sztuciec sztućce łyżeczka do cukru, cukiernica herbata kawa norblin fraget henneberg plewkiewicz bracia buch henniger hefra gerlach nbw werner malcz owczarski hempel łątkowski warszawa przedwojenny przedwojnie XX-lecie między wojenne II RP piłsudski antyki kolekcjoner kolekcjonerski koneser varsovie warschau warsaw varsaviana polonik polonika
szczypce do lodu shaker krater lód whisky whiskey Warszawska Wytwórnia Sreber dawniej Fraget sztućce ehrlich kraków warszawa norblin fraget henneberg plewkiewicz srebrzone srebrzenie srebro owczarski hempel łątkowski hefra art deco secesja egipski myśliwski irys na prezent dla mężczyzny chłopka alkohol szczypce do cukru cukier cukiernica kostki cukru drink burbon koniak prezent art deco artdeco moskwa petersburg lód lodu kostki lodu whisky whiskey shaker alkohol burbon kolekcjoner drink brandy single malt koniak piwo spirytualia cukier cukiernica szczypce do cukru łyżeczka do cukru plater neusilber niemcy francja, warszawa kraków wrocław gdańsk kabaret oliwki kawior słoik ocet maggi chrzan ćwikła egipski irys art deco secesja henneberg owczarski fraget norblin plewskiewicz empire poznański słowiański pis wmf plewkiewicz przedwojenna srebro ostrze gerlach nierdzewne egoista singiel singla łątkowski hempel pogoń gerlach wmf schiffers poznań lublin carska rosja car mikołaj I powstanie listopadowe carski rewolucja październikowa Aleksander III Romanow
RĘCZNIE MALOWANA NIZINSKI CMIELOW CHODZIEŻ moser hoffman józefina niemen art deco desing lata 60. lata 70. horbowy sudety krawczyk ząbkowice krakowski instytut szkła drost fiedorowicz słuczan orkusz new look hospodka huta ABD ART DECO - rozalinowy wazon Stoelzle sudety sadowski trzewik hortensja zawiercie murano rotterdam loft retro kwiaty wazon prezent kupczyk pijaczewska bohemia brabec prl carniwal vintage sadowski hortensja pieniek łysa góra tranowiec trzewik eryka barbara PREZENT przedwojenny przedwojnie XX-lecie między wojenne II RP piłsudski antyki kolekcjoner kolekcjonerski koneser varsovie warschau warsaw varsaviana polonik polonika sygnatura sygnowany punca znak monogram fraget norblin fabryka wolska trianon secesja empire monogram herb szlachta szlachecki hrabia arystokracja aranżacje do filmów choreografia kostium cosplay karczma wiedzmiń harry potter gerlat z rivii yennefer ciri eliksir butelka na elixir
szkło moser hoffman józefina niemen art deco desing lata 60. lata 70. sudety krawczyk ząbkowice drost fiedorowicz słuczan orkusz new look hospodka huta ABD ART DECO - rozalinowy Stoelzle sudety sadowski trzewik hortensja zawiercie murano rotterdam loft retro kwiaty wazon prezent kupczyk pijaczewska bohemia brabec prl carniwal vintage sadowski hortensja pieniek łysa góra tranowiec trzewik eryka barbara moser hoffman józefina niemen art deco desing sudety krawczyk ząbkowice fiedorowicz new look hospodka huta ABD ART DECO - rozalinowy Stoelzle sudety sadowski trzewik hortensja zawiercie murano rotterdam loft retro kwiaty prezent kupczyk pijaczewska bohemia brabec prl carniwal vintage sadowski hortensja pieniek łysa góra tranowiec trzewik eryka barbara Hanna Orthwein, Zakłady Jan Sowiński fajans, farby podszkliwne, sygnatura Zakłady Fajansu /WŁOCŁAWEK/ Rewolucji 1905.Lampa “Rogata” Elżbiety Piwek-Białoborskiej Swarzędzka Fabryka Mebli Krzesła po profesjonalnej konserwacji stolarsko-tapicerskiej. Talerz dekoracyjny fason "telewizor" projekt formy: Kazimierz Kowalski, dekoracji: Lucyna Kowalska; Tułowice, Fabryka Porcelany i Porcelitu porcelit, dekoracja reliefowa, szkliwa barwne, lśniące i matowe; Figurka "Kot leżący" Bogucice Mieczysława Naruszewicza „Bogucice” w Katowicach B (Bogucice) Malwina Konopacka ceramika szlachetna, szkliwo transparentne, malowane naszkliwnie platyna; sygnowane u dolu: Malwina Konopacka / 2017 / No 15 / PLTNA przygotowany na wystawe TEXTURA; w ramach London Design Days 2017, organizowanej przez IAM. Fotel Edmund Homa Gościńskie Fabryki Mebli, 1965 r. buk lakierowany, wysokogatunkowa tkanina obiciowa, podnóżek. Fotel po profesjonalnej konserwacji stolarsko-tapicerskiej. Figura "Niedźwiedź" Józefów ceramika szkliwiona sygn. Koło Józefów, wycisk: momogram.