OKAZJA !!! WYPRZEDAŻ WIOSENNE PORZĄDKI!!!
*** UWAGA !!! PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO LICYTACJI PROSZĘ UWAŻNIE PRZECZYTAĆ PONIŻSZY OPIS ***
______________________________________
*** UWAGI I INFORMACJE DODATKOWE***
WSZYSTKIE AUKCJE KOŃCZĄ SIĘ O TEJ SAMEJ GODZINIE tj. 22:00 W NIEDZIELĘ 2 KWIETNIA MARCA, DLATEGO NAPRAWDĘ ŻYCZLIWE POLECAM I DOBRZE RADZĘ LICYTOWAĆ WCZEŚNIEJ (!), SZCZEGÓLNIE GDYBY KTOŚ CHCIAŁ ZŁOŻYĆ OFERTY W KILKU AUKCJACH, BO PRZED KOŃCEM AUKCJI NIE BĘDZIE CZASU
+++ WYPRZEDAŻ PRYWATNEJ KOLEKCJI +++
JESTEM OSOBĄ PRYWATNĄ I SPRZEDAJĘ PRZEDMIOTY ZNALEZIONE PRZY OKAZJI PORZĄDKÓW W DOMU I PO PRZEGLĄDZIE ZIOBRÓW I KOLEKCJI RODZINNEJ. NIE JESTEM SKLEPEM, ANTYKWARIATEM CZY HANDLARZEM, NIE JEST TO MOJA DZIAŁALNOŚĆ ZAWODOWA, OD RAZU ZWRACAM NA TO UWAGĘ, BO ZE WZGLĘDU NA DUŻĄ LICZBĘ AUKCJI WYSYŁKA MOŻE SIĘ OPÓŹNIĆ O DZIEŃ LUB DWA (MUSZĘ ZNALEŹĆ PUDEŁKA, KARTONY, ZAPAKOWAĆ ITP ITD) MYŚLĘ, ŻE ZMIESZCZĘ SIĘ W TERMINIE DO 3 DNI OD DNIA WPŁATY, ALE W RAZIE CZEGO Z GÓRY PROSZĘ O WYROZUMIAŁOŚĆ, BO MAM TEŻ SWOJE ŻYCIE. W RAZIE PYTAŃ JESTEM PRAKTYCZNIE ZAWSZE POD TELEFONEM, A NA WIADOMOŚCI I MAILE ODPISUJĘ MOŻLIWIE SZYBKO. WYSYŁKA MOŻE WYDAWAĆ SIĘ DROŻSZA, ALE NIE MAM ŻADNEJ UMOWY I WYSYŁAM TYLKO POCZTĄ POLSKĄ
+++ NIE KOŃCZĘ AUKCJI PRZED CZASEM +++
PROSZĘ MI TEGO TYPU PROŚBAMI GŁOWY NIE ZAWRACAĆ
+++ LICYTACJA BEZ CENY MINIMALNEJ +++
JEST WYSTAWIONE OD ZŁOTÓWKI ZA ILE SIĘ SPRZEDA, ZA TYLE PÓJDZIE, ROBIĘ WIOSENNE PORZĄDKI
+++ ZDJĘCIA I INFORMACJE DODATKOWE +++
PROSZĘ UWAŻNIE PRZECZYTAĆ OPIS POWINNY BYĆ TAM WSZYSTKIE INFORMACJE, NA ŻYCZENIE MOGĘ PRZESŁAĆ DODATKOWE ZDJĘCIA W LEPSZEJ JAKOŚCI, W RAZIE PYTAŃ PROSZĘ PISAĆ LUB DZWONIĆ
+++ ZAPRASZAM NA MOJE INNE AUKCJE !!! gdzie wystawiam inne przedmioty z kolekcji od 1ZŁ !!! +++
________________________________
ZAPRASZAM NA MOJE AUKCJE
gdzie sprzedaję przedmioty znalezione przy okazji porządków
na życzenie mogę przesłać dodatkowe zdjęcia, w lepszej jakości
PIĘKNA, STARA AKCJA SPÓŁKI KOLEJOWEJ
WESTERN MARYLAND RAILWAY COMPANY
28 Czerwca 1954 rok
USA Maryland Pennsylvania
stan praktycznie idealny
Stary akcja spółki Western Maryland Railway z roku 1954
100 akcji wystawionych na okaziciela firmę Granberry & Co.
Granberry & Co. spółka inwestycyjna mająca ponad 9 oddziałów min. na 342 Madison Ave., i 521 Fifth Ave., na Manhattanie. Przejęta przez Francis I. du Pont & Co. połączona z Carlisle, Melick & Co. and Jacquelin & De Copper
Akcja w przepięknym stanie, w eleganckiej ramce, profesjonalnie oprawiona
Poniżej nota biograficzna z angielskiej Wikipedii tłumaczył Google
Polecam na prezent
Wymiary z ramą 41,2 x 31,2 cm
Wymiary akcji 30 x 20 cm
________________________________
ZAPRASZAM NA MOJE AUKCJE
gdzie sprzedaję przedmioty znalezione przy okazji porządków
na życzenie mogę przesłać dodatkowe zdjęcia, w lepszej jakości
Źródło https://en.wikipedia.org/wiki/Western_Maryland_Railway
Western Maryland Railway ( znak sprawozdawczy WM ) to amerykańska linia kolejowa klasy I (1852-1983), która operowała w Maryland , Zachodniej Wirginii i Pensylwanii . Była to przede wszystkim kolej do przewozu węgla i towarowa , obsługująca niewielki pociąg pasażerski .
WM stał się własnością holdingu Chessie System w 1973 roku, chociaż kontynuował niezależną działalność do maja 1975 roku, po czym wiele jego linii zostało porzuconych na rzecz równoległych linii Baltimore i Ohio Railroad . W 1983 roku została w pełni połączona z Baltimore & Ohio Railroad , która później została również połączona z byłymi Chesapeake i Ohio Railroad w 1987 roku w Chessie System , który obecnie jest przemianowany na CSX Transportation . [2]
Historia [ edytuj ]
Złota obligacja Western Maryland Rail Road Company, wyemitowana w 1917 r
Linia główna: Baltimore do Hagerstown [ edytuj ]
Pierwotna główna linia rozpoczęła się wraz z czarterowaniem Baltimore, Carroll i Frederick Railroad w 1852 roku, z zamiarem budowy linii kolejowej z Baltimore na zachód do Washington County w stanie Maryland . Walne Zgromadzenie Maryland zmieniło nazwę firmy na Western Maryland Rail Road Company w 1853 roku, a budowa rozpoczęła się w Owings Mills w 1857 roku . Linia kolejowa została ukończona do Westminster w 1861 i Union Bridgew 1862 r. Dalsza rozbudowa została opóźniona z powodu wojny secesyjnej . Budowę w kierunku zachodnim wznowiono w 1868 r. pod kierunkiem głównego inżyniera Josepha S. Gitta , a w 1872 r. ukończono linię do Hagerstown . Odcinek ten stał się pododdziałem wschodnim. Pierwsze duże sklepy samochodowe firmy powstały w Union Bridge. [3]
W 1873 WM zbudowała własną linię z Owings Mills do Fulton Junction w Baltimore i uzyskała prawa do torowisk od Baltimore and Potomac Railroad (B&P) na pozostałe dwie mile trasy na wschód do Union Station (później nazwanej Penn Station). Zbudował oddział na wschód od Union Station do Hillen Station, który został otwarty w 1876 roku i stał się siedzibą firmy. WM zbudowało połączenie z Hagerstown do Williamsport , aby uzyskać dostęp do ruchu węglowego z kanałów Chesapeake i Ohio . [3]
Stacja Pen Mar ok. 1878. WM wybudował Pen Mar Park jako górski kurort w 1877 roku i prowadził pociągi wycieczkowe z Baltimore. Park został zamknięty w 1943 r. [4]
Rozszerzenia w Maryland i Pensylwanii [ edytuj ]
Pod przewodnictwem prezesa firmy Johna Mifflina Hooda , kolej po raz pierwszy przedłużyła się do Pensylwanii, dzierżawiąc linię z Edgemont w stanie Maryland do Waynesboro i Shippensburga . Linia ta przekształciła się w Lurgan Subdivision i została wydzierżawiona od Baltimore and Cumberland Valley Railroad w 1881 r. i została połączona z Harrisburgiem i Potomac Railroad w 1886 r. [1] : 41
Druga trasa do Pensylwanii, Hanover Subdivision , została przejęta przez WM, gdy pod koniec 1886 roku przejęła kontrolę nad Baltimore and Hanover Railroad oraz Gettysburg Railroad . i Gettysburg , a następnie na południowy zachód, aby ponownie połączyć się z WM w Highfield w stanie Maryland , w pobliżu granicy z Pensylwanią. Oddział z Porters do Yorku w Pensylwanii został ukończony w 1893 roku; stało się to pododdziałem York. [1] : 42
WM nawiązał połączenie z Baltimore and Ohio Railroad (B&O) w 1892 roku, otwierając Potomac Valley Rail Road (kontrolowaną przez WM) między Williamsport i Big Pool w stanie Maryland . Połączenie to przyniosło znaczny wzrost ruchu tranzytowego. [3] : 42 Budowa przedłużenia z Hagerstown do Cumberland rozpoczęła się w 1903 roku, a ukończona w 1906 roku. Aby obsłużyć rozbudowany system, WM zbudowało w 1909 roku duży kompleks warsztatowy w Hagerstown, z parowozownią , warsztatami maszynowymi i powiązanymi obiektami. Rozbudowano także place kolejowe w Hagerstown. [3]
Stacja Union Bridge , wybudowana w 1902 roku.
Kraj węglowy w Wirginii Zachodniej [ edytuj ]
West Virginia Central and Pittsburg Railway ( WVC&P) rozpoczęła swoją działalność jako linia wąskotorowa w 1880 roku, jej nazwa i rozstaw zmieniły się w 1881 roku, aw następnych latach otworzyła ogromny obszar drzewno-węglowy w Allegheny Highlands w Zachodniej Wirginii. Kolej była bezpośrednio odpowiedzialna za powstanie takich miast jak Davis , Thomas i Parsons .
W dużej dolinie w pobliżu ujścia Leading Creek i Tygart Valley River WVC&P zbudowało miasto Elkins (nazwane na cześć inwestora Stephena Bentona Elkinsa ). Elkins był domem dla dużej stoczni kolejowej i służył jako centrum operacji Western Maryland i Chessie System w regionie do lat 80-tych. [ potrzebne cytowanie ]
WVC&P został sprzedany Fuller Syndicate w 1902 roku i został włączony do Western Maryland w 1905 roku. Znany jako Thomas Subdivision, linia połączona z główną linią Western Maryland w Maryland Junction, na południe od Cumberland . Linia ta, słynąca z Black Water Grade w Blackwater Canyon , stała się ważną częścią sukcesu Western Maryland, aż do jej ostatecznego porzucenia w latach 70. XX wieku. [ potrzebne cytowanie ]
WVC&P utworzyło w 1899 r. kolej Coal and Iron Railway (C&I), aby uzyskać dostęp do operacji pozyskiwania drewna i połączenia z Chesapeake and Ohio Railway (C&O). Trasa opuściła Elkins i dolinę rzeki Tygart tunelem pod górą Cheat , podążając wzdłuż rzeki Shavers Fork w górę rzeki , a następnie rzeki West Fork Greenbrier w dół od jej górnego biegu do Durbin w hrabstwie Pocahontas , gdzie łączyła się z oddziałem C&O Greenbrier . Budowa do Durbin została ukończona w 1903 roku. Wraz z przejęciem WVC&P w 1905 roku C&I stało się częścią WM, a linia ta stała się pododdziałem Durbin. [1] : 46-47
W 1927 roku WM kupiło Greenbrier, Cheat and Elk Railroad , które kursowały z Cheat Junction na łodzi podwodnej Durbin do Bergoo . Linia ta stała się pododdziałem GC&E. W 1929 roku zakup przez WM linii od West Virginia Midland Railway przedłużył podwodną linię GC&E na południe do Webster Springs . Chociaż linie te zostały pierwotnie zbudowane jako koleje do pozyskiwania drewna , WM używało ich również do operacji węglowych. [3]
Operacje XX wieku [ edytuj ]
Syndykat Fullera próbował zbudować swój własny transkontynentalny system kolei od około 1902 roku, nabywając różne linie kolejowe. W obliczu ostrej konkurencji ze strony Pennsylvania Railroad (PRR), B&O i innych, stał się finansowo nadmiernie rozbudowany w swoich planach ekspansji. W rezultacie WM wszedł w zarząd komisaryczny w 1908 r. Utworzono nową korporację, Western Maryland Railway Company , która zakupiła aktywa WM w 1909 r., a zarząd komisaryczny zakończył się w 1910 r. [1] : 47–48
W 1931 roku linia kolejowa Pittsburgh and West Virginia Railway (P&WV) dotarła do Connellsville, aby połączyć się z WM. [1] Połączenie umożliwiło utworzenie Szlaku Alfabetu , partnerstwa obejmującego WM, P&WV i sześć innych linii kolejowych, które zapewniły konkurencję dla większych linii kolejowych, w tym PRR. Dziś P&WV jest dzierżawiony przez Kolej Wheeling i Lake Erie .
Główne stocznie kolejowe na WM to Jamison Yard w Hagerstown, o pojemności 3000 wagonów, głównie dla ruchu w kierunku zachodnim; i Knobmount Yard , mieszczący 1600 samochodów, na południe od Ridgeley w Zachodniej Wirginii , głównie dla ruchu w kierunku wschodnim. [6] [7]
WM zaczął używać lokomotyw spalinowych w 1941 r. do eksploatacji na placach [1] , a do regularnego użytku liniowego w 1949 r. Zaprzestał używania parowozów w 1954 r., mimo że otrzymał nowe dopiero w 1947 r. z klasą J-1 4-8- 4s , ostatni nowy projekt układu kół, który zostanie opracowany. [3]
Rozwiązanie [ edytuj ]
Stacja Hillen, Baltimore w 1950
Obsługa pasażerów na WM rozpoczęła się w 1859 roku. Oryginalna stacja Hillen Street w centrum Baltimore (na zdjęciu) została zburzona w 1954 roku. Mniejsza zastępcza stacja Baltimore była krótko używana w latach 1954-1957. [8]
Przychód z mil pasażersko-milowych spadł z 26 milionów w 1925 do 2 milionów w 1956. [1] : Chp.V WM zakończył obsługę pasażerów na głównej trasie Baltimore-Owings Mills-Thurmont-Hagerstown w 1957 roku. Obsługa na linii Cumberland w stanie Maryland do Elkins w Wirginii Zachodniej zakończyła się w latach 1957-1958. [ 13] [1] : Chp.V
W 1964 roku C&O i B&O wspólnie wystąpiły do Interstate Commerce Commission (ICC) o pozwolenie na przejęcie kontroli nad Western Maryland Railway . ICC zatwierdziło przejęcie w 1968. [14] : 364 W 1973, jako część systemu Chessie , własność Western Maryland przeszła do C&O i była obsługiwana przez B&O. Sama B&O połączyła się z C&O w 1987 roku, która sama stała się częścią CSX Transportation .
Rozkład jazdy pociągów pasażerskich Western Maryland Railway w 1955 r.
Legacy [ edytuj ]
Znaczna część oryginalnego WM na zachód od Big Pool została porzucona, w tym szczyt 2375 stóp (724 m) w górach Allegheny i Eastern Continental Divide w pobliżu Deal w Pensylwanii . Oprócz CSX, części dawnego WM są obecnie obsługiwane przez Durbin & Greenbrier Valley Railroad , Maryland Midland Railway (MMID), Western Maryland Scenic Railroad , Pennsylvania & Southern Railway oraz York Railway . Część dawnej drogi WM w Baltimore jest obecnie wykorzystywana przez metro Baltimore Metro jadące na północny zachód od centrum do Owings Mills w stanie Maryland w Hrabstwo Baltimore .
Inne części to teraz szlaki kolejowe . Należą do nich Western Maryland Rail Trail w Maryland; Blackwater Canyon Trail i Allegheny Highlands Trail w Zachodniej Wirginii oraz Great Allegheny Passage w Maryland i Pensylwanii.
W hrabstwie Allegany w stanie Maryland w Narodowym Parku Historycznym Chesapeake i Ohio Canal znajdują się drogi kolejowe Western Maryland Railroad, Milepost 126 do Milepost 160 , wpisane do Krajowego Rejestru Miejsc Historycznych w 1981 r. oraz dworzec kolejowy Western Maryland w Cumberland . który zapewnia orientację turystyczną i eksponaty historyczne. [5] [15]
Williamsport na C&O Canal był zachodnim terminalem WM od 1873 roku i jego głównym źródłem ruchu węglowego, dopóki główna linia nie została przedłużona do Cumberland w 1906 roku
Eckhart Junction w Cumberland Narrows , 1970. Murowany most łukowy nad Wills Creek został zbudowany przez Maryland Mining Company w 1860 jako część Eckhart Branch Railroad . Za murowanym mostem znajduje się wiadukt dla Oddziału Linii Państwowej
Stacja WM Cumberland , wybudowana 1913
Dawny magazyn WM nadal stoi na Hillen Street w centrum Baltimore, obok wiaduktu Orleans Street ; obecnie zajmuje go Public Storage , który jest również właścicielem i operatorem budynku.
Podziały [ edytuj ]
W szczytowym okresie na początku XX wieku WM obsługiwał następujące linie: [3]
- Nazwa pododdziału, Początek, Koniec, Uwagi, Status
- Belington, Elkins, Wirginia Zachodnia, Belington, Wirginia Zachodnia, , Obecnie należący do West Virginia State Rail Authority (WVSRA) i oficjalnie nazwany West Virginia Central Railroad; obecnie obsługiwane przez Durbin & Greenbrier Valley Railroad (D&GV)
- Connellsville, Cumberland, Maryland, Connellsville, Pensylwania, Obejmuje oddział State Line (Georges Creek Jct. do State Line w Pensylwanii , łączący się z PRR do 1972 r.). [3] : 71 Centralna Kontrola Ruchu (CTC) w Cumberland., Część teraz szlaku kolejowego Western Maryland Scenic Railroad i Great Allegheny Passage
- Durbin, Elkins, Wirginia Zachodnia, Durbin, Wirginia Zachodnia, , Elkins oszukać Jct. część obecnie należąca do WVSRA i zarządzana przez D&GV; Cheat Jct. do części Durbin należącej do Monongahela National Forest i nazwanej West Fork Rail-Trail.
- Wschód, Walbrook Junction, Maryland, Hagerstown, Maryland, , Odcinek między Emory Grove i Highfield obsługiwany obecnie przez Maryland Midland Railway ; pozostałe sekcje obsługiwane przez CSX.
- Greenbrier, Cheat & Ełk (GC&E), Cheat Junction, Wirginia Zachodnia, Webster Springs, Wirginia Zachodnia, , Cheat Jct. do części Big Cut należącej do WVSRA i obsługiwanej przez D&GV
- Hanower, Emory Grove, Maryland, Highfield-Kaskada, Maryland, CTC w Emory Grove Tower, Teraz obsługiwane przez CSX Transportation
- Huttonsville, Elkins, Dailey, Wirginia Zachodnia, , Obecnie w posiadaniu WVSRA. Operatorem jest obecnie D&GV, ale śledzenie było nieaktywne od ca. 2010.
- Lurgan, Hagerstown, Shippensburg, Pensylwania, , Porcje obsługiwane obecnie przez CSX & Pennsylvania & Southern Railway
- Tomasz, Cumberland, Elkins, Obejmuje oddział C&P ( z Westernport do Carlos Junction , Maryland); [16] i Stony River Branch, otwarte i wydzierżawione przez WM w 1963 ( Bayard, West Virginia do Mount Storm Power Station ) [1] : 189, Fragmenty oryginalnej linii GC&C porzucone 1927; inne części obsługiwane obecnie przez CSX, Georges Creek Railway ; części również tory kolejowe i opuszczone/zatopione pod jeziorem Jennings Randolph .
- Fala, Węzeł Walbrook, Port Covington (Baltimore), , Porcje teraz CSX; Port Covington opuszczony 1988. [1] : 312
- Zachód, Cumberland, Hagerstown, CTC w Maryland Jct., Część na wschód od Cumberland opuszczona przez CSX, z wyjątkiem małego odcinka w North Branch ; Western Maryland Rail Trail z Peare do Big Pool; część na wschód od Big Pool obsługiwana przez CSX w ramach reorganizacji Lurgan Sub [17]
- York, Porters Sideling, Pensylwania, York, Pensylwania, , Obecnie obsługiwane przez York Railway
Zobacz także [ edytuj ]
Portal kolejowy
- Kategoria: Poprzednicy Western Maryland Railway
- Lista nieistniejących kolei Maryland
- Lista nieistniejących linii kolejowych w Pensylwanii
- Lista nieistniejących linii kolejowych w Wirginii Zachodniej
Grafika – jeden z podstawowych obok malarstwa i rzeźby działów sztuk plastycznych. Obejmuje techniki pozwalające na powielanie rysunku na papierze lub tkaninie z uprzednio przygotowanej formy.
Zależnie od funkcji rozróżniamy grafikę artystyczną zwaną też warsztatową oraz grafikę użytkową zwaną też stosowaną.
Grafika artystyczna (warsztatowa) wyróżnia się skupieniem w rękach artysty całego procesu twórczego od projektu przez wykonanie matrycy do wykonania odbitek — rycin, które mają wartość oryginalnych dzieł sztuki. Liczba odbitek uzyskanych z jednej płyty zależy od techniki.
Grafika użytkowa to dziedzina grafiki i drukarstwa artystycznego służąca celom użytkowym. Związana jest z rynkiem wydawniczym i reklamą. Grafika użytkowa obejmuje plakaty, ilustracje, druki okolicznościowe, magazyny, gazety, znaczki pocztowe, banknoty, ekslibrisy i liternictwo.
Podział technik poligraficznych[edytuj | edytuj kod]
Techniki poligraficzne dzielone są na grupy ze względu na sposób opracowania matrycy (np. cięcie, trawienie) i materiał, z którego jest zrobiona (np. drewno, gips, miedziana płyta). Istnieją trzy podstawowe grupy[1]:
1. techniki druku wypukłego polegają na żłobieniu w matrycy linii i płaszczyzn, które mają pozostać niewydrukowane – na odbitce ślad pozostawią wypukłe części formy drukowej; są to m.in. drzeworyt, kamienioryt, linoryt, gipsoryt, pirografia, cynkoryt, korkoryt, fleksografia, litografia;
2. techniki druku wklęsłego polegają na żłobieniu lub trawieniu w matrycy linii i płaszczyzn, które odbiją się na papierze:
- techniki suche (ryte): miedzioryt, staloryt, sucha igła (suchoryt), ceratoryt, kamienioryt, mezzotinta (sztuka czarna);
- techniki trawione: akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk, heliograwiura, fluoroforta;
- techniki metalowe – te z technik suchych i trawionych, które do wykonania matrycy wykorzystują metalową płytkę;
3. techniki druku płaskiego polegają na takim spreparowaniu matrycy, aby część nie pokryta rysunkiem była odporna na przyjmowanie farby drukarskiej; zaliczamy do nich: litografię, algrafię, cynkografię (cynkotypię), monotypię.
Poza tymi trzema grupami istnieje jeszcze druk sitowy oraz druk cyfrowy. Pierwszy różni się od technik z ww. grup tym, że farba jest przetłaczana przez matrycę, a wykorzystywany jest w technice serigrafii. Druk cyfrowy natomiast, w odróżnieniu od reszty, nie wymaga użycia formy drukowej.
Historia grafiki w Polsce[edytuj | edytuj kod]
Grafika pojawiła się w Polsce w II połowie XV wieku. Na przełomie XV i XVI stulecia na terenie dzisiejszego Wrocławia drzeworyty po raz pierwszy posłużyły jako ilustracja książkowa. Dla drzeworytników z Małopolski i Śląska inspiracją stały się miedzioryty niemieckiego artysty Wita Stwosza, które wykonał podczas pobytu w Krakowie, stylem podobne do jego Ołtarza Mariackiego[2].
W XX wieku historia grafiki w Polsce obejmuje nazwiska takich artystów jak Jerzy Panek, Józef Gielniak, Władysław Skoczylas, Andrzej Strumiłło i wielu innych[3].
A
Zygmunt Acedański Adam (drzeworytnik) Jacek Adamczak (filmowiec) Kazimiera Adamska-Rouba Janusz Akermann Zofia Albinowska-Minkiewiczowa Jan Jaromir Aleksiun Edward Ałaszewski Dana Andreev Andrzej Awsiej Zofia Artymowska Roman Artymowski Teodor Axentowicz Otto Axer
B
Katarzyna Babis Kazimierz Babkiewicz Zbigniew Bajek Jan Bajtlik Alojzy Balcerzak Jerzy Bandura Henryk Baranowski (malarz) Leon Antoni Barański Barbara Lis-Romańczuk Bolesław Barcz Tomasz Barczyk Edmund Bartłomiejczyk Josef Bau Krzysztof Marek Bąk Jacek Bąkowski Janusz Bąkowski Wojciech Bąkowski Zdzisław Beksiński Władysław Benda Krzysztof Benyskiewicz Maciej Berbeka Jan Berdyszak Maja Berezowska Henryk Berlewi Mieczysław Berman Katarzyna Betlińska Władysław Bielecki Halina Bielińska Maciej Bieniasz Stanisław Bieńkowski (oficer) Beata Bigaj Zofia Bilińska Zbigniew Blukacz Wiesław Bober Bohdan Bocianowski Paweł Boczkowski Agata Bogacka Rafał Marian Bogusławski Tomasz Bogusławski Maria Boguszewska (artystka) Tomasz Bohajedyn Julian Bohdanowicz (grafik) Antoni Boratyński Wacław Boratyński Andrzej Borecki Andrzej Maria Borkowski Czesław Borowczyk Walerian Borowczyk Michał Boruciński Stanisław Borysowski Konstanty Brandel Bogusław Brandt Stefania Brandt Wincenty Brauner Ida Braunerówna Stanislaus Brien Tomasz Broda Dominik Broniek Zygmunt Brunner Janusz Maria Brzeski Stanisław Brzęczkowski Stefania Bucholc Włodzimierz Buczek Maria Molly Bukowska Ali Bunsch Franciszek Bunsch Maciej Buszewicz Michał Bylina
C
Izaak Celnikier Marek Chlanda Antoni Chodorowski (grafik) Daniel Chodowiecki Małgorzata Chomicz Witold Chomicz Jarosław Chrabąszcz Halina Chrostowska Feliks Chudzyński Mariusz Chwedczuk Feliks Ciechomski Wojciech Ciesielski Tadeusz Ciesiulewicz Roman Cieślewicz Tadeusz Cieślewski (syn) Cira Andrzej Cisowski Joanna Concejo Bolesław Cybis Krzysztof Cybulski (grafik) Hanna Czajkowska Józef Czajkowski Marian Czapla Radosław Czarkowski Władysław Czarnecki (instruktor harcerski) Zdzisław Czermański Ernest Czerper Józef Czerwiński Zygmunt Czyż
D
Marta Dahlig Witold Damasiewicz Maria Dawska Stanisław Dawski Henryk Dąbrowski (architekt) Eugeniusz Delekta Wiesław Dembski (grafik) Henryk Derwich Józef Deskur Andrzej Desperak Janina Dłuska Andrzej Dłużniewski Małgorzata Dmitruk Krzysztof Dobrowolski Zbigniew Dolatowski Leon Dołżycki Józef Drążkiewicz Stefania Dretler-Flin Jerzy Drużycki Jarosław Dubacki Tomasz Ducki Agata Dudek Andrzej Dudziński Wincenty Dunikowski-Duniko Maria Dunin-Piotrowska Teodor Durski Roman Duszek Agnieszka Dutka Andrzej Dworakowski Edward Dwurnik Pola Dwurnik Ewa Dyakowska-Berbeka Wiesław Dymny Łukasz Dziedzic (grafik) Józef Bohdan Dziekoński Józef Dziewoński
E
Stasys Eidrigevičius Maria Ekier Stanisław Eleszkiewicz Jakub Erol
F
Erazm Fabijański Maksymilian Fajans Jeremiasz Falck Antoni Fałat Wojciech Fangor Jan Ferenc Zofia Fijałkowska Stanisław Fijałkowski (malarz) Stefan Filipkiewicz Franciszek Frączek Marek Freudenreich Fryderyk Krzysztof Dietrich Bernard Frydrysiak Ewa Frysztak
G
Jacek Gaj Tadeusz Gajl Grzegorz Gajos Ryszard Gancarz Ludwik Gardowski Zygfryd Gardzielewski Stefan Garwatowski Barbara Gawdzik-Brzozowska Wit Gawęcki Mateusz Gawryś (1926–2003) Kazimierz Gede Zdzisław Gedliczka Eugeniusz Gerlach Eugeniusz Get-Stankiewicz Józef Gielniak Andrzej Gieraga Zofia Glazer-Rudzińska Stanisław Gliwa Andrzej Głowacki (designer) Piotr Gojowy Leszek Goliński Leon Gomolicki Maurycy Gomulicki Edward Gorazdowski Jan Aleksander Gorczyn Maciej Gorczyński Ewa Gordon Konstanty Gordon Zbigniew Gorlak Zygmunt Gornowicz Wiktoria Goryńska Wiktor Gosieniecki Andrzej Gosik Małgorzata Goździewicz Jan Góra (malarz) G Wiktor Górka Marek Górnisiewicz Janusz Górski (grafik) Antoni Grabarz Janusz Grabiański Jerzy Grabowski (grafik) Zygmunt Grabowski (malarz) Sławomir Grabowy Henryk Grajek Stanisław Gratkowski Stanisław Grocholski Tadeusz Gronowski Sławek Gruca Henryk Grunwald Grupa 9 Grafików Jan Grzegorzewski (artysta) Zbylut Grzywacz Edmund Gunsch Małgorzata Gurowska Maria Stanisława Gutkowska-Rychlewska Halina Gutsche Adolf Gwozdek
H
Leopold Haar Mirosław Hajnos Edward Haladyn Janusz Halicki Tomasz Halicki Wiesław Haładaj Jerzy Handermander Marta Handschke Magdalena Hanysz Grzegorz Hańderek Mieczysław Hańderek Adam Haras Ewa Harley Ewa Harsdorf Józef Hecht Andrzej Heidrich Adolf Edward Herstein Adam Herszaft Maciej Hibner Karol Hiller Hubert Hilscher Maria Hiszpańska-Neumann Stanisław Hiszpański (artysta) Jadwiga Hładki-Wajwódowa Leszek Hołdanowicz Józef Holewiński Józef Hołard Jan Hrynkowski Jerzy Hulewicz Ryszard Hunger
I
Maria Ihnatowicz
J
Feliks Jabłczyński Elżbieta Jabłońska Alina Jackiewicz-Kaczmarek Tadeusz Jackowski (grafik) Bogusław Jagiełło Ludwik Lech Jaksztas Adolf Jakubowicz (artysta)Stanisław Jakubowski (malarz) Wojciech Jakubowski (grafik) Jerzy Jakubów Leonia Janecka Zbigniew Janeczek Aleksandra Janik Jerzy Janiszewski (grafik) Witold Janowski (grafik) Zygmunt Januszewski Józef Jarmużyński Marian Jaroczyński Marek Jaromski Feliks Stanisław Jasiński Jerzy Jaworowski Dariusz Jażdżyk Leon Jeż Zbigniew Jeż Wiktor Jędrzejec Michał Jędrzejewski Stefan Jędrzejewski Paweł Jocz Tadeusz Jodłowski Edmund John Juliusz Joniak Józef Józak Eugeniusz Józefowski Joanna Jung Krzysztof Jung Tomasz Jura Mieczysław Jurgielewicz
K
Michał Kaczyński (poeta) Jan Kaja (artysta) Ryszard Kaja Zbigniew Kaja Roman Kalarus Alina Kalczyńska-Scheiwiller Witold Kalicki Andrzej Kalina Antoni Kamieński (malarz) Janusz Kapusta Krzysztof Karewicz Jerzy Karolak Zygmunt Karolak Wiesław Karpusiewicz Janusz Karwacki Julitta Karwowska-Wnuczak Maksymilian Kasprowicz Jacek Kasprzycki Antoni Kawałko Marcin Kędzierski Józefa Kleczeńska Ryszard Kleczewski Fryderyk Kleinman Rafał Augustyn Kleweta Andrzej Klimczak-Dobrzaniecki Marian Klincewicz Michał Kluczewski Stanisław Kluska (artysta) Jarosław Kłaput Karol Kłosowski Jan Ryszard Kłossowicz Jan Knothe Katarzyna Kobylarz Szymon Kobyliński Tomasz Kokott Anna Kołakowska Marian Kołodziejczyk Joanna Konarzewska Edward Konecki Włodzimierz Konieczny Ireneusz Konior Krzysztof Konopelski Danuta Konwicka Bronisław Kopczyński Justyna Kopecka Jan Maciej Kopecki Romuald Korus Zenon Korytowski Dawid Korzekwa Leon Kosmulski Zofia Kossuth-Lorecowa Leszek Kostecki Cyprian Kościelniak Mieczysław Kościelniak Tadeusz Kościelniak Władysław Kościelniak Andrzej Kot Mieczysław Kotarbiński Włodzimierz Kotkowski Andrzej Kowalczyk (grafik) Lesław Kowalczyk Roman Kowalik Antoni Kowalski Leon Kowalski (malarz) Piotr Kowalski (rysownik) Adam Jacek Kozak Jarosław Koziara Andrzej Krajewski (grafik) Bogna Krasnodębska-Gardowska Józefa Kratochwila-Widymska Andrzej Krauze Jadwiga Krawczyk-Halicka Jerzy Krechowicz Zbigniew Kresowaty Tadeusz Król (malarz) Oskar Janusz Królikowski Marian Kruczek Waldemar Krygier Barbara Krzywicka-Wójcik Ryszard Krzywka Zofia Kubacka Józef Kucharski (artysta) Konrad Kucz Edward Kuczyński Tomasz Kukawski Kamil Kukla Juliusz Kulesza Michał Kulesza (malarz) Tadeusz Kulisiewicz Piotr Kunce Włodzimierz Kunz Irena Kuran-Bogucka Jerzy Kursa Józef Kus Sławomir Kuszczak
L
Andrzej Lachowicz Grzegorz Laszuk Jan Lebenstein Piotr Lech (grafik) Stefan Lechwar Monique Lehman Kazimierz Lemańczyk Bonawentura Lenart Jan Lenica Krzysztof Lenk Stanisław Lentz Jan Nepomucen Lewicki Witold Lewinson Jan Lewitt Krystyna Liberska Benon Liberski Barbara Licha Maurycy Lilien Ludwik Lille Bronisław Wojciech Linke Eryk Lipiński Andrzej Lipniewski Tadeusz Lipski (grafik) Krzysztof Litwin Zygmunt Lorec Lubay Zbigniew Lubicz-Miszewski Zdzisława Ludwiniak Edward Lutczyn Zbigniew Lutomski
Ł
Agnieszka Łakoma Tadeusz Łapiński (grafik) Ignacy Łopieński Józef Łoskoczyński Zbigniew Łoskot Kazimierz Łotocki Albin Łubniewicz Stanisław Łuczak Tadeusz Łuczejko Wojtek Łuka Andrzej Łukaszewski
M
Grzegorz Machłaj Lech Majewski (grafik) Mieczysław Majewski (malarz) Marian Majkut Maciej Makarewicz Mirosław Ryszard Makowski Tomasz Makowski (kartograf) Marian Malina Mariusz Maliszewski Stefan Małecki Małgorzata Flis Kazimierz Mann Edward Manteuffel-Szoege Tadeusz Marczewski Adam Marczukiewicz Adam Marczyński Artur Markowicz Paweł Michał Markowski Waldemar Marszałek (malarz) Franciszek Maśluszczak Agata Materowicz Dina Matus Maciej Mazur (rysownik) Henryk Mączkowski Henryk Mądrawski Antoni Mehl Katarzyna Meronk Rudolf Mękicki Tadeusz Michaluk Stanisław Miedza-Tomaszewski Janina Mierzecka Jan Samuel Miklaszewski Leszek Misiak Jan Misiek Ludwik Misky Aleksandra i Daniel Mizielińscy Jan Młodożeniec Piotr Młodożeniec Adam Młodzianowski Patryk Mogilnicki Franciszek Ignacy Molitor Zygmunt Moryto Marek Mosiński Zenon Moskwa Marcin Mroszczak Stanisław Mrowiński Stefan Mrożewski Daniel Mróz Marek Mszyca Roman Mucha (grafik) Wojciech Müller Elżbieta Murawska Marian Murawski (malarz) Henryk Musiałowicz Piotr Mysłakowski Igor Myszkiewicz
N
Elżbieta Nadel Juliusz Nagórski Andrzej Nałęcz-Korzeniowski Jerzy Napieracz Jerzy Narbut Henryk Narewski Barbara Narębska-Dębska Piotr Naszarkowski Zygmunt Nieciecki Andrzej Niekrasz Małgorzata Malwina Niespodziewana Adam Niklewicz Jan Niksiński Dariusz Nowak (rzeźbiarz) Irena Nowakowska-Acedańska Henryk Nowina-Czerny Marian Nowiński (malarz) Roman Nowotarski Janina Nowotnowa Emilia Maria Nożko-Paprocka
O
Piotr Obarek Maria Obrębska-Stieber Marianna Oklejak Rafał Olbiński Adam Olejniczak (artysta) Antoni Oleszczyński Bolesław Oleszko Henryk Opałka Roman Opałka Tomasz Opasiński Aleksander Orłowski (malarz) Stefan Osiecki Marian Oslislo Błażej Ostoja Lniski Stanisław Ostoja-Chrostowski Ryszard Otręba Bogna Otto-Węgrzyn Anna Owczarz-Dadan Roman Owidzki
P
Kazimierz Pacewicz Barbara Paciorek-Paleta Stefan Pajączkowski Julian Pałka Mariusz Pałka Jan Pamuła (grafik) Adam Panasiewicz Adam Panek Jerzy Panek Józef Pankiewicz Franciszek Stanisław Parecki Cezary Paszkowski Marta Paulat Szarlota Pawel Aniela Pawlikowska Alicja Snoch-Pawłowska Andrzej Pągowski Zdzisław Pągowski Olga Peczenko-Srzednicka Adam Perzyk Grzegorz Pfeifer Jaremi Picz Joanna Piech-Kalarus Zbigniew Pieczykolan Ryszard Pielesz Józef Pieniążek Andrzej Pietsch Ludwik Piosicki Piotr Jargusz Jerzy Piotrowicz Mirosław Piotrowski (grafik) Barbara Piwarska Andrzej Jan Piwarski Jan Feliks Piwarski Grzegorz Piwnicki Leszek Pliniewicz Michał Płoński Marek Płoza-Doliński Józef Podlasek Kazimierz Podlasiecki Wiktor Podoski (grafik) Kazimierz Podsadecki Mirosław Pokora Lech Polcyn Bolesław Polnar Zdzisław Połącarz Artur Popek Jan Popek Irena Poznańska Adam Półtawski Zdzisław Pręgowski Andrzej Pronaszko Stanisław Przespolewski Janusz Przybylski Jerzy Przygodzki Roman Przylipiak
R
Zbigniew Rabsztyn Grzegorz Radecki Wacław Radwan Aleksander Rak Teodor Rakowiecki Gabriel Rechowicz Henryk Redlich Aleksander Regulski Franciszek Reinstein Jan Rembowski Krystiana Robb-Narbutt Czesław Rodziewicz Stanisław Rodziński Mirosław Rogala Marian Rojewski Walenty Romanowicz Barbara Rosiak Rafał Roskowiński Wiesław Rosocha Małgorzata Rozenau Leszek Rózga Jakub Różalski Jerzy Różański M. Różański Jan Rubczak Jan Rudnicki (malarz) Andrzej Rudziński Maria Rużycka Daniel Rycharski Zbigniew Rychlicki Łukasz Ryłko Rys Stanisław Rzepa
S
Maciej Sadowski Ewa Salamon Wawrzyniec Samp Marek Sapetto Tomasz Sarnecki Tadeusz Sawa-Borysławski Helena Maria Sawicka Wojciech Sawilski Jan Sawka Dawid Schneuer Julian Schübeler Bruno Schulz Marian Schwartz Antoni Serbeński Tadeusz Seweryn Maria Sękowska Tadeusz Michał Siara Kazimierz Sichulski Aleksander Sielicki Adam Siemaszko Olga Siemaszko Zofia Siemaszko Halina Laura Siemieńska Jadwiga Siedlecka Zbigniew Siestrzeńcewicz Dionizy Sinkiewicz Samuel Skierski Władysław Skoczylas Władysław Skotarek Krzysztof Skórczewski Witold Skulicz Sławomir Lewczuk Bartosz Słomka Andrzej Słomski Kamil Smala Mikołaj Smoczyński Jadwiga Smykowska Marek Sobczak Marek Sobczyk Leszek Sobocki Anna Sobol-Wejman Piotr Socha Jacek Soliński Marek Sołtysik Konstanty Maria Sopoćko Wioletta Sowa Leonard Sowiński (grafik) Aleksandra Spanowicz Agnieszka Spyrka Jacek Sroka Jerzy Srokowski Konrad Srzednicki Sylwester Stabryła Michał Stachowicz Marcin Stajewski Adam Stalony-Dobrzański Stanisława Stanclik Jacek Staniszewski Jerzy Staniszkis Irena Stankiewicz Janusz Stanny Hanna Ewa Stańska Henryk Starikiewicz Franciszek Starowieyski Grzegorz Stec Paweł Steller Zygmunt Stenwak Marian Stępień (architekt) Jacek Maria Stokłosa Stowarzyszenie Polskich Artystów Grafików „Ryt” Norbert Strassberg Tomasz Struk Andrzej Strumiłło Ryszard Stryjec Zofia Stryjeńska Jan Styfi Stanisław Szafran Krystyna Szalewska Jan Marcin Szancer Rosław Szaybo Ewelina Szczech-Siwicka Adam Szczepańczyk Władysław Szczepański (grafik) Eugeniusz Szczudło Marcin Szczygielski Henryk Szczygliński Ryszard Sziler Jan Szkaradek Stefan Szmaj Jan Szmatloch Anna Szpakowska-Kujawska Marian Szpakowski Sławomir Szpakowski Stanisław Szukalski Maciej Szupica Piotr Szurek Józef Szuszkiewicz Artur Szyk Antoni Szymaniuk Krzysztof Szymanowicz Wiesław Szamborski
Ś
Hanna Ścisłowska Karol Śliwka (grafik) Waldemar Świerzy
T
Stanisław Tabisz (grafik) Lucyna Talejko-Kwiatkowska Jan Tarasin Maria Targońska Janusz Tartyłło Jerzy Tchórzewski Teofil Terlecki (grafik) Włodzimierz Tetmajer Józef Tom Krzysztof Tomalski Henryk Tomaszewski (grafik) Daniel de Tramecourt Jerzy Treutler Aleksander Trojkowicz Bożena Truchanowska Andrzej Tryzno Janusz Tryzno Czesław Tumielewicz Tadeusz Tuszewski Viola Tycz Ludwik Tyrowicz (grafik)
U
Jadwiga Umińska Maciej Urbaniec Adam Urbanik Leon Urbański Henryk Uziembło
W
Wilhelm Wachtel Andrzej Wacławczyk Jolanta Wagner Marek Andrzej Wagner Władysław Wajntraub Antoni Wajwód Zdzisław Walicki Aleksandra Waliszewska Dobiesław Walknowski Wiesław Wałkuski Jacek Waltoś Jan Wałach Henryk Waniek Paweł Warchoł Władysław Wasiewicz Mieczysław Wasilewski Elżbieta Wasiuczyńska Wacław Waśkowski Małgorzata Wasylewska Zygmunt Waśniewski Krzysztof Wawrzyniak Jerzy Waygart Wacław Wąsowicz Beata Wąsowska Witold Wedecki Mieczysław Wejman Stanisław Wejman Adam Werka Waldemar Węgrzyn Marcin Wicha Andrzej Antoni Widelski Aleksander Widyński Zygfryd Wieczorek Paweł Wilczek Roman Wilkanowicz Józef Wilkoń Andrzej Will Zbigniew Wilma Kazimierz Wojciech Witkiewicz Krystyna Witkowska Sławomir Witkowski Ignacy Witz Tomasz Wójcik (grafik) Henryk Wojtas Jerzy Wolff Adam Wolski Czesław Woś Grzegorz Woźny Dariusz Wójcik (rysownik) Krystyna Wróblewska (graficzka) Bohdan Wróblewski (ilustrator) Krzysztof Wróblewski Adam Wsiołkowski Leon Wyczółkowski
Z
Feliks Zabłocki Jerzy Zabłocki Piotr Zaborowski (artysta grafik) Leszek Zachara Zafryki Stanisław Zagórski (grafik)