Niniejsza książka jest w pierwszym rzędzie pracą o mądrości Sokratesa, a niewątpliwie także o „mądrości wychowawczej”, a dopiero później jego „pedagogice”, w której się ona objawiała, a którą utrwalili dla potomnych jego uczniowie.
Niniejsza książka stawia sobie następujące cele:
– zapoznanie z sokratejską nauką prowadzenia człowieka drogą mądrości i prawdy ku dobru czyniącemu życie ludzkie wartościowym;
– zapoznanie z zasadami sokratejskiej elenktyki i majeutyki oraz problematyką pytań, poleceń nauczyciela, a także dialogu – modelu układu czynności pedagogicznych;
– poznanie zróżnicowanych warunków i form organizacyjnych sokratejskiego nauczania.
Niniejsza książka jest pierwszym, szerszym opracowaniem pedagogiki sokratejskiej i nie daje całościowego i systematycznego wykładu problemów oraz ich rozwiązań. Prezentuje raczej ciągle jeszcze wybrane problemy filozoficzno-pedagogiczne i metodologiczne, częściowo publikowane, poprawione i uzupełnione, powstające w różnym czasie i odpowiadające na zapotrzebowania różnych spotkań konferencyjnych, wykładów i seminariów prowadzonych ze studentami kilku uczelni na przestrzeni wielu lat. Równolegle z dociekaniami teoretycznymi prowadzone były badania wdrożeniowe, których wyniki będą publikowane w kolejnych tomach coraz wnikliwiej analizujących problemy pedagogiki sokratejskiej. Zdaję sobie sprawę, że ciągle jeszcze jestem u początków poznawania wielkiej i głębokiej myśli sokratejsko-platońskiej oraz u początków budowania pedagogiki, która – jeżeli dobrze ją rozumiem – może wnieść wiele wartości do myślenia i działania pedagogów oraz do teorii współczesnej pedagogiki, otwierając je w większym zakresie na humanizm. Sokrates zawsze otwierał myśl i nigdy nie chciał jej ostatecznie domknąć po to, by niepokoiła, zdumiewała, zmuszała do krytycznego namysłu. Może ta książka też będzie dla wielu osób takim otwarciem się na początki pedagogiki i problemy, które starałam się przybliżyć, szczególnie myślę tu o studentach pedagogiki i nauczycielach.
Spis treści:
Przedmowa
Część I
Człowiek i Logos
Z podstaw sokratejskiej antropologii pedagogicznej
Rozdział I
Problem i metoda
1. Problemy
2. Kwestia źródeł i rekonstrukcji pedagogicznej myśli Sokratesa
Rozdział II
Filozoficzne źródła pedagogiki sokratejskiej
1. Życie Sokratesa – ewolucja umysłu i ducha wychowawczego
2. Sokrates i presokratycy – u początków pedagogiki
3. Sokrates i sofiści – spór o filozofię człowieka
Sokratejski przewrót na tradycyjnej skali wartości
Rozdział III
Sokrates i pytanie o jakość życia
1. Jakość życia ideą kierunkową wychowania sokratejskiego
2. Sokrates, czyli jakość życia ważniejsza od ciągłości
tylko biologicznej egzystencji
3. Gnothi seauton – sokratejskie wezwanie do troski o poznanie siebie
Rozdział IV
Pytanie o wychowanie i sokratejską pedagogikę
1. Jak możliwe jest wychowanie?
2. Parabola jaskini: sens i znaczenie wychowania
3. Ewolucja istoty pojęcia paidagogos
Rozdział V
Kto (co) więzi potencjał ludzki?
Rozważania z perspektywy antropologii sokratejskiej
1. Potencjalność ludzka w ujęciu antropologii sokratejskiej
2. Trudny uczeń „produktem” pedagogiki
opartej na reprodukcji i transmisji wiedzy. Prawo odpłaty
3. Pedagogika sokratejska szansą wyeliminowania problemu
„trudnego ucznia”
Część II
Logos jako Dialogos
Pedagogika sokratejska – metodologia procesu wychowania
Rozdział VI
Wartości i cele sokratejskiej pedagogiki
1. Mądrość jako wartość i cel pedagogiki sokratejskiej
2. Prawda, dobro, piękno jako wartości i bliższe cele
wychowania sokratejskiego
3. Sokratejskie poszukiwanie „trwałego kodu moralnego”
4. O sokratejskiej bezinteresowności i miłości pedagogicznej
Rozdział VII
Treści wychowania sokratejskiego
1. Treści wychowania są „pokarmem duszy” – rozważania
w kontekście sporu Sokratesa z sofistami w Gorgiaszu Platona
2. Definiowanie pojęć
3. Problemy wiedzy i niewiedzy. Teoria koherencji wiedzy
Rozdział VIII
Proces sokratejskiego wychowania – pytanie o dialog i metodę
1. Ontologiczna koncepcja sokratejskiego dialogu
2. Pytanie o metodę nauczania/wychowania
3. Elenktyka i majeutyka a problem sokratejskich pytań –
praktyczny wymiar mądrości sokratejskiego wychowania
4. Dialog sokratyczny czy dogmatyczny?
Analiza dialogu lekcyjnego
Część III
Plus ratio quam vis
Pedagogika sokratejska w XXI wieku
Rozdział IX
Sokratejski nauczyciel – intelektualista a człowiek duchowy
1. Kiedy nauczyciel może być promotorem kultury wrogości?
2. Wychowanie sokratejskie a badania „nowego paradygmatu”
3. Sokrates, action research i idea ucznia jako badacza
4. Sokratejski nauczyciel jako badacz
Rozdział X
Pedagogika sokratejska – Uniwersytet – Europa w XXI wieku
1. Sokrates a wychowanie w warunkach
zróżnicowania kulturowego Europy
2. Powrót do Sokratesa to powrót do antropologii (pedagogicznej)
postrzegającej człowieka w perspektywie mądrości
3. Współczesny uniwersytet sokratejską agorą –
w trosce o mądrość nauczyciela
Bibliografia
Indeks nazwisk
Aneks
Załącznik 1. Platon Menon (fragment)
Załącznik 2. Rodzaje pytań sokratejskich według K. Sośnickiego
Załącznik 3. Dialog lekcyjny