Pedagogika ogólna, 1946 r.
Sośnicki K Dr
- Rok wydania: 1946
- Rodzaj okładki: Miękka
- Autor: Sośnicki K Dr
- Stan: Używana
- ISBN: -
- Wymiar: 14cm x 20cm x 3cm
- Nr wydania: -
- Seria: -
- Ilość stron: 137
- Waga: 0.3 kg
- Indeks: -
- TIN: T00588286
Pedagogika ogólna;- nauka teoretyczna będąca podstawą tworzenia się tzw. subdyscyplin pedagogicznych. O tyle o ile;subdyscypliny pedagogiczne;mają raczej charakter stosowany, o tyle pedagogika ogólna ma charakter nauki teoretycznej (czy też podstawowej). Jest to jakby podstawowy system pojęć i twierdzeń, wspólny dla wszystkich nauk pedagogicznych. Różni teoretycy mają na ten temat różne zdania. Stefan Wołoszyn;- określa pedagogikę ogólną jako ogólne rozważania dotyczące filozoficznych, biologicznych, psychologicznych i społeczno-historycznych podstaw i założeń wychowania. Odnoszą się one do sensu, celu, środków, form procesu wychowawczego.;Kazimierz Sośnicki;- uważa, że pedagogika ogólna to teoria wychowania, która ustala ideał wychowania i normy postępowania umożliwiające jego skuteczną realizację. Pedagogika bada istotę wychowania, zagadnienia, doświadczenia, cele wychowania, jego zasady i wartości na których się opiera. Zygmunt Wiatrowski;- jest autorem najbardziej współczesnego podejścia. Wskazuje on na istnienie wąskiej i szerokiej definicji pedagogiki ogólnej. W znaczeniu szerokim jest to tradycyjnie pojmowana dyscyplina (tak jak przedstawiał ją Sośnicki). W znaczeniu wąskim zalicza się ona do subdyscyplin pedagogicznych, która ma badać podstawowe zagadnienia metodologiczne, zagadnienia reprezentacji instytucjonalnej i personalnej. Ma stanowić podstawowy system pojęć i twierdzeń pedagogicznych. Teresa Hejnicka-Bezwińska;- wskazuje na fakt, iż pedagogika ogólna jest jedną z trzech działów pedagogiki (tradycja herbartowska), obok;dydaktyki, historii myśli i praktyki edukacji. Duży wkład w rozwój tej subdyscypliny wnieśli tacy pedagodzy jak:;Ludwik Bandura,;Sergiusz Hessen,;Karol Kotłowski,;Stefan Kunowski,;Bogdan Nawroczyński,;Romana Miller,;Zygmunt Mysłakowski,;Kazimierz Sośnicki,;Bogdan Suchodolski;i;Stefan Wołoszyn. Wszyscy oni, wedle tegoż ostatniego, są przedstawicielami pedagogiki ogólnej. Pojęcie;pedagogika ogólna;znikło w latach 1945 - 1989, w czasach tzw. "naukowej pedagogiki socjalistycznej", a jej miejsce zajęła teoria wychowania socjalistycznego. Obecnie;pedagogika ogólna;jest subdyscypliną obejmująca takie obszary tematyczne jak: współczesne kierunki i ideologie pedagogiczne, filozofię edukacji, aksojologię wychowania, metodologię badań procesów i dyskursów edukacyjnych, ontyczne podstawy edukacji i jej funkcje społeczne, język pedagogiki, tożsamość pedagogiki w procesie przejścia od ortodoksji do heterogeniczności, metatorię pedagogiki (czym jest "ogólność" w pedagogicznym myśleniu o edukacji), relację pomiędzy wiedzą pedagogiczną a praktyką edukacyjną oraz refleksję nad miejscem pedagogiki w kontekście przemian edukacyjnych.
Uwagi
Brzegi stron zakurzone, Rogi oprawy trochę zagięte, Oprawa lekko wytarta podarta i braj jej części, Strony trochę pożółkłe podarte poplamione, Adnotacje i pieczątki pobilioteczne, Podkreślenia i notatki w tekście, Blok spójny Druk czytelny