Papierośnica Wigström, Faberge, Rosja (??)
Papierośnica wykonana ze srebra próby 84 (0,875). Dekorację papierośnicy tworzy umieszczony centralnie medalion, w którym znajduje się cesarski orzeł z monogramem Cara Piotra I. Dekorację medalionu tworzą otaczające go guzy oraz dekoracja wykonana techniką emalii guilloche w formie drugiego medalionu i promieni słonecznych. Medalion centralny otacza dekoracja układająca się w formę drugiego medalionu składająca się z liści lauru, gałązek laurowych przewiązanych wstęgą oraz drugiego pierścienia guzów. Całość tworzy kompozycję w układzie słonecznym, której centrum tworzy medalion z symbolem Rosji i cara Piotra Wielkiego otoczony przez promienie słoneczne lub gwiaździste. Symbolika dekoracji jest prosta i czytelna. Piotr Wielki jako Król Słońce lub żyjący Bóg Słońce. Orzeł z monogramem Piotra Wielkiego jest wykonany ze złota nieokreślonej próby.
Na papierośnicy znajduje się zbiór 8 punc, z których 6 ma znaczenie dla badania jej autentyczności i autorstwa. Zbiór punc tworzą 2 grupy po 3 punce. Pierwszą puncą jest punca państwowa tak zwany kokosznik wprowadzona do użytku w 1896 r. i używana do 1908 r. Puncą posługiwał się urzędnik probierni w Petersburgu Jakow Liapunow pracujący w latach 1898-1903. Drugą puncą jest punca pracowni Fabergé zawierająca zapisaną cyrylicą nazwę „ФАБЕРЖЕ” umieszczoną w owalnym polu. Jest to punca używana w pracowni Fabergé w Petersburgu. Napis w puncy ma niewielkie zniekształcenia liter. Trzecią puncą jest punca imienna mistrza Henryka Wigströma zawierająca jego inicjały w postaci „HW” z kropkami umieszczone w owalnym polu. Jest to punca używana przez Wigströma. Punca ma charakterystyczne zniekształcenie polegające na przekrzywieniu liter i podniesieniu jednej z kropek.
Autor: Henrik Wigström - w 1884 r. zaczął pracować jako czeladnik w petersburskiej pracowni przedsiębiorstwa „Fabergé” prowadzonej przez Perchina. W 1903 r. po śmierci Perchina Wigström został kierownikiem pracowni przedsiębiorstwa „Fabergé” w Petersburgu. W latach 1903-1917 Henryk Wigström miał obok Piotra Karola Fabergé największy wpływ na styl i dorobek petersburskiej pracowni przedsiębiorstwa „Fabergé”. W pracowni Wigströma zostały zaprojektowane i wykonane największe arcydzieła Fabergé, między innymi około 20 cesarskich prezentów wielkanocnych w formie jajek tzw. „jaj Fabergé”. W pracowni powstawały dekoracyjne dzieła ze złota i srebra, dekorowane emalią, kamieniami szlachetnymi i półszlachetnymi lub monetami. Wigström bardzo chętnie stosował w dekoracji dzieł jednobarwną emalię guilloche. Styl pracowni Wigströma był eklektyczny. W pracowni powstawały dzieła w stylach neoklasycznym, neorokokowym, neobarokowym, secesyjnym oraz w stylach orientalnych i dekorowane motywami sentymentalnymi. Dzieła wykonane w pracowni Wigströma wyróżniały się doskonałym stylem i jakością wykonania. Pracownia Henryka Wigströma działała do 1917 r.
Wymiary: 8 cm X 9,5 cm. Waga 177 gram. Stan zachowania: Bardzo dobry.
Aby uzyskać 100% pewności co do autentyczności przedmiotu, służymy pomocą w sporządzeniu profesjonalnej ekspertyzy najlepszego fachowca od sreber w Polsce (dodatkowy koszty ok. 3-4 tys. zł).