Pallasmaa: Oczy skóry Architektura i zmysły
Juhani Pallasmaa
Format: 150x200 mm.
Oprawa: twarda
Stron: 144
Ilustracji: wiele
Opublikowana po raz pierwszy w 1996 roku książka Oczy skóry wybitnego fińskiego architekta Juhaniego Pallasmy szybko stała się klasykiem teorii architektury. Zadaje ona fundamentalne pytanie o to, czemu, skoro istnieje co najmniej pięć zmysłów, to tylko jeden z nich – wzrok – stał się tak uprzywilejowany w kulturze architektonicznej i w dizajnie. Juhani Pallasmaa pokazuje jak podporządkowanie sferze wizualnej rzeczywistości pozostałych zmysłów doprowadziło do zubożenia naszego otoczenia, pozbawiając architekturę jej najważniejszego zadania – dawania człowiekowi egzystencjalnego oparcia w świecie.
SPIS TREŚCI: WRAZLIWOŚC NA ŚWIAT RZECZY
Przedmowa do polskiego wydania - Maciej Miłobędzki 6
CIENKI LÓD
Przedmowa - Steven Holl 10
DOTYKANIE ŚWIATA
Wstęp do trzeciego wydania - Juhani Pallasmaa 13
CZĘŚĆ PIERWSZA
Wzrok i wiedza 21
Krytycy okulocentryzmu 26
Narcystyczne i nihilistyczne oko 29
Przestrzeń oralna versus przestrzeń wizualna 30
Architektura dla siatkówki oka i utrata plastyczności 34
Architektura obrazów wizualnych 38
Materialność i czas 40
Odrzucenie okna Albertiego 44
Nowy wzrok i równowaga sensoryczna 45
CZĘŚĆ DRUGA
Ciało w centrum 49
Doświadczenie wielozmysłowe 51
Znaczenie cienia 57
Akustyczna intymność 60
Cisza, czas i samotność 63
Przestrzenie zapachu 66
Kształt dotyku 68
Smak kamienia 70
Obrazy mięśni i kości 73
Obrazy działania 75
Identyfikacja cielesna 76
Mimesis ciała 78
Przestrzenie pamięci i wyobraźni 79
Architektura zmysłów 81
Zadanie architektury 83
KLAMKA, UŚCISK DŁONI
Wprowadzenie do dzieł Juhaniego Pallasmy - Peter MacKeith 86
PRZYPISY 121
INDEKS 134
ŹRÓDŁA 139
Pallasmaa: MYŚLĄCA DŁOŃ Egzystencjalna i ucieleśniona mądrość w architekturze
Juhani Pallasmaa
Format: 150x200 mm.
Oprawa: twarda
Stron: 186
Ilustracji: wiele cz/b i kolorowych
W MYŚLĄCEJ DŁONI Pallasmaa wraca do kwestii, które poruszał we wcześniejszej publikacji - OCZY SKÓRY, czyli związku zmysłów wzroku i dotyku oraz ich udziału w ludzkim doświadczeniu przestrzeni i jej zamieszkiwaniu. Nie chodzi już jednak o same zmysły i doświadczenie, ale o „ucieleśnioną mądrość” architektury w tym doświadczeniu osadzoną. Słowo „mądrość” użyte tutaj w miejsce „(ucieleśnionej) wiedzy” czy „poznania”, przyjętych w naukach takich jak psychologia czy antropologia, z jednej strony odbiera sformułowaniu jego techniczny, naukowy charakter, a wraz z nim wymaganą w nauce precyzję i jednoznaczność, z drugiej sugeruje metafizyczny podtekst rozważań Pallasmy. poczucie pewności, satysfakcji i skończoności, które przychodzi zbyt wcześnie, może okazać się katastrofalne w skutkach. Wahanie w rysunku wyraża i utrzymuje moją wewnętrzną niepewność. Tak długo, jak długo nie pozwala się niepewności rozwinąć do postaci beznadziei i depresji, jest ona siłą dającą motywację i napędzającą proces twórczy. Projektowanie jest zawsze poszukiwaniem czegoś, co jest wcześniej nieznane, albo eksploracją obcego terytorium, a sam proces projektowania, działania poszukujących dłoni, musi wyrazić istotę tej mentalnej wędrówki.
Juhani Pallasmaa jest fińskim architektem, emerytowanym profesorem politechniki w Helsinkach oraz wizytującym profesorem na kilku amerykańskich uniwersytetach (Washington University w St. Louis, University of Illinois at Urbana-Champaign). Choć autor książki jest aktywnym architektem, to jego pisarstwa nie da się łatwo zamknąć w ramach jednej dyscypliny akademickiej, a on sam odżegnuje się od tworzenia teorii architektury.
Teksty zawarte w tomiku MYŚLĄCA DŁOŃ lokują się na styku teorii architektury, filozoficznej i kulturoznawczej refleksji nad kondycją współczesnej cywilizacji oraz pierwszorzędnej eseistyki. Myśl Pallasmy wyrasta z doświadczenia architektury i ogólnej refleksji nad człowiekiem, ale uwzględnia szerokie spektrum kulturowych bodźców, znajduje oparcie w różnych tradycjach filozoficznych i estetycznych i ujęta jest na dodatek w oszczędny, ale wartościowy artystycznie styl. Jako taka stanowi próbę holistycznego ujęcia problemu relacji pomiędzy człowiekiem a jego otoczeniem oraz tego, jaką rolę w tym procesie odgrywa ludzka dłoń.
Opublikowana po raz pierwszy w 1996 roku książka OCZY SKÓRY wybitnego fińskiego architekta Juhaniego Pallasmy szybko stała się klasykiem teorii architektury. Zadaje ona fundamentalne pytanie o to, czemu, skoro istnieje co najmniej pięć zmysłów, to tylko jeden z nich – wzrok – stał się tak uprzywilejowany w kulturze architektonicznej i w designie.
W kolejnej książce MYŚLĄCA DŁOŃ Juhani Pallasmaa przygląda się ręce, jej roli w procesie kształtowania się języka, uwarunkowaniach kulturowych, a przede wszystkim zasadniczej funkcji, jaką odgrywa w tworzeniu i projektowaniu ludzkiego świata.
Juhani Pallasmaa jest jednym z najbardziej znanych fińskich architektów i myślicieli. Pełnił funkcje m. in.: rektora Instytutu Sztuk Przemysłowych w Helsinkach, dyrektora Muzeum Fińskiej Architektury oraz profesora i dziekana wydziału architektury na Uniwersytecie Technologicznym w Helsinkach. Wykładał na wielu uniwersytetach na całym świecie. Jest autorem ponad trzydziestu książek, w tym: The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses, The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture, The Embodied Image: Imagination and Imagery in Architecture
SPIS TREŚCI:
Przedmowa | Przestrzenność rzeczy myślącej 7
Myśląca dłoń. Egzystencjalna i ucieleśniona mądrość w architekturze
Wstęp | Ucieleśniona egzystencja i zmysłowa myśl 17
Rozdział 1 | Tajemnicza ręka 33
Rozdział 2 | Pracująca ręka 53
Rozdział 3 | Połączenie oka, dłoni i umysłu 79
Rozdział 4 | Rysująca dłoń 97
Rozdział 5 | Myślenie ucieleśnione 117
Rozdział 6 | Ciało, podmiot i umysł 135
Rozdział 7 | Emocje i wyobraźnia 143
Rozdział 8 | Teoria i życie 155
Przypisy 167
Indeks 179
Źródła ilustracji 185
Juhani Pallasmaa jest jednym z najbardziej znanych fińskich architektów i myślicieli. Pełnił funkcje m. in.: rektora Instytutu Sztuk Przemysłowych w Helsinkach, dyrektora Muzeum Fińskiej Architektury oraz profesora i dziekana wydziału architektury na Uniwersytecie Technologicznym w Helsinkach. Wykładał na wielu uniwersytetach na całym świecie.