REPRINT STAN NOWY
POJEDYNCZE GRAFIKI NADAJĄ SIĘ DO OPRAWY
Komplet całości 260 sztuk grafik z serii I - VIII Albumów Widoków Historycznych Polski na podstawie oryginalnych litografii stworzonych w latach 1873-1883 przez Napoleona Ordę.
Bez oprawy, 260 pojedynczych sztuk grafik z prywatnej kolekcji.
ALBUM WIDOKÓW
HISTORYCZNYCH POLSKI
POŚWIĘCONY RODAKOM,
zrysowany z natury
przez NAPOLEONA ORDĘ
Litografie przedstawiają miejsca historyczne od początku chrześcijaństwa w Polsce: ruiny zamków obronnych z czasów wojen tureckich, tatarskich, krzyżackich, kozackich i szwedzkich. Miejsca, które świadczą o historii i cywilizacji w Polsce oraz miejsca urodzenia ludzi wsławionych orężem, piórem lub nauką.
Komplet będący przedmiotem aukcji zawiera łącznie 260 litografowanych rysunków i akwarel. Rysunki przeniósł na kamień litograficzny Alojzy Misierowicz, odbitki wykonane zostały w pracowni litograficznej Maksymiliana Fajansa w Warszawie w latach 1873 - 1883.
Napoleon Orda przedstawił zamki, pałace magnackie, kościoły, wiejskie rezydencje i dwory, miejskie kamienice, ruiny twierdz i miejsca bitew tworząc niewątpliwie unikatową kronikę dziejów Rzeczypospolitej.
Za życia Napoleona Ordy, w 1873 roku, w ramach albumu, ukazało się osiem serii zawierających 260 litografowanych rysunków i akwarel wybranych spośród 1027 wykonanych przez autora. Z braku funduszy nie uwzględniono reszty plansz, gdyż wydanie nakładu było finansowane przez artystę.
Album upowszechnia polskie dziedzictwo kulturowe zamknięte do tej pory za murami muzeów i czytelni bibliotecznych. Został wydany dzięki pomocy i wsparciu Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie, która udostępniła swoje zbiory.
Reprint wykonano na papierze ecru Munken Pure o gramaturze 240g/m2
Bez oprawy, 260 pojedynczych sztuk grafik do oprawienia
Format grafik:
rozmiar planszy: 45 cm x 31,5 cm
rozmiar rysunku: 29,8 cm x 19,7 cm
Wydanie: 2007
Reprint oddaje wszelką specyfikę litografii z epoki. Zmieniona została jedynie technologia druku, w której kamienie litograficzne zostały zastąpione współczesną formą drukarską.
Specyfika druku:
Plansze do albumu przygotowane zostały z zachowaniem metody druku z epoki, poprzez druk na specjalnie przygotowanym papierze w zgodnym z oryginałem wymiarze (wymiar planszy - 45 cm x 31,5 cm; wymiar litografii - 29,8 cm x 19,7 cm ), w dwóch kolorach, z odpowiednio dobranych farb, przygotowanych na podstawie oryginalnych litografii, wykonanych na kamieniu przez Alojzego Misierowicza w Zakładzie Maxymiliana Fajansa.
Po precyzyjnym przeniesieniu obrazu z profesjonalnych skanerów na obraz elektroniczny, prace zostały poddane odpowiedniej separacji i obróbce, dzięki czemu można było je rozdzielić ze standardowej triady drukarskiej na druk duotonowy. Starannie przygotowane pantony do druku właśnie w duotonie, były wielokrotnie sprawdzane za pomocą densytometrów na wymazach i porównywane ze 123-letnim zachowanym oryginałem czyli z XIX-wieczną litografią.
Farby drukarskie zostały przygotowane w komputerowej mieszalni farb, co zagwarantowało zachowanie koloru podczas powtórzeń wydruku, gdyż już niewielka różnica procentowa jakiegokolwiek składnika farby zmienia kolorystykę druku w poszczególnych tonach. Zastosowana kolorystyka farb, a konkretnie te odcienie, były przygotowane na specjalne zamówienie, nie ma ich w sprzedaży, natomiast ich receptura jest jednym z ważniejszych etapów, które złożyły się do uzyskania tak wspaniałego efektu pracy.
Naświetlarnia współpracująca z drukarnią przygotowała zestaw specjalnych rastrów i liniatur, z których (po dokonaniu wielu prób i porównań) wybrano najbardziej odpowiedni do tego rodzaju druku raster. Każde naświetlenie pracy, przed drukiem, było sprawdzane spektrometrem, aby gęstość druku była zawsze identyczna i wszystkie plansze pod względem technicznym były takie same. Druk ten oddaje wszelką specyfikę litografii z epoki, pomimo pominięcia technologii druku z kamieni litograficznych.
Papier "Munken Pure" w kolorze ecru i gramaturze 240g/m2, na którym wykonano reprodukcje, należy do najbardziej zbliżonych w swoich właściwościach z oryginałem.