Reprint:
STAN NOWY
ALBUM ORDA SERIA VI - 30 POJEDYNCZYCH
SZTUK GRAFIK - komplet w opakowaniu
NADAJĄ SIĘ DO OPRAWIENIA
Zestaw kompletny 30 sztuk grafik z serii nr VI Albumów Widoków Historycznych Polski spośród 260 litografii stworzonych w latach 1873-1883 przez Napoleona Ordę, pięknie wydane grafiki.
Bez oprawy, 30 pojedynczych sztuk grafik w opakowaniu
Album Widoków
Historycznych Polski
poświęcony rodakom,
zrysowany z natury
przez Napoleona Ordę
"Album Widoków Historycznych Polski poświęcony Rodakom zrysowany z natury przez Napoleona Ordę, przestawiający miejsca historyczne od początku chrześcijaństwa w Polsce (rok 965), ruiny zamków obronnych z czasów wojen tureckich, tatarskich, krzyżackich, kozackich i szwedzkich. Piękne rezydencye, świadczące o przeszłości i cywilizacyi w tym kraju oraz miejsca urodzenia ludzi wsławionych orężem, piórem lub nauką".
Komplet albumów składa się z 8 serii i zawiera łącznie 260 litografowanych rysunków i akwarel.
Napoleon Orda przedstawił zamki, pałace magnackie, kościoły, wiejskie rezydencje i dwory, miejskie kamienice, ruiny twierdz i miejsca bitew tworząc niewątpliwie unikatową kronikę dziejów Rzeczypospolitej.
Album upowszechnia polskie dziedzictwo kulturowe zamknięte do tej pory za murami muzeów i czytelni bibliotecznych. Został wydany dzięki pomocy i wsparciu Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie, która udostępniła swoje zbiory.
Reprint wykonano na papierze ecru Munken Pure o gramaturze 240g/m2
Bez oprawy, 30 pojedynczych sztuk grafik w opakowaniu
Rozmiar planszy: 315 x 450 mm
Rozmiar rysunku: 197 x 298 mm
Wydanie: 2007
Napoleon Orda urodzony 11 lutego 1807 roku w Worocewiczach był artystą wszechstronnie uzdolnionym i gorącym patriotą, który w swojej działalności artystycznej, społecznej i politycznej łączył tradycje narodowe i kulturowe narodów litewskiego, białoruskiego i polskiego.
Artysta, zafascynowany dostojnością architektury, wagą miejsc historycznych, niepowtarzalną atmosferą dawnych pejzaży, z pasją tworzył wizualną dokumentację polskich zabytków architektonicznych. Podróżował głównie po ogromnym terytorium Wielkiego Księstwa Litewskiego wozem lub bryczką, a często na własnych nogach, chcąc uchronić dla potomnych przed niszczycielskim działaniem czasu świat stanowiący ważną część dziedzictwa kulturowego Polaków. Te cenne dokumenty z przeszłości przedstawiające XIX-wieczne zabytki architektoniczne - zamki, pałace magnackie, kościoły, wiejskie rezydencje i dwory, miejskie kamienice, ruiny twierdz i miejsca bitew są kroniką dziejów Rzeczypospolitej, cenną pamiątką dla współczesnych i przyszłych pokoleń. Wiele z tych obiektów już nie istnieje i kolekcja Ordy ma nieocenioną wartość ikonograficzną. Muzeum Narodowe w Krakowie jest w posiadaniu największego na świecie zbioru prac Napoleona Ordy – 1027 rysunków i akwarel zostało przekazanych przez rodzinę artysty w 1886 roku.
Za życia Napoleona Ordy, w 1873 roku, w ramach albumu, ukazało się osiem serii zawierających 260 litografowanych rysunków i akwarel wybranych spośród 1027 wykonanych przez autora. Z braku funduszy nie uwzględniono reszty plansz, gdyż wydanie nakładu było finansowane przez artystę. Rysunki na kamień litograficzny przeniósł Alojzy Misierowicz, natomiast odbitki wykonane zostały w Zakładzie Litograficznym Maksymiliana Fajansa w Warszawie w latach 1873 do 1883.
Reprint oddaje wszelką specyfikę litografii z epoki. Zmieniona została jedynie technologia druku, w której kamienie litograficzne zostały zastąpione współczesną formą drukarską.
Specyfika druku:
Plansze do albumu przygotowane zostały z zachowaniem metody druku z epoki, poprzez druk na specjalnie przygotowanym papierze w zgodnym z oryginałem wymiarze (wymiar planszy - 45 x 31,5 cm; wymiar litografii - 29,8 x 19,7 cm), w dwóch kolorach, z odpowiednio dobranych farb, przygotowanych na podstawie oryginalnych litografii, wykonanych na kamieniu przez Alojzego Misierowicza w Zakładzie Maxymiliana Fajansa.
Po precyzyjnym przeniesieniu obrazu z profesjonalnych skanerów na obraz elektroniczny, prace zostały poddane odpowiedniej separacji i obróbce, dzięki czemu można było je rozdzielić ze standardowej triady drukarskiej na druk duotonowy. Starannie przygotowane pantony do druku właśnie w duotonie, były wielokrotnie sprawdzane za pomocą densytometrów na wymazach i porównywane ze 123-letnim zachowanym oryginałem - z XIX-wieczną litografią.
Farby drukarskie zostały przygotowane w komputerowej mieszalni farb, co zagwarantowało zachowanie koloru podczas powtórzeń wydruku, gdyż już niewielka różnica procentowa jakiegokolwiek składnika farby, zmienia kolorystykę druku w poszczególnych tonach. Zastosowana kolorystyka farb, a konkretnie te odcienie, były przygotowane na specjalne zamówienie, nie ma ich w sprzedaży, natomiast ich receptura jest jednym z ważniejszych etapów, które złożyły się do uzyskania tak wspaniałego efektu pracy.
Naświetlarnia współpracująca z drukarnią przygotowała zestaw specjalnych rastrów i liniatur, z których (po dokonaniu wielu prób i porównań) wybrano najbardziej odpowiedni do tego rodzaju druku raster. Każde naświetlenie pracy, przed drukiem, było sprawdzane spektrometrem, aby gęstość druku była zawsze identyczna i wszystkie plansze pod względem technicznym były takie same. Druk ten oddaje wszelką specyfikę litografii z epoki, pomimo pominięcia technologii druku z kamieni litograficznych.
Papier "Munken Pure" w kolorze ecru i gramaturze 240g/m2, na którym wykonano reprodukcje, należy do najbardziej zbliżonych w swoich właściwościach z oryginałem.
Spis 30 grafik:
VI seria: ALBUM widoków przedstawiających miejsca historyczne Królestwa, Galicyi i Ziem Krakowskich
171. Podhorce.
172. Żółkiew.
173. Sanok.
174. Łańcut.
175. Dobromil nad rzeką Wyrwą.
176. Halicz przy ujściu rz. Łukiew do Dniestru.
177. Olesko nad źródłami Styru.
178. Odrzykoń niedaleko rz. Wisłoki.
179 Kraków Zamek Wawel nad Wisłą.
180. Trębowla nad rz. Gniezna.
181. Tyniec nad rz. Wisłą.
182. Zator.
183. Lwów nad rz. Pełtwią
184. Dubiecko nad Sanem.
185. Rożnów nad rz. Dunajcem.
186. Dębno.
187. Szczepanów ur. Ś. Stanisława.
188. Melsztyn nad rz. Dunajcem.
189. Przemyśl nad rz. Sanem.
190. Czorsztyn nad Dunajcem.
191. Baranów nad Wisłoka.
192. Drohowyże.
193. Wiśnicz.
194. Biecz nad rz. Ropą.
195. Buczacz nad rz. Strypą.
196. Skała nad rz. Zbruczem.
197. Krasiczyn nad Sanem.
198. Tęczyn.
199. Stary Sącz czyli Sandecz.
200. Jazłowiec nad rz. Olchowcem.