Reprint:
STAN NOWY POWYSTAWOWY OUTLET
- 20 sztuk - POJEDYNCZE GRAFIKI -
NADAJĄ SIĘ DO OPRAWIENIA
Zestaw wybranych 20 sztuk grafik z serii Albumów Widoków Historycznych Polski spośród 260 litografii stworzonych w latach 1873-1883 przez Napoleona Ordę, pięknie wydane grafiki.
Bez oprawy, 20 sztuk wybranych pojedynczych grafik
Album Widoków
Historycznych Polski
poświęcony rodakom,
zrysowany z natury
przez Napoleona Ordę
"Album Widoków Historycznych Polski poświęcony Rodakom zrysowany z natury przez Napoleona Ordę, przestawiający miejsca historyczne od początku chrześcijaństwa w Polsce (rok 965), ruiny zamków obronnych z czasów wojen tureckich, tatarskich, krzyżackich, kozackich i szwedzkich. Piękne rezydencye, świadczące o przeszłości i cywilizacyi w tym kraju oraz miejsca urodzenia ludzi wsławionych orężem, piórem lub nauką".
Komplet albumów składa się z 8 serii i zawiera łącznie 260 litografowanych rysunków i akwarel.
Napoleon Orda przedstawił zamki, pałace magnackie, kościoły, wiejskie rezydencje i dwory, miejskie kamienice, ruiny twierdz i miejsca bitew tworząc niewątpliwie unikatową kronikę dziejów Rzeczypospolitej.
Album upowszechnia polskie dziedzictwo kulturowe zamknięte do tej pory za murami muzeów i czytelni bibliotecznych. Został wydany dzięki pomocy i wsparciu Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie, która udostępniła swoje zbiory.
Reprint wykonano na papierze ecru Munken Pure o gramaturze 240g/m2
Bez oprawy, 20 pojedynczych sztuk grafik do oprawienia
Rozmiar planszy: 315 x 450 mm
Rozmiar rysunku: 197 x 298 mm
Wydanie: 2007
Napoleon Orda urodzony 11 lutego 1807 roku w Worocewiczach był artystą wszechstronnie uzdolnionym i gorącym patriotą, który w swojej działalności artystycznej, społecznej i politycznej łączył tradycje narodowe i kulturowe narodów litewskiego, białoruskiego i polskiego.
Artysta, zafascynowany dostojnością architektury, wagą miejsc historycznych, niepowtarzalną atmosferą dawnych pejzaży, z pasją tworzył wizualną dokumentację polskich zabytków architektonicznych. Podróżował głównie po ogromnym terytorium Wielkiego Księstwa Litewskiego wozem lub bryczką, a często na własnych nogach, chcąc uchronić dla potomnych przed niszczycielskim działaniem czasu świat stanowiący ważną część dziedzictwa kulturowego Polaków. Te cenne dokumenty z przeszłości przedstawiające XIX-wieczne zabytki architektoniczne - zamki, pałace magnackie, kościoły, wiejskie rezydencje i dwory, miejskie kamienice, ruiny twierdz i miejsca bitew są kroniką dziejów Rzeczypospolitej, cenną pamiątką dla współczesnych i przyszłych pokoleń. Wiele z tych obiektów już nie istnieje i kolekcja Ordy ma nieocenioną wartość ikonograficzną. Muzeum Narodowe w Krakowie jest w posiadaniu największego na świecie zbioru prac Napoleona Ordy – 1027 rysunków i akwarel zostało przekazanych przez rodzinę artysty w 1886 roku.
Za życia Napoleona Ordy, w 1873 roku, w ramach albumu, ukazało się osiem serii zawierających 260 litografowanych rysunków i akwarel wybranych spośród 1027 wykonanych przez autora. Z braku funduszy nie uwzględniono reszty plansz, gdyż wydanie nakładu było finansowane przez artystę. Rysunki na kamień litograficzny przeniósł Alojzy Misierowicz, natomiast odbitki wykonane zostały w Zakładzie Litograficznym Maksymiliana Fajansa w Warszawie w latach 1873 do 1883.
Reprint oddaje wszelką specyfikę litografii z epoki. Zmieniona została jedynie technologia druku, w której kamienie litograficzne zostały zastąpione współczesną formą drukarską.
Specyfika druku:
Plansze do albumu przygotowane zostały z zachowaniem metody druku z epoki, poprzez druk na specjalnie przygotowanym papierze w zgodnym z oryginałem wymiarze (wymiar planszy - 45 x 31,5 cm; wymiar litografii - 29,8 x 19,7 cm), w dwóch kolorach, z odpowiednio dobranych farb, przygotowanych na podstawie oryginalnych litografii, wykonanych na kamieniu przez Alojzego Misierowicza w Zakładzie Maxymiliana Fajansa.
Po precyzyjnym przeniesieniu obrazu z profesjonalnych skanerów na obraz elektroniczny, prace zostały poddane odpowiedniej separacji i obróbce, dzięki czemu można było je rozdzielić ze standardowej triady drukarskiej na druk duotonowy. Starannie przygotowane pantony do druku właśnie w duotonie, były wielokrotnie sprawdzane za pomocą densytometrów na wymazach i porównywane ze 123-letnim zachowanym oryginałem - z XIX-wieczną litografią.
Farby drukarskie zostały przygotowane w komputerowej mieszalni farb, co zagwarantowało zachowanie koloru podczas powtórzeń wydruku, gdyż już niewielka różnica procentowa jakiegokolwiek składnika farby, zmienia kolorystykę druku w poszczególnych tonach. Zastosowana kolorystyka farb, a konkretnie te odcienie, były przygotowane na specjalne zamówienie, nie ma ich w sprzedaży, natomiast ich receptura jest jednym z ważniejszych etapów, które złożyły się do uzyskania tak wspaniałego efektu pracy.
Naświetlarnia współpracująca z drukarnią przygotowała zestaw specjalnych rastrów i liniatur, z których (po dokonaniu wielu prób i porównań) wybrano najbardziej odpowiedni do tego rodzaju druku raster. Każde naświetlenie pracy, przed drukiem, było sprawdzane spektrometrem, aby gęstość druku była zawsze identyczna i wszystkie plansze pod względem technicznym były takie same. Druk ten oddaje wszelką specyfikę litografii z epoki, pomimo pominięcia technologii druku z kamieni litograficznych.
Papier "Munken Pure" w kolorze ecru i gramaturze 240g/m2, na którym wykonano reprodukcje, należy do najbardziej zbliżonych w swoich właściwościach z oryginałem.
Spis wybranych 20 sztuk grafik:
Seria I - Widoki: guberni grodzieńskiej, mińskiej, wołyńskiej, kijowskiej, podolskiej
009. Horodyszcze pod Pińskiem - Kościół XX. Benedyktynów G. Mińska.
012. Duboj G. Mińska.
018. Płoska G. Wołyńska.
019. Klewań G. Wołyńska.
026. Horodyszcze - Kościół Karmelitów G. Wołyńska
027. Monasterzyszcze G. Kijowska.
039. Alexandrówka G. Kijowska.
Seria VI - Widoki przedstawiające miejsca historyczne Królestwa, Galicyi i Ziem Krakowskich
191. Baranów nad Wisłoką.
197. Krasiczyn nad Sanem.
Seria VII - Widoki guberni warszawskiej, piotrkowskiej, kaliskiej, kieleckiej
201. Częstochowa G. Piotrkowska.
205. Wysocice - Kościół z 1023r. G. Kielecka.
218. Smoleń - Zamek Bonara G. Kielecka.
221. Rabsztyn - Zamek Melsztyńskich G. Kielecka.
222. Ogrodzieniec - Zamek Firlejów G. Kielecka.
223. Miechów G. Kielecka.
226. Książ Wielki - Zamek Tenczyńskich G. Kielecka.
230. Pieskowa Skała G. Kielecka.
Seria VIII - Widoki guberni warszawskiej,kaliskiej, piotrkowskiej, kieleckiej, lubelskiej, radomskiej, suwalskiej, łomżyńskiej
239. Czarnylas G. Radomska.
244. Janowice G. Radomska.
247. Warszawa G. Warszawska.