Chilvers Ian, Osborne Harold
Oksfordzki leksykon sztuki
Konsultacje, Dennis Farr
Przekład, przedmowa, wstęp, Maciej Kubaszewski
Warszawa 2002, Arkady
ISBN: 8321341578
Str. 722, [6]
Oprawa tekturowa, 24 cm
Stan bdb
Przedmowa:
Zamierzeniem autorów Oksfordzkiego leksykonu sztuki było ukazanie różnorodnych form sztuki, głównie zachodnioeuropejskiej i północnoamerykańskiej, oraz jej twórców od starożytności po czasy współczesne. Wyłączono z niego architektów oraz terminy architektoniczne, z wyjątkiem zagadnień ściśle związanych z malarstwem, rzeźbą, grafiką oraz sztuką dekoracyjną. Została np. definicja tympanonu, gdyż wiąże się z pracą rzeźbiarzy, natomiast dokonania architektoniczne Michała Anioła potraktowano w znacznie bardziej skrótowej formie niż jego twórczość malarską i rzeźbiarską. Elementy sztuki orientalnej zostały włączone do leksykonu tylko wtedy, gdy miały wpływ na sztukę zachodnią. Twórcy niniejszego dzieła korzystali z Tlw Oxford Companion to Art, jak również z jego odpowiednika traktującego o sztuce dwudziestowiecznej oraz, w mniejszym stopniu, z not zamieszczonych w tomie dotyczącym sztuki zdobniczej. Nowy leksykon nie jest jednak kompilacją haseł wybranych z wymienionych dzieł; prawie wszystkie główne zagadnienia zostały opracowane od nowa, a pozostałe dokładnie sprawdzono (i poprawiono) pod kątem najnowszych, opublikowanych badań. Znacznie też powiększono ilość haseł opisujących muzea i galerie sztuki. Również ilość biogramów dotyczących uznanych kolekcjonerów, mecenasów sztuki, marszandów i historyków sztuki została rozszerzona i obejmuje takie postacie, jak Henry Clay Frick, Paul Durand-Ruel, Kenneth Clark, Ernst Gombrich, J. Paul Getty oraz Nikolaus Pevsner. Celem wydawców nie było stworzenie encyklopedii, lecz w miarę pełnego leksykonu, który w określonych powyżej ramach zawierałby informacje z różnych dziedzin sztuki. Oksfordzki leksykon sztuki z zamierzenia jest więc zarówno źródłem wiedzy o sztuce dla laików, jak i istotną pozycją w podręcznym księgozbiorze studentów i pedagogów. Tak jak w innych tego typu publikacjach, dobór niektórych haseł był kwestią dyskusyjną. W sprawach wątpliwych redaktor leksykonu musiał zdecydować o wiarygodności informacji oraz ich interpretacji w świetle istniejących dowodów naukowych. Jako konsultant Oksfordzkiego leksykonu sztuki chciałbym złożyć wyrazy uznania Ianowi Chilversowi, z którym współpraca, dzięki jego rozległej wiedzy i profesjonalizmowi, była dla mnie prawdziwą przyjemnością. Zmarły 13 marca 1987 roku Harold Osborne, który był przez większość życia pracownikiem administracji państwowej, w 1950 wraz z sir Herbertem Readem założył British Society of Aestetics i przez wiele lat redagował jego biuletyn. Po przejściu na emeryturę został redaktorem trzech leksykonów z serii Companion, wnosząc w to przedsięwzięcie swój entuzjazm i poparte wiedzą zainteresowanie sztuką. Oddajemy cześć jego pamięci.
DENNIS FARR / 31 października 1987