Oblicza epok. Podręcznik. Klasa 3. Liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. Część 1
Dariusz Chemperek, Adam Kalbarczyk, Dariusz Trześniowski
Wydawnictwo: WSiP
Seria wydawnicza: Oblicza epok
Rok wydania: 2021
Oprawa: miękka
Liczba stron: 336
Numer ISBN: 9788302195549
Kod paskowy (EAN): 9788302195549
Numer MEN: 952/5/2021
W podręczniku Oblicza epok dla klasy 3, część 1 znajdują się teksty Młodej Polski, m.in. Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara; poezja Kazimierza Przerwy-Tetmajera (Lubię, kiedy kobieta….; Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)); Stanisław Wyspiański, Wesele; Władysław Stanisław Reymont, Chłopi. W tej części podręcznika znajdują się również teksty Dwudziestolecia Międzywojennego – nurt klasyczny, m.in. Stefan Żeromski, Przedwiośnie; poezja Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (Miłość, Nike, Listy).
Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na jednostki lekcyjne. Wiedza teoretyczna o epoce jest ściśle powiązana z umiejętnościami praktycznymi, gdyż materiał jest realizowany przede wszystkim metodą pogłębionej analizy i interpretacji tekstu – rozpoczynające każdą lekcję komentarze, przydatne wyjaśnienia pojęć kluczowych oraz zadania pod tekstami umożliwiają wnikliwe odczytanie utworów, uczą umiejętności interpretacyjnych, uwrażliwiają na zapisane w tekstach wartości (sekcja Wartości i postawy), rozwijają umiejętności retoryczne uczniów (m.in. argumentowanie, uzasadnianie opinii, dyskusja wokół postawionego problemu), a także pozwalają na integrację treści (w lekcjach literacko-kulturowych wyróżniono kolorystycznie polecenia dotyczące nauki o języku; zaproponowano polecenia dotyczące tworzenia wypowiedzi pisemnych i samokształcące zadania projektowe odnoszące się do problematyki omówionych tekstów).
By pokazać uczniom aktualność dawnej literatury teksty z epoki zestawiono ze współczesnymi kontekstami, również z kultury popularnej – dobranymi zarówno ze względu na podobieństwo motywów, jak i zróżnicowanie środków wyrazu (m.in. film, muzyka, teatr, sztuki plastyczne, street art). Wśród takich kontekstów znajdują się również utwory literackie, m.in. Wesele, Stanisława Wyspiańskiego; film Wesele, reż. Wojciecha Smarzowskiego.
Podręcznik wzbogacają miniprzewodniki, pozwalające zebrać i usystematyzować wiedzę, a także blok powtórzeniowy, składający się ze schematu zawierającego najważniejsze informacje o omówionych lekturach, z powtórzenia ważnych pojęć (Przypomnij sobie) i pytań kontrolnych (Sprawdź się). Zwieńczeniem każdego działu są bloki Analiza tekstu nieliterackiego i Tworzenie własnego tekstu.
Struktura tematu (jednostki lekcyjnej):
• Tytuł lekcji – zaciekawiający, nawiązujący do omawianego utworu
• Oś czasu wizualizująca czas powstania dzieła
• Tekst odautorski podzielony na podrozdziały – wprowadza podstawowe treści nauczania wyszczególnione w podstawie programowej, zawiera informacje o genezie (U źródeł tekstu), gatunku (Forma gatunkowa) oraz kontekstach, w jakich należy utwór odczytywać
• Elementy graficzne (tabele, schematy, diagramy) ułatwiające zapamiętywanie wiadomości
• Ramki Wiedzieć więcej zawierające dodatkowe informacje o charakterze ciekawostek, uzupełnień – ubarwiają i rozszerzają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem
• Ramki O twórcy – przy pierwszym tekście danego autora w podręczniku – wprowadzają dodatkowe informacje biograficzne
• Tekst – z numeracją wersów (w przypadku wiersza) i akapitów (w przypadku tekstów nieliterackich), z przypisami
• Konteksty (fotografie, reprodukcje, kadry filmowe itp.) wraz z opisami, które wyjaśniają ich powiązania z utworem z epoki, oraz z poleceniami ukierunkowującymi interpretację kontekstu lub stawiającymi problem do dyskusji
• Ramki Pojęcia kluczowe zawierające wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów
• Polecenia w lekcjach literacko-kulturowych
• Ćwiczenia w lekcjach językowych
• Infografiki na rozkładówkach – w atrakcyjny graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia kształcenia literacko-kulturowego
• Struktura materiału powtórzeniowego po dziale
• Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości
• Analiza tekstu nieliterackiego – materiały służące doskonaleniu umiejętności retorycznych
• Tworzenie własnego tekstu – materiały przygotowujące ucznia do samodzielnego napisania dłuższej wypowiedzi pisemnej
Język polski. Oblicza epok. Podręcznik. Klasa 3. Liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. Część 2
Dariusz Chemperek, Adam Kalbarczyk, Dariusz Trześniowski
Wydawnictwo: WSiP
Seria wydawnicza: Oblicza epok
Rok wydania: 2021
Oprawa: miękka
Numer ISBN: 9788302195556
Kod paskowy (EAN): 9788302195556
Numer MEN: 952/6/2021
Seria „Oblicza epok” w uporządkowany sposób odnosi treści z minionych epok do współczesności. To pozwala nauczycielowi zainteresować uczniów tematem i pokazać im powtarzalność motywów i symboli literackich i kulturowych. Prezentacja treści w szerokim kontekście kulturowym pomaga w zrozumieniu specyfiki poszczególnych epok literackich.
Nowoczesne konteksty odnoszą się do dziedzin kultury, które uczniowie znają i z którymi spotykają się na co dzień (film, muzyka, sztuki plastyczne, street art). Starannie dobrane i zróżnicowane teksty kultury ukazują powtarzalność motywów literackich, co pomoże uczniom rozpoznać we współczesnej kulturze nawiązania do minionych epok.
Dobrze zaplanowane lekcje o stałej strukturze ułatwiają pracę z materiałem i jego zapamiętanie. Struktura każdego działu odzwierciedla naturalny porządek pracy z tekstem. Lekcje literacko-kulturowe są przeplatane lekcjami z nauki o języku. Wyraźnie wyeksponowane ramki „O twórcy”, „Wiedzieć więcej” i „Pojęcia kluczowe” zwracają uwagę na ważne informacje, a ich forma graficzna przypomina lubiane przez uczniów kolorowe karteczki i ułatwia zapamiętywanie wiadomości.
Kompleksowe powtórzenie i sprawdzenie wiadomości zapewnia utrwalenie i uporządkowanie wiedzy. Po każdym dziale powtórzenie i sprawdzenie wiadomości, analiza tekstu nieliterackiego oraz tworzenie własnego tekstu, co kompleksowo sprawdza i utrwala wiedzę o epoce. Powtórzenie wiedzy o epoce w formie tabelarycznej ułatwia zapamiętywanie informacji i w prosty sposób porządkuje wiedzę uczniów. Sekcja „Przypomnij sobie” po każdym dziale umożliwia szybkie odszukanie w podręcznikach kluczowych informacji.