Tytuł : KWIETNA NIEDZIELA . Kopia z obrazu H. Lipińskiego z wystawy obrazów A. Krywulta.
Wymiary grafiki : 29 na 17,5 cm.
Grafika ( drzeworyt sztorcowy ) ukazała się w latach 80-tych XIX wieku w czasopiśmie Kłosy ( nr 926- tom XXXVI )
Stan db+ Delikatne przebarwienia papieru i rdzawe plamki. Druga strona zadrukowana. Grafika idealna do przycięcia i oprawy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niedziela Palmowa
("Niedziela Męki Pańskiej", zwana też "Kwietną" lub "Wierzbną", w formie nadzwyczajnej rytu rzymskiego: "Druga Niedziela Męki Pańskiej") – święto ruchome w
kalendarzu chrześcijańskim przypadające 7 dni przed Wielkanocą. Rozpoczyna Wielki Tydzień.
Historia[edytuj]Zostało ono ustanowione na pamiątkę przybycia Chrystusa do Jerozolimy. Rozpoczyna okres przygotowania duchowego do świąt, będącego
wyciszeniem, skupieniem i przeżywaniem męki Chrystusa. Niedziela Palmowa obchodzona jest w Polsce od średniowiecza. Według obrzędów katolickich tego dnia
wierni przynoszą do kościoła palemki, symbol odradzającego się życia.
Od 1986 roku zgodnie z wolą papieża Jana Pawła II, w Niedzielę Palmową obchodzony jest też Światowy Dzień Młodzieży[1].
Wjazd do Jerozolimy[edytuj]Wjazd Jezusa do Jerozolimy opisali wszyscy Ewangeliści (Mt 21,1-11; Mk 11,1-11; Łk 19,29-40; J 12,12-19). Będąc w okolicy
Betfage, Chrystus polecił swoim dwóm uczniom, by poszli do pobliskiej wsi i przyprowadzili znajdującego się tam osła (w Ewangelii św. Mateusza mowa jest o
oślicy i osiołku). Na pytania, czemu to robią, Jezus kazał im odpowiedzieć: Pan go potrzebuje. Gdy to zrobili, Chrystus dosiadł osiołka i na nim wjechał do
Jerozolimy. Lud wyszedł mu na spotkanie, słał pod nogi płaszcze i gałązki i wykrzykiwał: Hosanna! Błogosławiony Ten, który przychodzi w imię Pańskie.
Błogosławione królestwo ojca naszego Dawida, które przychodzi. Hosanna na wysokościach! Wydarzenie to miało być spełnieniem słów ze Starego Testamentu:
Raduj się wielce, Córo Syjonu, wołaj radośnie, Córo Jeruzalem! Oto Król twój idzie do ciebie, sprawiedliwy i zwycięski. Pokorny – jedzie na osiołku, na
oślątku, źrebięciu oślicy (Za 9,9).
Zwyczaje[edytuj]Bogate tradycje ma wykonywanie palm wielkanocnych. Szczególnie zwyczaj ten zachował się na Kurpiach w parafii Lipniki i Nysie oraz Łyse
oraz w Małopolsce w Lipnicy Murowanej i w Limanowej gdzie odbywają się coroczne konkursy na najdłuższą i najpiękniej wykonaną palmę. Palmy osiągają
wysokość kilkudziesięciu metrów i muszą samodzielnie stać. Zrobione z wikliny, nie mogą zawierać żadnych metalowych części. Zdobione są baziami i kwiatami
z bibuły. Poza Polską zwyczaj ten przetrwał w południowych Niemczech oraz Austrii.
Tradycją Niedzieli Palmowej była procesja z Jezuskiem Palmowym, zachowana obecnie jedynie w Tokarni w powiecie myślenickim. Na osiołku wożono figurę Jezusa,
za którą podążał tłum. Następnym miejscem, gdzie tradycją jest procesja Jezusa na osiołku to Nowy Staw (województwo pomorskie) powiat malborski. Tradycja
ta jest wprowadzona od kilku lat.
Zanikającym już zwyczajem są Pucheroki, przebierańcy, odwiedzający domy rano w Niedzielę Palmową. Zwyczaj jest nadal żywy w niektórych wsiach podkrakowskich,
m.in. w Bibicach, Zielonkach i Trojanowicach.
źródło : Wikipedia.
Niedziela Palmowa
Niedziela Palmowa obchodzona jest w całej Polsce tłumnie i uroczyście. Dawniej w tym dniu inscenizowano triumfalny wjazd Jezusa do Jerozolimy. Obrzęd
polegał albo na procesjonalnym obchodzeniu kościoła wewnątrz lub na zewnątrz, albo - w mieście - na przejściu z jednego kościoła, symbolizującego Górę
Oliwną, do drugiego kościoła, który wyobrażał Swięte Miasto. Głównym aktorem spektaklu była figura Pana Jezusa na osiołku umieszczona na wózku; dziś taką
figurę pochodzącą z Szydłowca można oglądać w krakowskim Muzeum Narodowym. W Krakowie platformę z Chrystusem na osiołku ciągnęli rajcy miejscy - była to
bowiem funkcja wielce zaszczytna - dzieci zaś rzucały kwiaty i palemki przed nadjeżdżającą figurą i wołały: "Hosanna na wysokościach". Nadto uczniowie
szkół parafialnych i kolegiów recytowali wierszowane opowieści o wjezdzie Chrystusa do Jerozolimy i Jego przyszłej męce, a po nich rymowanki o poście,
śledziu, kołaczach wielkanocnych i o szkolnych kłopotach. Po żakach głosili perory starsi, przebrani za pielgrzymów, handlarzy wonnościami i żołnierzy.
Pojawienie się pod koniec XVII wieku tak ukostiumowanych "aktorów" zaciążyło na widowisku w kierunku zabawności. Toteż władze duchowne u schyłku XVIII
wieku wydały zakaz wożenia figury Jezusa, zwłaszcza w kościołach, a wykonawcy świątecznej krotochwili przenieśli się na ulice, do szynku i karczmy i tak
widowisko stopniowo zanikło. Minęło prawie dwieście lat, wysubtelniało nieco poczucie humoru, zmieniła się sama pobożność ludowa i w tej sytuacji można
było pomyśleć o przywróceniu dawnego zwyczaju. Tak właśnie zrobił proboszcz we wsi Tokarnia, położonej w Beskidzie Sląskim. Zaproponował rzezbiarzowi
ludowemu wykonanie figury Chrystusa na osiołku, wzorowanej na XVI-wiecznym zabytku z Szydłowca. Od 1968 roku w Tokarni podczas procesji w Niedzielę Palmową
można oglądać scenę jakby żywcem przeniesioną z dawnej obrzędowości.
Głównym atrybutem święta są palmy. Najczęściej spotyka się strome bukiety z gałązek wierzbowych z "kotkami", bukszpanu i suszonych kwiatów, albo palmy
wileńskie. Mają one kształt pałek różnej wielkości i grubości, a sporządza się je z ułożonych w misterne wzory zasuszonych kwiatów małych i większych.
Palma jest zakończona kitą z farbowanych kwiatostanów rozmaitych traw. Niegdyś takie palmy występowały głównie na Wileńszczyznie, a obecnie spotyka się je
w całej Polsce. W okolicach Tarnowa i na Ziemi Sądeckiej, w pobliżu Myślenic, a także na Kurpiach są obnoszone w procesji wysokie, często kilkumetrowe
palmy, na których powiewają kolorowe wstążki. Najpiękniejsze ich okazy można oglądać w niektórych muzeach regionalnych i diecezjalnych.
źródło : http://www.skrzacik.now.pl/palmowa.html
Niedziela Palmowa
6. niedziela Wielkiego Postu, nazywana Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia. Liturgia Kościoła wspomina uroczysty
wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, a także rozważa Jego Mękę. Od 1986 roku zgodnie z wolą papieża Jana Pawła II w Niedzielę Palmową obchodzony jest Światowy
Dzień Młodzieży. W tym roku po raz dwudziesty szósty.
Henryk Przondziono/ Agencja GN
Niedziela Palmowa to także Światowy Dzień Młodzieży O wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy wspominają wszyscy czterej Ewangeliści. Ta niedziela przygotowuje
wiernych do Paschy Pana. W Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm po raz pierwszy
pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej.
Poświęcone tego dnia w kościele palmy, wierni zabierają do swoich domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ten zwyczaj pojawił się w XI wieku. Ma to z
jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół z tych palm w następnym roku zostanie
poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. W niektórych regionach przygotowuje się także okazałe, kilkumetrowe palmy, wykonane z gałązek
przystrojonych ciasno ułożonymi suchymi kwiatami i różnobarwnymi wstążkami. W Polsce Niedziela Palmowa nosiła także nazwę Niedzieli Kwietnej, bo zwykle
przypada w kwietniu, kiedy to pokazują się pierwsze kwiaty.
O historii i tradycjach związanych z Niedzielą Palmową mówi o. Maciej Kosiec, dominikanin.
Dziś podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza, natomiast Ewangelię
św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek.
Dzisiejsze uroczystości Niedzieli Palmowej, przypominają wydarzenia sprzed ponad 2 tys. lat. Wtedy spełniło się starotestamentowe proroctwo Zachariasza,
który zapowiadał: „Oto Król twój idzie do ciebie, sprawiedliwy i zwycięski. Pokorny — jedzie na osiołku, na oślątku, źrebięciu oślicy” (Za 9,9). Niedziela
Palmowa przybliża nas do Zmartwychwstania Pańskiego — punktu kulminacyjnego w całej historii zbawienia.
Czytania mszalne Wielkiego Tygodnia, który dziś rozpoczyna się, będą nam przypominać kolejne epizody: wypędzenie kupców ze świątyni, ostatnie dyskusje
Jezusa ze starszyzną żydowską, decyzję Sanhedrynu o konieczności zgładzenia „człowieka, który czyni wiele znaków” (J 11,47), wezwanie do czujności.
„Wtedy szatan wszedł w Judasza, zwanego Iskariotą, który był jednym z Dwunastu. Poszedł więc i umówił się z arcykapłanami i dowódcami straży, jak ma im Go
wydać. Ucieszyli się i ułożyli się z nim, że dadzą mu pieniądze. On zgodził się i szukał sposobności, żeby im Go wydać bez wiedzy tłumu” (Łk 22,3-6).
Wydarzenia zaczynają się toczyć coraz szybciej. Najważniejsze z nich przypomniane zostaną w wielkotygodniowej liturgii Triduum Paschalnego.
Poniedziałek, wtorek i środa Wielkiego Tygodnia są dniami szczególnie poświęconymi sakramentowi pojednania. Od Wielkiego Poniedziałku do Wielkiej Środy
włącznie Pan Jezus dzień spędzał w Jerozolimie i nauczał w świątyni.
Szczytem roku liturgicznego i Wielkiego Tygodnia jest Święte Triduum Paschalne Męki i Zmartwychwstania Pańskiego. Obejmuje ono liturgię Mszy Wieczerzy
Pańskiej, sprawowaną wieczorem w Wielki Czwartek, wielkopiątkową liturgię Męki Pańskiej oraz najbardziej uroczystą i najpiękniejszą ze wszystkich liturgii
Kościoła — Wigilię Paschalną sprawowaną po zapadnięciu zmroku w Wielką Sobotę — w Wielką Noc. Triduum kończy się wieczorem w Niedzielę Zmartwychwstania.
Od 1986 roku zgodnie z wolą papieża Jana Pawła II w Niedzielę Palmową obchodzony jest Światowy Dzień Młodzieży. W tym roku po raz dwudziesty szósty.
Tegoroczny Dzień Młodzieży jest przygotowaniem do przypadających w sierpniu Światowych Dni Młodzieży w Madrycie pod hasłem: „Zakorzenieni i zbudowani na
Chrystusie, mocni w wierze”.
źródło : http://info.wiara.pl/doc/839227.Niedziela-Palmowa/2
NIEDZIELA PALMOWA W MUZEUM WSI MAZOWIECKIEJ
poniedziałek, 11 kwietnia 2011 06:09 |
Tradycyjne święta obchodzone w porze wiosennej, to łańcuch różnych powiązanych ze sobą i wzajemnie uzupełniających się wydarzeń i obrzędów. Głównym i
najważniejszym ogniwem tego łańcucha jest Wielkanoc i towarzyszące jej zwyczaje. Jest to święto zwycięskiego, niepokonanego, nieustannie odradzającego się
życia, święto wielkiej nadziei i wielkiej obietnicy nieśmiertelności i zmartwychwstania.
Ostatnia Niedziela przed Wielkanocą nosi nazwę Niedzieli Palmowej albo Kwietnej. Kościół świętuje wówczas triumfalny wjazd Chrystusa do Jerozolimy.
Również w tym dniu podczas nabożeństwa połączonego z uroczystą procesją ksiądz święci palmy przyniesione przez wiernych do kościoła (zwyczaj święcenia palm
wielkanocnych wprowadzono do liturgii w XI wieku).
Mazowieckie palmy różniły się od siebie. Na Mazowszu Płockim wykonywano je z trzciny, borówek, gałązek bazi oraz z bibuły. Na Mazowszu Wschodnim była to
gałązka porzeczki, maliny czy wierzby ozdobiona kolorowymi wstążkami. Natomiast na Kurpiach Zielonych palmy były długie (liczyły do 1,5 metra wysokości i
więcej) a wykonywano je z gałązek sosny, borówek, trzciny wodnej i wikliny, ozdabiano kwiatami z bibuły i wstążkami.
Po poświęceniu palm w kościele, te mniejsze przynoszono do domów i wkładano za obraz. Wierzono, że posiadały niezwykłą moc. Jeśli nadchodziła burza, palmę
zza obrazu wystawiano w oknie, aby uchroniła dom od pioruna. Dzieciom zaś dawano do połknięcia po jednej bazi, co zapobiegało chorobom gardła. Jeśli
przyniesiono z kościoła kilka palm, jedną z nich gospodarz zatykał w oborze za belkę stropową (miało to chronić zwierzęta przed chorobami). Palmy
przechowywano z szacunkiem, zwykle aż do następnej Wielkanocny, gdyż nie wolno było ich wyrzucać.
Na Mazowszu również znany i praktykowany był zwyczaj „palmowania’. O wschodzie słońca w Niedzielę Palmową kawalerowie zaopatrzeni w rózgi udawali się do
domów panien.
Po przekupieniu rodziny, wpuszczeni do izby gdzie spała upatrzona dziewczyna, zdzierali z niej pierzynę i uderzali rózgą po nogach. Mimo, iż praktyka ta
była zazwyczaj bolesna, a ślady zostawały nawet kilka dni – każda panna chciała zostać „wypalmowana”, by zapewnić sobie zdrowie i powodzenie.
Nie wszystkie zwyczaje związane z Niedziela Palmową zachowały się do dziś. Te, które przetrwały dotychczas są żywe i powszechnie praktykowane. Główne
atrybuty tego święta jak palmy wielkanocne i procesje z palmami będzie można zobaczyć już 17 kwietnia w Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu podczas obchodów
Niedzieli Palmowej. Jak co roku, najważniejszym wydarzeniem będzie uroczysta msza święta odprawiona o godzinie 1400 w XVIII-wiecznym kościele z Drążdżewa,
celebrowana przez księdza dziekana Andrzeja Więckowskiego. Poświęci również palmy wiernych, które zgodnie z tradycją zostaną następnie obniesione w
uroczystej procesji. Liczne zwyczaje i obrzędy okresu wiosennego zostaną zaprezentowane w chałupach wiejskich z końca XIX w. i początku XX w., w ramach
wystawy „Wielkanoc na Mazowszu”, a także w postaci ciekawych pokazów, min. wyrobu palm wielkanocnych, zdobienie jaj, przygotowanie święconego, wycinanka,
zdobienie podłóg glinianych wzorami z piasku. Zwiedzający dowiedzą się jak świętowano Poniedziałek Wielkanocny, a także na czym polegał obrzęd ludowy -
chodzenie z gaikiem i kogutkiem po wykupie. W jaki sposób mieszkańcy mazowieckich wsi przygotowywali się do Święta Zmartwychwstania Pańskiego opowie
prezentacja multimedialna „Zwyczaje i obrzędy wiosenne na Mazowszu", która odbędzie się w sali multimedialnej. Podczas jarmarku wielkanocnego można
będzie nabyć przede wszystkim palmy, koszyczki, serwetki, baranki , jak i wypieki wielkanocne (babki, mazurki, serniki, chałki, ciasta drożdżowe, bułki).
Uroczystości Niedzieli Palmowej w skansenie uświetnią koncerty w wykonaniu Zespołu Tańca Ludowego MASOVIA Politechniki Warszawskiej (o godz. 1230) i
Miejskiej Młodzieżowej Orkiestry Dętej OSP Sierpc (o godz. 16oo). Od 2000 roku obchodom Niedzieli Palmowej w skansenie towarzyszy konkurs na „Tradycyjną
palmę wielkanocną”. Popularyzuje i kontynuuje tradycję samodzielnego wykonywania palm ze składników naturalnych. W tym roku już po raz jedenasty Goście,
którzy odwiedzą skansen podczas Niedzieli wybiorą najładniejszą tradycyjną palmę a jury powołane przez Dyrektora Muzeum przyzna nagrodę specjalną palmie
mazowieckiej. Nagrody zostaną także rozlosowane wśród osób oddających swoje głosy.
Od godziny 1300 wstęp na teren skansenu jest bezpłatny.
Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia skansenu w Niedzielę Palmową. Tylko tutaj ma ona wymiar prawdziwie tradycyjny.
źródło : http://www.tvsierpc.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=452:niedziela-palmowa-w-muzeum-wsi-mazowieckiej&catid=35:strona-gowna
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------