Nauczani rysunku perspektywicznego
Nieaktualne stemple biblioteczne
z
v SPIS TREŚCI
Od autora ..................................................... 3
Wstęp.......................................................... 5
I Krótki rys historyczny ....................................... 6
II Nauczanie rysunku perspektywicznego ....................... 26
III Rozwój ujmowania perspektywicznego w kl. I—V ............. 29
IV Nauczanie rysunku perspektywicznego w klasach VI —IX ...... 36
1. Rysunek drogi ........................................... 36
2. Rysunek wnętrza pokoju .................................. 47
3. ’ Rysunek brył graniastych w ustawieniu frontalnym ..... 52
4. Rysunek brył graniastych w ustawieniu krawędziowym .... 63
5. Warunki niezbędne do prowadzenia lekcji rysunku perspektywicznego z natury .......................................... 73
6. Wizowanie jako sprawdzian poprawności naszego widzenia 76
7. Tok pracy przy rysunku perspektywicznym z natury ....... 79
8. Dzielenie płaszczyzn na części perspektywiczne ......... 82
9. Perspektywiczne przenoszenie wysokości ................. 86
10. Perspektywiczne konstruowanie brył złożonych ........... 87
11. Droga ,,pod górę" w perspektywie ........................ 90
12. Perspektywa koła i brył obrotowych ..................... 93
13. Studium światłocienia ................................. 106
14. Odbicia perspektywiczne w wodzie ....................... 113
15. Perspektywa powietrzna ................................. 115
16. Organizacja jednostki lekcyjnej ........................ 116
Skorowidz użytych terminów.................................... 127
Literatura przedmiotu w języku polskim ......................... 128
Spis ilustracji ................................................ 129
i
SPIS ILUSTRACJI
1. Starożytny Egipt. Budowa świątyni ................................... 6
2. Starożytny Egipt. Przewożenie posągu ................................ 7
3. Starożytny Egipt. Obraz ścienny z Beni Hassan........................ 8
4. Fresk chiński z okresu dynastii Tang. Na budowie.................... 9
5. Starożytny Rzym. Pompejańskie malowidło ścienne ................... 10
6. Bizancjum. Mozaika ścienna ......................................... 11
7. Iluminacja z ewangeliarza z Echternach.............................. 11
8. Obraz z kościoła Augustianów w Krakowie, z r. 1504 12
9. Fra Filippo Lippi Pogrzeb św. Stefana ............................... 13
10. Leonardo da Vinci Ostatnia wieczerza ................................ 14
11. Albrecht Dürer Śu'. Hieronim ......................................... 15
12. Adriaen van Ostade W pracowni malarza ................................ 16
13. Meindert Hobbema Droga ............................................... 16
14. Canaletto Warszawa, ulica Długa ...................................... 17
15. Aleksander Gryglewski Sukiennice w Krakowie ................. . . .'. 17
16. Stanislaw Noakowski Z wawelskich wnętrz .............................. 18
17. Aleksander Gierymski Luwr w nocy ..................................... 19
18. Leon Wyczółkowski Ratusz w Toruniu ................................... 20
19. Józef Tom Ulica ..................................................... 21
20. Tadeusz Kulisiewicz Kopanie kanału.................................... 22
21. Wacław Palessa Budowa fabryki na Żeraniu ............................. 23
22. Pablo Picasso Kobieta siedząca ....................................... 24
23. Sześcian w ustawieniu frontalnym, krawędziowym i narożnikowym .... 27
24. Perspektywa rzędowa (łat 6) ......................................... 29
25. Perspektywa topograficzna (1. 7) 30
26. Zgrupowanie (kl. IV) ................................................ 31
27. Perspektywa kulisowa (1. 6) 32
28. Rysunek w „perspektywie górskiej“ (kl. III) .......................... 33
29. Perspektywa górska (kl. IV) .......................................... 34
30. Podstawowe pojęcia z perspektywy .................................... 37
31. Droga (Fot. J. Bułhak) ............................................... 38
32. Droga. Rysunek perspektywiczny ....................................... 39
33. Maksymilian Gierymski Miasteczko ..................................... 44
,34. Krąg widzenia rysownika ............................................ 45
35. Krąg widzenia a płaszczyzna obrazu ................................... 45
. 36. Rzut perspektywiczny przedmiotów na płaszczyznę obrazu .............. 46
37. Widok punktu rzeczywistego ........................................... 46
,38. Zależność wielkości obrazu od odległości przedmiotu od oka i kąta widzenia 47
39. Wnętrze pokoju w widoku frontalnym (kl. VII) ......................... 48
40. Fragment wnętrza (kl. VII) ...................*...................... 49
4L Pozorna zmiana szerokości ścian ............>.......................... 50
42. Pozorne zwężanie się kwadratów .........'............................. 51
,43. Pozorne zwężanie się różnych płaszczyzn pionowych ................... 51
129
44. Pozorne zwężanie się płaszczyzn poziomych ............................. hi
45. Różne położenia prostokątów poziomych ................................. 52
46. Bryły graniaste w ustawieniu frontalnym (kl. VI) ....................... 53
47. Meble (kl. VI) ......................................................... 54
48. Dom (kl. VI) ........................................................... 56
49. Ulica (kl. VIII) ....................................................... 57
50. Fragment osiedla ,.Ksawera“ w Zawierciu . . . ......................... 58
51. Szkielet perspektywiczny jako punkt wyjścia do dalszego opracowania .... 59
52. Lidzbark Warmiński................................................. 60
53. CDT w Warszawie (Fot. GAF) ............................................. 61
54. Widok Placu Konstytucji w Warszawie (Fot. J. Bułhak) ................... 62
55. Punkty zbiegu .......................................................... 63
56. Drzwi przy odchyleniu pod różnymi kątami................................ 64
57. Różne odchylenia skrzydeł okna.......................................... 65
58. Rysunek domów ustawionych pod różnymi kątami .......................... 66
59. Domy przy ulicy w różnych ustawieniach.................................. 66
60. Kosz'wznoszącego się balonu ............................................ 67
61. Rysunek konstrukcyjny regału na książki............................ 67
62. Przykłady wyznaczania punktów na horyzoncie nieprawidłowo i prawidłowo 68
63. Ustawienie krawędziowe.................................................. 69
64. Ustawienie krawędziowe.................................................. 69
65. Dom w ustawieniu krawędziowym (kl. VII) ................................ 70
66. Bryły graniaste w ustawieniu krawędziowym (kl. VII) .................... 71
67. Rysunek z natury (kl. VIII) ............................................ 72
68. Rysunek z natury (kl. IX)............................................... 72
69. Najodpowiedniejsza odległość między rysownikiem a modelem............... 74
70. Rysowanie z malej i z większej odległości............................... 75
71. Sposób trzymania ołówka przy wizowaniu ................................. 77
72. Przezierka ............................................................. 78
73. Wizownik .............................................................. 78
74. Tok pracy przy rysowaniu sześcianu ..................................... 79
75. Taboret w ustawieniu krawędziom ........................................ 80
76. Jak powstaje rysunek perspektywiczyny domu ............................. 80
77. Rysowanie domu .........' ' . .'................................... 81
78. Dzielenie perspektywiczne płaszczyzn ................................... 83
79. Dzielenie perspektywiczne linii......................................... 83
80. Wyznaczanie środka perspektywicznego płaszczyzn ........................ 83
81. Wyznaczanie środka perspektywicznego płaszczyzn ........................ 84
82. Wyznaczanie środka perspektywicznego wieży . ........................... 84
83. Przydatność osi środkowej przy perspektywicznym budowaniu kolumny . 85
84. Szkielet perspektywiczny wieży.......................................... 85
85. Szkielet perspektywiczny wieży.......................................... 86
86. Perspektywiczne przenoszenie wysokości.................................. 87
87. Stopniowe zmniejszanie się i zwężanie okien............................. 87
88. Dom. Rozbudowanie bryły przez dodawanie elementów ..................... 88
130
89. Rozbudowanie bryły przez dodawanie elementów ......................... 88
90. Fotel. — Perspektywiczne wykrawanie elementów ........................ 89
91. Schody ................r.............................................. 90
92. Schody — analiza perspektywiczna ................................... 91
93. Schody i drabina ..................................................... 92
94. Dom przy wznoszącej się drodze...................................... 93
95. Baszta w Będzinie .................................................... 94
96. Koło w perspektywie ................................................ 96
97. Szklanka z wodą ...................................................... 97
98. Poprawne i błędne rysowanie elipsy perspektywicznej ................ 97
99. Rysunek z natury (kl. VIII) .......................................... 98
100. Rysunek z natury (kl. VIII) ......................................... 98
101. Schematyczny szkic słupa reklamowego .............................. 99
102. Rysunek z natury (kl. VII) ......................................... 100
103. Bryły obrotowe .................................................... Ю1
104. Koła wrysowane w kwadraty ścian sześcianu .......................... 101
105. Kola wrysowane w kwadraty ........................................... Ю2
106. Rysunek z natury (kl. IX).......................................... М2
107. Kolo i wielobok foremny w pozycji poziomej i pionowej .............. 103
108. Wykrawanie różnych brył z graniastosłupa .......................... 103
109. Szkic przedmiotów o kształtach brył obrotowych ..................... 104
110. Przekroje i wykroje perspektywiczne kuli........................... Ю5
111. Rysunek z natury (kl. VIII) ....................................... Ю7
112. Konstrukcje światłocienia ......................................... Ю8
113. Konstrukcje światłocienia ......................................... Ю9
114. Sześcian z cieniem własnym i rzuconym ............................... HO
115. Cień równoległy, rzucony przez równoległe krawędzie .................. Ш
116. Rysunek z natury: Naczynia o formach obłych (kl. IX) ..............• H2
117. Studium światłocienia, w technice lawowania (kl. VIII) ............. 112
118. Pałac Łazienkowski w Warszawie. — Odbicie w wodzie.................. 114
119. Konstrukcja odbicia w wodzie ....................................... 114
120. Rembrandt, Droga..................................................... П5
121. Wojciech Gerson, Pałacyk w Mokotowie .............................. 116
122. Rysunek światłocieniowy, ołówkiem (kl. IX) ......................... 119
123. Studium światłocienia (kl. VIII) ................................... 120
124. Studium z natury, ołówkiem (kl. IX) ............................... 120
125. Światłocień, ołówkiem (kl. IX) ..................................... 121
126. Studium z natury, ołówkiem (kl. VIII) ............................ 122
127. Studium z natury, ołówkiem (kl. IX) .............................. 122
128. Rysunek z natury, piórkiem (kl. IX) .............................. 123
129. Światłocień z natury, ołówkiem (kl. VIII) .......................... 124
130. Studium architektury (kl. IX) ...................................... 124
131. Rysunek suchym pędzlem (kl. VIII) .................................. 125
132. Rysunek suchym pędzlem (kł. VIII) .................................. 126
131
ZAPRASZAM