Gramatyka i stylistyka Język polski 8 Podręcznik
97 88302174773
Oprawa: Miękka
Format: 17.0x24.0cm
Liczba stron: 128
Podręczniki Gramatyka i stylistyka przygotowane dla klas 7–8, stanowią uzupełnienie cyklu Świat w słowach obrazach, mogą jednak być wykorzystywane także z każdym podręcznikiem do kształcenia literacko-kulturowego.
Praca zgodna z preferencjami nauczyciela
• Dzięki oddzielnemu podręcznikowi do nauki o języku dobór treści i moment ich omawiania zależy od decyzji nauczyciela – pozwala to na łatwe dostosowanie omawianego materiału do możliwości i potrzeb konkretnej klasy.
Nacisk na wykorzystywanie wiedzy w praktyce
• Liczne uwagi dotyczące poprawnego używania języka, wyróżnione za pomocą ramki i znaków rysunkowych (Uwaga ortograficzna, Uwaga gramatyczna, Uwaga stylistyczna, Dobra rada), pomagają uniknąć często popełnianych błędów.
• Teoria powiązana z wieloma konkretnymi przykładami pokazuje praktyczne zastosowanie omawianych zagadnień.
• Przykładowe realizacje form wypowiedzi, na którym można się wzorować, ułatwiają tworzenie własnych tekstów.
• Na zakończenie kolejnych tematów i każdego działu znajdują się zestawy zadań otwartych umożliwiające powtórzenie wiadomości − zachęta dla uczniów do samodzielnej pracy i pomoc w utrwalaniu wiedzy.
Łatwa nawigacja
• Czytelne wyróżnienia (np. ramki, oznaczenia rysunkowe, wyeksponowane tytuły) i jasny podział treści sprawiają, że łatwo znaleźć poszukiwane informacje.
• Wyrazista, nowoczesna szata graficzna wspomaga przyswajanie treści.
Szata graficzna
• wyraziste schematy, tabele, stały element struktury zawierający przydatne wskazówki – Dobra rada; duże, czytelne oznaczenia rysunkowe – np. uwaga!, trudne ćwiczenie! (pokazują stopień trudności), styl, ortografia, interpunkcja; wyróżnienia pogrubionym drukiem; infografiki ułatwiają zapamiętywanie.
Gramatyka i stylistyka Język polski 8 Zeszyt ćwiczeń
- 97 88302174490
- Oprawa: Miękka
Format: 16.5x23.5cm
Liczba stron: 264
Idealnie dopasowany do dwóch cykli (Myśli i słowa oraz Gramatyka i stylistyka + Świat w słowach i obrazach), a zarazem uniwersalny i samodzielny ze względu na zgodność z podstawą programową w kategoriach Kształcenie językowe i Tworzenie wypowiedzi.
Zbiór kilkuset zadań i ćwiczeń utrwalających wiadomości z nauki o języku wskazanych w nowej podstawie programowej – z zakresu fonetyki, zróżnicowania polszczyzny (archaizmy, dialektyzmy, kolokwializmy, neologizmy, zapożyczenia, nazwy osobowe i miejscowe, treść i zakres wyrazu, style funkcjonalne polszczyzny) oraz kultury języka (norma wzorcowa i użytkowa, błędy językowe).
Ćwiczenia są zróżnicowane pod względem rodzaju aktywności, stopnia trudności i rozbudowania. Po każdym dziale znajdują się bloki powtórzeniowe umożliwiające weryfikację wiedzy i nabytych umiejętności. Dzięki podanym odpowiedziom i zaproponowanej punktacji uczeń może dokonać samooceny i zdiagnozować swoje słabsze strony.
Szczególny nacisk położono na doskonalenie umiejętności tworzenia form wypowiedzi, zarówno tych przewidzianych w klasach 7–8 (m.in. wywiad, podanie, życiorys, CV, list motywacyjny), jak i tych z etapu 4–6 (sprawozdanie, opowiadanie czy scenariusz filmowy).
Na końcu zeszytu ćwiczeń dodano sprawdziany Sprawdź się przed egzaminem, stanowiący pomoc w przygotowaniach do egzaminu po 8 klasie.
Myśli i słowa Język polski 8 Podręcznik Literatura kultura język
97 88302174483
Oprawa: Miękka
Format: 20.5x26.0cm
Liczba stron: 332
Publikacja łączy kształcenie literacko-kulturowe z językowym.
Układ treści literacko-kulturowych jest inspirowany zasadą chronologii – zachowane zostało chronologiczne następstwo tekstów z kanonu literackiego, co pozwoli uzmysłowić uczniom istnienie ciągłości kulturowej i wpływu dzieł wcześniejszych na późniejsze.
Lekturom z kanonu – traktowanym jako głos klasyka (m.in. Pan Tadeusz Adama Mickiewicza, Quo vadis Henryka Sienkiewicza, Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego) – towarzyszą współczesne konteksty literackie (atrakcyjna literatura młodzieżowa, literatura popularna jak na przykład Pozłacana rybka Barbary Kosmowskiej czy Czarnoksiężnik z Archipelagu Ursuli Le Guin, a także współczesne utwory z kultury wysokiej takie jak wiersze Wisławy Szymborskiej i konteksty kulturowe (dzieła malarskie, filmowe, komiks, pomnik: film Miasto 44 w reżyserii Jana Komasy, komiks Wieża Janusza Ordona i Rafała Urbańskiego, Upamiętnienie – mauzoleum w Bełżcu). Dzięki temu można pokazać, że problemy, o których mówili klasycy, są wciąż ważne i dotyczą także współczesnej młodzieży. Wśród kontekstów znajdują się również teksty publicystyczne i popularnonaukowe służące kształceniu umiejętności retorycznych (np. artykuł Mała Ojczyzna Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” czy Przez pryzmat języka Anny Wierzbickiej).
Trójkowy układ zagadnień literacko-kulturowych zamykają Wirtualne spacery, przygotowujące uczniów do rozsądnego i odpowiedzialnego poruszania się w świecie nowych technologii, a tym samym do funkcjonowania w dzisiejszej społeczności.
Kształcenie językowe wiąże się integralnie z zagadnieniami literacko-kulturowymi, co podkreśla szczegółowy rozkład materiału dla klasy 8. W kolejnych rozdziałach kształcenia językowego uczniowie otrzymują pigułkę wiedzy – Poznajemy język, poznają podstawowe zasady poprawności językowej – Ortografia i interpunkcja, a potem uczą się, jak tę wiedzę zastosować w praktyce – Trening czyni mistrza.
Materiał kształcenia językowego w klasie 8 zawiera zagadnienia z zakresu fonetyki (np. upodobnienia głosek), zróżnicowania języka (np. treść i zakres wyrazu, nazwy osobowe i miejscowe, kolokwializmy ) oraz komunikacji i kultury języka (np. norma językowa, błąd językowy). Ćwiczenia z nauki o języku cechuje zróżnicowany stopień trudności i charakter komunikacyjny – są one oparte przede wszystkim na językowym działaniu, pozwalają na uczniowskie działania samokształceniowe.
Ostatni dział podręcznika zawiera materiał powtórkowy, sprawdzający wiedzę i umiejętności na zakończenie nauki w 8 klasie oraz wprowadzający informacje dodatkowe, poszerzające horyzonty uczniów.