Mojżesz Kisling (1891 - 1953)
"Brunetka"
Autentyczna grafika jednego z najważniejszych artystów europejskiego modernizmu i najwybitniejszego przedstawiciela Ecole de Paris - Mojżesza Kislinga, przedstawiająca akt kobiecy. Młoda, piękna dziewczyna ukazana została siedząca, w półpostaci, lekko zwrócona w lewą stronę. Kobieta ma czarne włosy z grzywką, duże, migdałowe oczy w kolorze ciemnego brązu i czerwone, pełne usta. Rozmarzona spogląda w dal obejmując się ramionami.
"W międzywojennej twórczości artysty przeważał typ lirycznego, melancholijnego portretu kobiecego i dziecięcego. Twarze poddane były jednorodnej stylizacji: wyróżnikiem fizjonomicznym był wydłużony, migdałowy kształt wyolbrzymionych oczu, starannie wyrysowane łuki brwiowe i usta; partię stroju budowały miękko kładzione, modulowane plamy." (za culture.pl).
Technika: litografia barwna na papierze. Praca sygnowana na płycie w lewym, dolnym rogu: "Kisling | 1952". Grafika pochodzi z teki "L'Épopée bohémienne" René Héron de Villefosse'a wydanej w Paryżu w 1959 roku (w nakładzie 230 egzemplarzy).
Mojżesz Kisling (1891 - 1953) polski malarz żydowskiego pochodzenia, jeden z ważniejszych artystów okresu modernizmu i jeden z najważniejszych przedstawicieli Ecole de Paris; w latach 1907-11 studiował w ASP w Krakowie u J. Pankiewicza; z Polski wyjechał w 1910 i odtąd jego kontakt z krajem był bardzo ograniczony; pracował w Paryżu, gdzie był m.in. związany z École de Paris; w czasie I wojny światowej służył w polskim oddziale Legii Cudzoziemskiej, w 1939 wyjechał do USA, gdzie spędził II wojnę światową; do Francji powrócił w 1946; w pierwszym okresie tworzył pod wpływem P. Picassa oraz A. Modiglianiego, inspirowała go twórczość P. Cézanne’a, stosował też formy kubizmu i ekspresjonizmu; później wypracował indywidualny styl, polegający na upraszczaniu kształtów i idealizacji obwiedzionych konturem form; używał czystej, nasyconej gamy kolorystycznej, głównie czerwieni; malował martwe natury (Martwa natura z owocami, 1914), pejzaże (Saint-Tropez, 1918), portrety, głównie kobiece (Kiki, 1920; Kobieta w polskim szalu, 1928; Josette, 1934; Akt rudej kobiety, 1949), pejzaże, sceny rodzajowe; w twórczości zwracał uwagę głównie na problem bogatej kolorystyki statycznych kompozycji o miękkiego modelunku.
Wymiary: 26,5 x 19,5 cm (wymiar kompozycji), z ramą: 40 x 33 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w złotą, przecieraną ramę z kremowym passe partout.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).