Mojżesz Kisling (1891 - 1953)
"Souvenir du Bal de Paris", 1948 r.
kredki na papierze, 27 x 22 cm
PRACA ODRĘCZNIE SYGNOWANA
Autentyczna praca jednego z najważniejszych artystów europejskiego modernizmu i najwybitniejszego przedstawiciela Ecole de Paris - Mojżesza Kislinga. W pionowym formacie artysta umieścił dekoracyjną kompozycję, zamykającą się w kształcie elipsy, złożoną z elementów roślinnych. Kwiaty, liście, wici roślinne i abstrakcyjne kształty tworzą delikatny, dekoracyjny ornament. Na żółtej bordiurze, otaczającej kompozycję znajduje się napis czarną kredką, zapisany dekoracyjną, francuską czcionką: "Souvenir du Bal de Paris Juin 1948".
Rysunek powstał z okazji "Bal des arts", który odbył się 25 czerwca 1948 roku w Paryżu i w którym artysta zapewne sam uczestniczył. Bale odbywały się corocznie, organizowane przez stowarzyszenie "Maison des artistes" w Paryżu. Tematem przewodnim imprezy był „Karnawał w czasach Gavarniego”, a Paul Gavarni to pseudonim francuskiego ilustratora Sulpice Guillaume Chevalier (1804-1866), urodzonego w Paryżu, którego pierwsze opublikowane rysunki zostały opublikowane w czasopiśmie Journal des mode. Bal reklamowały interesujące w formie plakaty, między innymi autorstwa Heckly Cathelin.
Technika: kredki, ołówek na papierze, sygnowany na bordiurze w prawym, dolnym rogu: "Kisling" (sygnatura oryginalna, autorska).
Mojżesz Kisling (1891 - 1953) polski malarz żydowskiego pochodzenia, jeden z ważniejszych artystów okresu modernizmu i jeden z najważniejszych przedstawicieli Ecole de Paris; w latach 1907-11 studiował w ASP w Krakowie u J. Pankiewicza; z Polski wyjechał w 1910 i odtąd jego kontakt z krajem był bardzo ograniczony; pracował w Paryżu, gdzie był m.in. związany z École de Paris; w czasie I wojny światowej służył w polskim oddziale Legii Cudzoziemskiej, w 1939 wyjechał do USA, gdzie spędził II wojnę światową; do Francji powrócił w 1946; w pierwszym okresie tworzył pod wpływem P. Picassa oraz A. Modiglianiego, inspirowała go twórczość P. Cézanne’a, stosował też formy kubizmu i ekspresjonizmu; później wypracował indywidualny styl, polegający na upraszczaniu kształtów i idealizacji obwiedzionych konturem form; używał czystej, nasyconej gamy kolorystycznej, głównie czerwieni; malował martwe natury (Martwa natura z owocami, 1914), pejzaże (Saint-Tropez, 1918), portrety, głównie kobiece (Kiki, 1920; Kobieta w polskim szalu, 1928; Josette, 1934; Akt rudej kobiety, 1949), pejzaże, sceny rodzajowe; w twórczości zwracał uwagę głównie na problem bogatej kolorystyki statycznych kompozycji o miękkiego modelunku.
Wymiary: 27 x 22 cm z ramą: 39 x 34 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w prostą, matową ramę w kolorze szarym, z jasnoszarym passe partout. W oprawie zastosowane antyrefleksyjne szkło muzealne amerykańskiej firmy TrueVue (zapewnia doskonałą przejrzystość, brak refleksów świetlnych i ochronę przed promieniami UV).
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).