Książka składa się z dwóch cześci. Na wstępie autorzy przygotowują czytelnika do świadomego zakupu aparatu cyfrowego. Rozpoczynają od wyjaśnienia, jak powstaje obraz i w jakiej postaci zostaje zapisany. Tłumaczą, czym różni się aparat kompaktowy od "hybrydowego" i cyfrowej lustrzanki. W skrócie opowiadają o możliwościach, jakie daje bardziej i mniej skomplikowany sprzęt. Namawiają, by przed wyborem konkretnego modelu, pomyśleć do jakich zdjęć będziemy go używać. Czasem malutki, lekki aparat kompaktowy, który zmieści się w kieszeni czy torebce, może okazać się praktyczniejszy i bardziej przyjazny od dużej lustrzanki z zestawem obiektywów. Autorzy opowiadają w kolejnych punktach m.in. o rozdzielczości, wielkości matrycy, czułości, trybach pomiaru światła i ustawiania ostrości, możliwościach, jakie daje manualne dobieranie parametrów, używanie aparatu ze zmiennymi obiektywami. Tłumaczą, co to jest histogram i autobracketing. Poświęcają nieco uwagi wyświetlaczom i rozwiązaniom konstrukcyjnym obudowy. Wszystko po to, by przyszły użytkownik aparatu wiedział jakie ma możliwości, na co może zwrócić uwagę przy dokonywaniu wyboru. Autorzy książki nie namawiają do konkretnych decyzji, nie wnikają w szczegóły, próbują raczej w przystępny sposób przekazać wiedzę, która pomoże w świadomym wyborze aparatu ze sklepowej półki.
Okładka książki "Moja cyfrówka i ja" Włodzimierz Barchacz, Justyna Komar, projekt Marek Regner
W następnym rozdziale znalazły się nieco bardziej zaawansowane uwagi o osprzęcie i akcesoriach. Z wielu skorzystać mogą również właściciele aparatów analogowych. Autorzy mówią o głębi ostrości, o tym, jak świadomie na nią wpływać. Prezentują obiektywy o różnej ogniskowej, tłumaczą, co to znaczy, że jeden obiektyw jest jasny a inny ciemny, i jakie to ma znaczenie podczas pracy. Poświęcają nieco uwagi osłonom przeciwsłonecznym i konwerterom. Piszą o filtrach i podstawowych efektach, jakie daje ich zastosowanie. W tym rozdziale znalazły się też zasadnicze informacje o światłomierzach, lampach błyskowych, statywach, wężykach spustowych, torbach i plecakach fotograficznych. W drugiej części książki autorzy dokonują przeglądu zagadnień, które ściśle związane z fotografowaniem, nie dotyczą już samego sprzętu. Mowa o kompozycji i estetyce obrazu, o barwach, elementach wpływających na dynamikę kadru, roli tła w fotografii portretowej. Autorzy podpowiadają jak radzić sobie w konkretnych sytuacjach, jak podejść do modela, który na widok aparatu pozostaje zupełnie sparaliżowany, jak fotografować ceremonię zaślubin czy inną rodzinną uroczystość. Na koniec umieszczono kilka porad odnośnie prezentowania zdjęć. Wspomniano też o prawach autorskich, zasadach wykonywania i rozpowszechniania fotografii. Książkę uzupełnia szeroki wybór amatorskich prac, opatrzonych komentarzem. Wśród prezentowanych fotografii znalazły się zdjęcia przyrody, pejzaże, sytuacje uchwycone na mieście, przykłady rodzinnych portretów, ujęć architektury, a także eksperymenty z formą. Książka wydana przez Polskie Wydawnictwo Fotograficzne to propozycja przede wszystkim dla tych, którzy właśnie rozpoczęli przygodę z fotografią.
Wydawnictwo HELION
Stan: używany
Okładka : miękka