Model do sklejania: PZL P-37A ŁOŚ 1:72
PZL P.24 – polski myśliwiec konstrukcji inżyniera Wsiewołoda Jakimiuka z rodziny myśliwców z płatem polskim, opracowany i produkowany w Państwowych Zakładach Lotniczych.
PZL P.24 był przeznaczonym na eksport rozwinięciem konstrukcji samolotu PZL P.11, przystosowanym do nieużywanych w Polsce silników Gnome-Rhone. Oblatał go w maju 1933 roku pilot doświadczalny PZL Bolesław Orliński. W roku 1934 Bolesław Orliński ustanowił na nim rekord prędkości dla samolotów myśliwskich z silnikiem gwiazdowym, wynoszący 416 km/h. W tym samym roku, trzeci prototyp P.24/III, nazwany Super P-24bis wystawiono na paryskim salonie lotniczym, gdzie został wysoko oceniony i spotkał się z dużym zainteresowaniem. Samolot demonstrowano ponadto misjom wojskowym licznych państw.
W następnych latach opracowano nowe wersje B, C, E różniące się uzbrojeniem, oraz wersje F i G z mocniejszym silnikiem. Samolot został zakupiony przez takie kraje jak Turcja (wersje A i C), Bułgaria (B), Grecja (F i G) i Rumunia (E). Ponadto Rumunia i Turcja nabyły licencję na produkcję P.24. W Turcji w zakładach TFK Kayseri wyprodukowano łącznie 40 samolotów PZL P.24, w wersjach P.24A i P.24C. Część tych samolotów następnie przebudowano na wersję PZL P.24G. Jeden z takich samolotów znajduje się w tureckim muzeum lotnictwa (tur. Havacilik Müzesi) w miejscowości Yesilköy koło Stambułu. W Rumunii w zakładach IAR wyprodukowano 25 samolotów w wersji PZL P.24E. Licencyjny PZL P.24E stał się podstawą opracowania oryginalnej rumuńskiej konstrukcji myśliwca IAR-80. Nowy myśliwiec zbudowano w układzie dolnopłata, natomiast z PZL P.24E zachowano kadłub z całością wyposażenia wewnętrznego i silnik. W 1937 roku opracowano wersje PZL P.24H, ewentualnie dla lotnictwa polskiego
Samolot służył w siłach lotniczych Turcji, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Lotnictwo greckie skutecznie i z wysoką oceną użyło go w walkach z agresorem włoskim w latach 1940–1941, mimo stosunku sił samolotów myśliwskich stron 36:179.
Zawartość zestawu:
- Model samolotu
- Instrukcja montażu w języku Polskim
- Lotnictwo Greckie dywizjion myśliwski 102 baza lotnicza Larissa Grecja 1940 r.
- Klej do modeli plastikowych z pędzelkiem
Dodatki:
- Lotnictwo Polskie samolot testowany przed exportem do Grecji i Turcji lotnisko Warszawa-okęcie 1939 r.
- Lotnictwo Bułgarskie dywizjion myśliwski 102 baza lotnicza Karlov Bułgaria 1939 r.
- Lotnictwo Tureckie dywizjion myśliwski 5neu baza lotnicza Etimesgut Turcja zmia 1940 r.
- Lotnictwo Rumuńskie dywizjion myśliwski delta 102 Royal Romanian Air Force baza lotnicza Front Wschodni 1941 r.
- Kupon rabatowy na kolejne zakupy
Dane techniczne:
- Model: Plastikowy
- Skala: 1:72
- Stopień trudności: 3
- Liczba elementów: 38
- Długość modelu po złożeniu: :104,5 mm
- Rozpiętość skrzydeł: 148,9 mm
- Wymiar pudełka: 290x190x45 mm
- Produkt polski
Każdy model posiada wysoce wyspecjalizowany klej moderalski "Master Glue"