Model do sklejania: PZL-23B Karaś Wrzesień 1939 1:72
PZL.23 Karaś – polski lekki bombowiec i samolot rozpoznawczy , zaprojektowany na początku lat 30. XX wieku przez Stanisława Praussa w Państwowych Zakładach Lotniczych w Warszawie. Podstawowy lekki bombowiec lotnictwa polskiego użyty w kampanii wrześniowej.
Projekt samolotu PZL.23 powstał w latach 1931–1932 pod kierunkiem inżyniera Stanisława Praussa. Koncepcyjnie maszyna ta wywodziła się z pozostałości francuskiej szkoły, gdzie istniało pojęcie „samolotu liniowego”. Miała to być maszyna do przeprowadzenia rozpoznania w obszarze frontu, z możliwością taktycznego zbombardowania wykrytych sił nieprzyjaciela. Samolot PZL.23 był następcą francuskich maszyn liniowych Breguet XIX i Potez XXV. Pierwszy prototyp oznaczony P.23/I „Karaś”, wyposażony w angielski gwiazdowy silnik Bristol Pegasus IIM o mocy 590 KM (434 kW), został oblatany latem 1934 roku. Próby prototypu ujawniły wiele problemów. Wnętrze samolotu było ciasne (bomby umieszczone wewnątrz kadłuba), a widoczność dla pilota niedostateczna.
„Karaś” był konstrukcją starannie dopracowaną, wyposażoną m.in.: w niezależne ogrzewanie kabiny i przenośną lampkę do czytania map i meldunków, ale ustępującą w osiągach samolotom niemieckim. Głównymi mankamentami były mała prędkość, słabe uzbrojenie obronne oraz ograniczona manewrowość obciążonego ładunkiem bomb samolotu. Przystosowany do klasycznego bombardowania z lotu poziomego Karaś stawał się łatwym łupem nieprzyjacielskiej obrony przeciwlotniczej. W trakcie eksploatacji w warunkach polowych często dochodziło też do złamania goleni podwozia głównego. W ten sposób podczas przebazowania na lotnisko polowe 51 eskadra rozpoznawcza utraciła w trakcie międzylądowań 3 samoloty i to jeszcze przed rozpoczęciem działań wojennych. Tylko w czasie ataku 24 eskadry rozpoznawczej na kolumny pancerne wroga (w rejonie miejscowości Podwilk i Jabłonka) załogi zabrały maksymalny ładunek 700 kg bomb.
Zawartość zestawu:
- Model samolotu
- Instrukcja montażu w języku Polskim
- Lotnictwo Polskie dywizjion bombowy 55 baza lotnicza: Warszawa-Okęcie Wrzesień 1939 r.
- Klej do modeli plastikowych z pędzelkiem
Dodatki :
- Lotnictwo Polskie dywizjion bombowy 41 Air Regiment baza lotnicza: Toruń 1938 r.
- Lotnictwo Polskie dywizjion bombowy 1 Air Regiment baza lotnicza: Warszawa-Okęcie Wrzesień 1939 r.
- Lotnictwo Polskie dywizjion bombowy 22 Air Regiment baza lotnicza: Kraków Wrzesień 1939 r.
- Lotnictwo Polskie dywizjion rozpownawczy 24 Air Regiment baza lotnicza: Polska 1940 r.
- Lotnictwo Polskie dywizjion bombowy 64 Air Regiment baza lotnicza: Front Wschodni 1941 r.
- Lotnictwo Polskie dywizjion rozpownawczy 24 Air Regiment baza lotnicza: Kraków Wrzesień 1939 r.Lotnictwo Polskie dywizjion bombowy 64 Air Regiment baza lotnicza: Lwów Wrzesień 1939 r.
- Lotnictwo Rumuńskie dywizjion bombowy 73 Air bomber brigade FARR lotnicza: Morozovskaja blisko Stalingradu Zima 1942/43 r.
- Lotnictwo Rumuńskie dywizjion bombowy 3 Air bomber brigade FARR lotnicza: Front Wschodni 1942/43 r.
- Lotnictwo Rosyjskie dywizjion testowy 3 baza lotnicza: Monino Moskwa zimia 1939 r.
- Lotnictwo Niemieckie Luftwaffe dywizjion testowy 3 baza lotnicza: Warszawa-Okęcie 1939 r.
- Kupon rabatowy na kolejne zakupy
Dane techniczne:
- Model: Plastikowy
- Skala: 1:72
- Stopień trudności: 3
- Liczba elementów: 46
- Długość modelu po złożeniu: :134,5 mm
- Rozpiętość skrzydeł: 194,0 mm
- Wymiar pudełka: 290x190x45 mm
- Produkt polski
Każdy model posiada wysoce wyspecjalizowany klej moderalski "Master Glue"