Sekwencje
Autor:Agata Dębicka-Cieszyńska, Jagoda Cieszyńska
Zestaw zawiera 80 kartoników. Dziesięć wzorów po osiem sztuk. Cztery obrazki (koń, świnka, kura i krowa) stanowią materiał tematyczny. Pięć pozostałych (słońce, księżyc, kwadrat oraz kropki w trzech wielkościach) to materiał atematyczny (symboliczny).
Sekwencja jest ciągiem znaków (symboli), stanowiącym uporządkowaną według określonej reguły strukturę. W sekwencji struktury (dwu-, trzy-, czteroelementowe) powtarzają się. Miejsce kolejnego znaku w sekwencji wynika z przyjętej arbitralnie reguły. Definicja sekwencji odzwierciedla porządek znaków językowych – mówionych i pisanych, dlatego tak ważne w procesie terapii wszystkich dzieci są ćwiczenia porządkowania.
Sekwencje 2
Autor:Agata Dębicka-Cieszyńska, Jagoda Cieszyńska
Zestaw zawiera 80 kartoników. Dziesięć wzorów po osiem sztuk. Druga część to tylko materiał tematyczny (dynia, pingwin, okulary, kapelusz, łopata, kawa, rakieta, gitara, paparyka, balon).
Sekwencja jest ciągiem znaków (symboli), stanowiącym uporządkowaną według określonej reguły strukturę. W sekwencji struktury (dwu-, trzy-, czteroelementowe) powtarzają się. Miejsce kolejnego znaku w sekwencji wynika z przyjętej arbitralnie reguły. Definicja sekwencji odzwierciedla porządek znaków językowych – mówionych i pisanych, dlatego tak ważne w procesie terapii wszystkich dzieci są ćwiczenia porządkowania.
Relacje
Autor: Agata Dębicka-Cieszyńska
Jagoda Cieszyńska
Relacja ujmuje zależność między dwoma bądź większą liczbą elementów (podmiotów, przedmiotów, fragmentów obiektów, cech). Ujęcie relacji wymaga przetwarzania sekwencyjnego, charakteryzującego pracę lewej półkuli mózgu. Najistotniejsze w terapii funkcji poznawczych jest wypracowanie umiejętności dostrzegania różnic pomiędzy elementami i związków zachodzących między nimi. Sprawności te są konieczne do opanowania języka mówionego i pisanego, ale także relacji społecznych, umiejętności kategoryzowania i rozumienia zależności przyczynowo- skutkowych.
Edukacja szkolna wymaga także dostrzegania relacji między symbolem i jego reprezentacją w realnym świecie, znakiem i znaczeniem, zachowaniem i przejawianymi emocjami.
Zestaw RELACJE pozwala na stymulację:
- analizy wzrokowej
- koncentracji
- świadomej kontroli wzrokowej
- uwagi dowolnej
- rozumienia instrukcji niewerbalnej
- rozumienia zwerbalizowanych przez terapeutę relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących elementów, zasad wykluczania ze zbioru
- werbalizowania relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących elementów, zasad wykluczania ze zbioru
Ćwiczenia dostrzegania relacji przygotowują do:
- rozumienia zależności przyczynowo-skutkowych
- uczenia się przez instrukcję
- nabywania systemu językowego – gramatyki języka
Zestaw składa się z 84 elementów.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Metody Krakowskiej
Relacje 2
Autor: Agata Dębicka-Cieszyńska Jagoda Cieszyńska
Relacja ujmuje zależność między dwoma bądź większą liczbą elementów (podmiotów, przedmiotów, fragmentów obiektów, cech). Ujęcie relacji wymaga przetwarzania sekwencyjnego, charakteryzującego pracę lewej półkuli mózgu. Najistotniejsze w terapii funkcji poznawczych jest wypracowanie umiejętności dostrzegania różnic pomiędzy elementami i związków zachodzących między nimi. Sprawności te są konieczne do opanowania języka mówionego i pisanego, ale także relacji społecznych, umiejętności kategoryzowania i rozumienia zależności przyczynowo- skutkowych.
Edukacja szkolna wymaga także dostrzegania relacji między symbolem i jego reprezentacją w realnym świecie, znakiem i znaczeniem, zachowaniem i przejawianymi emocjami.
Zestaw RELACJE pozwala na stymulację:
- analizy wzrokowej
- koncentracji
- świadomej kontroli wzrokowej
- uwagi dowolnej
- rozumienia instrukcji niewerbalnej
- rozumienia zwerbalizowanych przez terapeutę relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących elementów, zasad wykluczania ze zbioru
- werbalizowania relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących elementów, zasad wykluczania ze zbioru
Ćwiczenia dostrzegania relacji przygotowują do:
- rozumienia zależności przyczynowo-skutkowych
- uczenia się przez instrukcję
- nabywania systemu językowego – gramatyki języka
Zestaw składa się z 105 elementów.
Wydawnictwo: Centrum Metody Krakowskiej
Szeregi
Autor:Agata Dębicka-Cieszyńska, Jagoda Cieszyńska
Zestaw umożliwia wykonywanie ćwiczeń polegających na kontynuowaniu szeregów i uzupełnianiu szeregów. Aby wykonać ćwiczenia polegające na naśladowaniu szeregów należy zaopatrzyć się w dwa zestawy elementów.
Szereg jest ciągiem elementów ustawionych obok siebie w linii prostej – przyto- czona najprostsza definicja ujmuje to, co najistotniejsze w języku mówionym i pisanym. Dzięki linearnemu porządkowi głosek w słowach i liter w wyrazach zapisanych możliwe jest budowanie znaczeń. Jakiekolwiek zakłócenie tego porządku nadaje wypowiedzeniu inny sens (kot : kto, nos : son, seton : notes). Liczne błędy w uszeregowaniu znaków języko- wych można obserwować u dorosłych osób z afazją, u dzieci z autyzmem, alalią i afazją dziecięcą, u uczniów z dysleksją, a także u osób uczących się języków obcych.
Podczas konstruowania szeregów do ćwiczeń stymulujących muszą być uwzględ- nione następujące cechy:
a) rosnąca wielkość (od najmniejszego do największego),
b) malejąca wielkość (od największego do najmniejszego),
c) stopniowe domykanie rysunku,
d) rosnąca intensywność barwy.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Metody Krakowskiej
Zestaw zawiera 64 elementy o wymiarach 6x6cm.
Szeregi 2
Autor:Agata Dębicka-Cieszyńska, Jagoda Cieszyńska
Zestaw umożliwia wykonywanie ćwiczeń polegających na kontynuowaniu szeregów i uzupełnianiu szeregów. Aby wykonać ćwiczenia polegające na naśladowaniu szeregów należy zaopatrzyć się w dwa zestawy elementów.
Szereg jest ciągiem elementów ustawionych obok siebie w linii prostej – przyto- czona najprostsza definicja ujmuje to, co najistotniejsze w języku mówionym i pisanym. Dzięki linearnemu porządkowi głosek w słowach i liter w wyrazach zapisanych możliwe jest budowanie znaczeń. Jakiekolwiek zakłócenie tego porządku nadaje wypowiedzeniu inny sens (kot : kto, nos : son, notes : seton). Liczne błędy w uszeregowaniu znaków języko- wych można obserwować u dorosłych osób z afazją, u dzieci z autyzmem, alalią i afazją dziecięcą, u uczniów z dysleksją, a także u osób uczących się języków obcych.
Podczas konstruowania szeregów do ćwiczeń stymulujących muszą być uwzględ- nione następujące cechy:
a) rosnąca wielkość (od najmniejszego do największego),
b) malejąca wielkość (od największego do najmniejszego),
c) stopniowe domykanie rysunku,
d) rosnąca intensywność barwy.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Metody Krakowskiej
Zestaw zawiera 65 elementów o wymiarach 6x6cm.
Kategoryzacje obrazkowe
Autorzy: Jagoda Cieszyńska, Agata Dębicka - Cieszyńska
W zestawie są obrazki z 6 kategorii (meble, owoce, pojazdy, ubranie, ptaki, zwierzęta).
Dokonywanie kategoryzacji wymaga dostrzegania cech wspólnych oraz różnicujących i jest warunkowane przez działanie zarówno lewej jak i prawej półkuli mózgu. Stanowi podstawę do nauki reguł społecznych i językowych.
Umiejętność dokonywania kategoryzacji jest warunkiem formowania się myślenia przez analogię, warunkującego uczenie się reguł gramatycznych języka etnicznego i języków obcych. Rozumowanie przez analogię umożliwia dostrzeżenie wspólnych elementów (podobieństw) w odmiennych sytuacjach, bądź stosowanie tych samych schematów rozumowania podczas rozwiązywania różnych zadań.
Zestaw składa się z 30 elementów.
W zestawie są obrazki z 6 kategorii (meble, owoce, pojazdy, ubranie, ptaki, zwierzęta).
wydawnictwo : Centrum Metody Krakowskiej
Kategoryzacje Klocki
Autor: Agata Dębicka-Cieszyńska
Dokonywanie kategoryzacji wymaga dostrzegania cech wspólnych oraz różnicujących i jest warunkowane przez działanie zarówno lewej jak i prawej półkuli mózgu. Stanowi podstawę do nauki reguł społecznych i językowych.
Zestaw kategoryzacja zawiera 52 klocki. Pozwala na ćwiczenie umiejętności kategoryzowania ze wzgleędu na takie cechy jak: kolor (4 kolory), wielkość (2 wielkości) i kształt (4 kształty).
wydawnictwo: Konferencje logopedyczne
Ilość stron: 52 klocki