AUTOR I TYTUŁ KSIĄŻKI :MAZANOWSKI - WYPISY POLSKIE VII KL. GIMNAZJUM 1914
WYDAWNICTWO KRAKÓW 1914
STAN : OKŁADKA DB-/DST+,STRONY SĄ POŻÓŁKŁE,POZA TYM STAN W ŚRODKU DB .
WIELKOŚĆ, OPRAWA I SZATA GRAFICZNA :
23X15CM,TWARDA OKŁADKA,LICZY 350 STRON.
KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 11 ZŁ /CENNIK POCZTY POLSKIEJ/ - PŁATNE PRZELEWEM /PRZESYŁKA POLECONA PRIORYTETOWA + KOPERTA BĄBELKOWA/. KOSZT PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ ZGODNY Z CENNIKIEM POCZTY POLSKIEJ.
W PRZYPADKU WYBORU WYSYŁKI LISTEM EKONOMICZNYM /PRZESYŁKA NIEREJESTROWANA/ CAŁA ODPOWIEDZIALNOŚĆ W PRZYPADKU JEJ NIEDOSTARCZENIA SPADA NA KUPUJĄCEGO I SPRZEDAJĄCY NIE PRZYJMUJE ŻADNYCH REKLAMACJI ZWIĄZANYCH Z TĄ SPRAWĄ.
INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.
PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY.
NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!
ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE.
POD ZDJĘCIAMI PRZEDMIOTU ZNAJDZIESZ SPIS TREŚCI LUB DODATKOWY OPIS.
SPIS RZECZY.
CZĘŚĆ I. WYPISY.
1. Adam Mickiewicz. str.
Oda do młodości............. 3
Romantyczność ............ 5
Świtezianka............................... 7
Lilie ................. ] 1
Dziady cz. i................................ 15
". II............................... 21
cz. IV.......................""^...... 24
Ślepy akermańskie............................ 6M
Cisza morska............................ 63
Żegluga.................................. 04
Burza.................................. 54
Widok gór ze stepów Kozłowa ....................... 65
Ałuszta w dzień.............................. 65
Aluszta w nocy ............................., 65
Droga nad przepaścią w Czufut-Kale .................... 66
Ajudah .................................. 67
List do Jana Czeczota i Tomasza Zana w Orenburgu............. 67
Farys................................... 70
Rozum i wiara .............................. 75
Z literatury słowiańskiej........................... 76
2. Maurycy Mochnacki.
O duchu i źródłach poezyi w Polsce .................... 79
3. Michał Grabowski.
Myśli o liteiaturze polskiej ........................ g2
Myśli estetyczne. Widok historyi literatury ................ 84
4. Franciszek Morawski. str.
List pierwszy, do klasyków ........................86
List drugi, do romantyków ........................88
5. Antoni Malczewski.
Marya..................................91
6. Józef Bohdan Zaleski.
Śpiew poety............................... 91
Ze snu .................................. 93-
Dumka hetmana Kosińskiego ........................ 94
Czajki .................................. 96
Lach Serdeczny na marach ........................ 98
Rusałki .................................. 99-
7. Seweryn Goszczyński.
Zamek kaniowski..............................105
Sobótka ..................................113
8. Liryka powstania listopadowego.
Goszczyński: Pobudka północna ..................... 117
Tenże: Powstanie 29 listopada ...................... 118
Stefan Garczyński: Zapaleniec młody................... 120
Wincenty Poi: Krakusy ......................... 121
Antoni Górecki: Śpiew strzelców piekielników ............... 122
Wincenty Poi: Pieśń ułanów po zwycięstwie pod Wawrem ......... 122
Adam Mickiewicz: Nocleg ........................ 123
Wincenty Poi: Stary ułan pod Brodnicą................. 124
Wincenty Poi: Obraz cudowny...................... 125
Tenże: Śpiew z mogiły .......................... 126
Adam Mickiewicz: Do Matki-Polki.................... 127
Seweryn Goszczyński: Wyjście z Polski................. 128
Stefan Garczyński: Wchodząc do Prus.................. 128
Antoni Górecki: Wódz przyszedł ..................... 129
Wincenty Poi: Proroctwo kapłana polskiego ................ 130
9. Na emigracyi.
Kazimierz Brodziński: Posłanie do braci wygnańców...........130
Adam Mickiewicz: Księgi pielgrzymstwa polskiego........... . . 130
10. Juliusz Słowacki.
Godzina Myśli............................... 142
List do matki...............................I48
Hymn o zachodzie słońca..........................151
Grób Agamemnona.............................152
Pogrzeb kapitana Mayznera.........................156
Kilka słów w obronie własnej........................'5?
Do matki.................................159
Tak mi Boże dopomóż ..........................- 160
W pamiętniku Zofii Bobrówny.......................16'
Str. Los mnie już żaden nie może zatrwożyć...................161
Odpowiedź na Psalmy Przyszłości...................... 162
Poeta i natchnienie ............................166
I wstał Anhełli z grobu...................... , . 172
Śni mi się jakaś wielka powieść ............... ......172
Król-Duch ...............................173
Testament mój ,..............................179
11. Zygmunt Krasiński.
List do Konstantego Gaszyńskiego ..................... 180
List do Romana Zafuskiego o Juliuszu Słowackim ............. 184
Przedświt ................................. 189
Psalm miłości ............................... 198
Resurrecturis ............................... 206
12. Cypryan Norwid.
Aerumnarum plenus ............................210
Po zgonie A. Mickiewicza .........................211
Modlitwa.................................212
13. Hieronim Kajsiewicz.
Kazanie o pokucie.............................213
14. Bronisław Trentowski.
Filozofia polityczna ............................221
Modlitwa do Boga..................,..........224
15. Karol Libelt.
Samowładztwo rozumu i Objawy filozofii słowiańskiej .............226
16. August Cieszkowski.
Ojcze-nasz ...............,.................231
CZĘŚĆ II. Przyczyny rozwoju literatury w XIX w.
Co odziedziczyliśmy po wieku 18? Legiony. Rozwój literatury w Niemczech i Anglii. Ludowość źródłem poezyi. Oświata jako czynnik rozwoju literatury. Ogniska oświaty. Dobrobyt Królestwa Kongresowego. W. X. Konstanty. Tajne związki w Królestwie. Tajne związki młodzieży litewskiej.............239
Mickiewicz z klasyka wyrasta na wodza romantyzmu.
Mickiewicz studentem uniwersytetu. Pierwsze klasyczne utwory. Mickiewicz jako poeta, działacz i przyjaciel. W Kownie. Przemiana klasyka w romantyka. — O poezyi romantycznej. Romantycznośt jako program nowej poezyi, zrealizowany w balladach. Mickiewicz w Wilnie i Kownie w 1822-3. Grażyna. Dziadów cz. II. IV. Mickiewicz w Petersburgu i Odessie. Sonety Krymskie. Konrad Wallenrod. Idea Wallenroda maskowana. Mickiewicz, wódz romantyzmu, wyjeżdża za granicę 245
Walka klasyków z romantykami.
Salon W. Krasińskiego w Warszawie. Uczestnicy obiadów. Dyalektyczny charakter sporów w pierwszem ich stadyum. Początki teoryi romantyzmu rozwija Mochnacki. Rola Sonetów Mickiewicza w walce. Rola Konrada Wallenroda w walce. Romantyzm ku narodowym rzeczom zwraca Grabowski. Klasycy organizują się. Udział Mickiewicza we walce. Ujemne rysy romantyków.......... . . 255
Obok Mickiewicza inni poeci romantyczni. Józef Bohdan Zaleski.
Jak stal się poetą? Śpiew poety a Romantyczność. Zaleski od ballad przechodzi do dumy ukraińskiej. Dumka Kosińskiego. Czajki. Lach Serdeczny na marach. Wio-śnianki. Szumki. Pytki. Rusałki. Zaleski jako liryk. Znaczenie Zaleskiego. Poematy ................................261
Antoni Malczewski.
Geneza Maryi. Byronizm poematu. Marya jako poemat narodowy. Artyzm autora Maryi................................ 265
Seweryn Goszczyński.
Geneza Zamku Kaniowskiego. Jak sam Goszczyński oceniał Zamek'' Spótcześni o poemacie. Technika poematu Goszczyńskiego. Goszczyński w Galicyi. Sobótka. Idea Króla Zamczyska .........................269
Znaczenie poezyi Goszczyńskiego. Czem zwyciężyli romantycy? Romantyzm rozżarzył uczucia patryotyczne. Udoskonali! formę poezyi ..........273
ROZDZIAŁ II.
Liryka powstania listopadowego.
Tok listopadowego powstania. Główne przyczyny niepowodzenia. Trzy struny powstańczej liry. Nicreligijność liryki spiskowej. Ton drugiej struny brzmi rytmem walki, oddycha nadzieją. Pojawiają się brzmienia zgrzytliwe. Upadek powstania nawiewa smutek na liry. Trzecia struna zrazu szuka współczucia u ludów i mocarzy. Nareszcie zwraca się ku Bogu. U źródła mesyanizmu........275
ROZDZIAŁ III.
Literatura na emigracyi w rozkwicie. Charakterystyka ogólna duchowych prądów na emigracyi.
Emigracya. Ilość i skład jej, cel i środki. Towarzystwo demokratyczne. Stronnictwo arystokratyczne. Zjednoczenie. Bracia Zjednoczeni. Znaczenie emigracyi. początki mesyanizmu. Nauka Towiańskiego. Znaczenie nauki Towiańskiego ... 281
Adam Mickiewicz z romantyka wieszcz narodowy.
W Rzymie zbliża się do osób po katolicku wierzących. Powstają utwory religijno-filozoficzne. Do Matki-Polki. Urabia się nowy pogląd na zadanie poety. Staje się katolikiem praktykującym. W Dreźnie w 1832 staje się Schreibmaschine. Mickiewicz wyrabia sobie teoryę narodowego dramatu. Materyał Dziadów drez-deńskich. Kompozycya Dziadów drezdeńskich. Improwizacya i Widzenie zawie-
Str. rają ideę dramatu. Jest ona mylna, lecz wzniosła. Znaczenie III. cz. Dziadów.
Cel Ustępu. Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego. Usposobienie Mickiewicza przed Panem Tadeuszem. Czas pracy nad Panem Tadeuszem. Zmiany w pierwotnym pomyśle poematu. Cel Pana Tadeusza. Materyał poematu. Koloryt, realizm, przedmiotowość, subjektywizm Pana Tadeusza. Wrażenie Pana Tadeusza. Próby dramatów francuskich. Kurs literatur słowiańskich. Krasiński
0 Mickiewiczu .............................286
Juliusz Słowacki z byronisty twórcą dramatu narodowego.
Słowackiego poematy byroniczne. Przemiana Słowackiego w 1832 r. Godzina myśli jest rachunkiem politycznego sumienia. Od Godziny myśli do Kordyana. Czas pisania Kordyana. Kordyan ma być mężem opatrznościowym, różnym od Konrada. Jakiż ma być mąż opatrznościowy? Znaczenie Kordyana. Nowe artystyczne widoki: natura w harmonii lub walce z człowiekiem. Konflikt w Horsztyńskim. Pomysł Balladyny. Goplana, jako królowa natury, rządzi. Rządy Grabca. Filon — poeta na łonie natury. Pustelnik, mędrzec, na łonie natury. Postępowy rozstrój psychiczny Balladyny. Pierwiastek ludowy tragedyi. Skala uczuć w tragedyi. Balla-dyna obrazem zapasów człowieka i natury ................296
Słowackiego poematy o miłości osobistej, rodzinnej
i ojczyzny.
Słowacki w Veytoux. Poemat Ił" Szwajcaryi jest obrazem pierwszej miłości. Pomysł Anhellego zgodny z duchem czasu. Kordyan-Anhelli. Krzyżowa droga męki An-hellego. Znaczenie Anhellego. Geneza Ojca zadżumionych. Artyzm kompozycyi Ojca zadżumionych. Koloryt poematu ..................308
Słowacki wraca do dramatów i poematów historycznych.
Geneza Lilii Wenedy. Związek tragedyi z chwilą bieżącą. Tragedya postaci w Lilii Wenedzie. Lilia Weneda jako tragedya. Fragmenty cyklu. Beatrix Cenci. Dwie improwizacye przyczyną waśni poetów. Wątek Beniowskiego. Dygresye w Be-niowskim. Słowacki towiańczykiem. Ksiądz Marek. Geneza. Ksiądz Marek wyraża ówczesne przekonania filozoficzne i religijne poety. Ks. Marek wódz młodej Polski ludowej i katolickiej. Technika ówczesnych poematów Słowackiego. Znaczenie Księdza Marka. Znaczenie snów w losach iudzi. Słowacki oddala się od Koła i uważa się za ducha-wodza. W Genesis z Ducha teorya ewolucyi. Zapowiedź Króla-Ducha i utwory z nim związane. Na czem według Słowackiego polega królewskość ducha? ........................312
Cypryan Norwid, artysta i duch pokrewny Słowackiemu.
W czem podobny, w czem różny od Słowackiego. Wanda. Ouidam. Assunta. Liryki 322
Zygmunt Krasiński do poezyi wnosi pierwiastek społeczny, filozoficzny i rozwija mesyaniczny.
Młodość wykuwa żywot Krasińskiego. Nauka i życie za granicą wyrabiają umysł
1 uczucia. W Petersburgu pomysł Irydiona. Jak pojął Irydiona i jak go przeprc-
wadził przez konflikt? Idea Irydiona. Masynissa. Malowniczość i technika dramatu. Znaczenie dramatu. Geneza Nieboskiej Komedyi. Trzykrotny glos Anioła nie tłumi egoizmu Męża. Dwaj wodzowie - dwa obozy. Tragedya zdarzeń i ludzi. Nieboska dramatem przyszłości. Znaczenie dramatu. Dzieła noszą ślad rozmów ze Słowackim. Krasiński przejmuje się ideami Cieszkowskiego. Broni roli szlachty w odrodzeniu Polski. Geneza Przedświtu. Historyczno-filozoficzne uzasadnienie syntezy Przedświtu. Rozwój mesyanicznej idei Krasińskiego. Wrażenie Przedświtu. Geneza Psalmów Przyszłości. Idea Psalmów. Psalmy i Resurrecłuris to harfa Derwida Krasińskiego. Na czem polega istota wielkości trzech wieszczów 324
Romantyzm filozoficzny przeistacza się w filozofię
narodową.
Filozofia Hegla nie daje odpowiedzi na dręczące Polaków po r. 1831 pytania. Tren-towski wprowadza do niej osobowego Boga. Libelt czynnik wyobraźni wprowadza do ogólnego poglądu na świat. Cieszkowski dopełnia filozofię rozumu filozofią woli i czynu. Związek filozofii polskiej z życiem i literaturą.
Dorobek prądu romantycznego w treści i formie literatury ......338