Vibrofiltr Silver 2.0 mm - mata tłumiąca, wygłuszająca o wymiarach 195x50 cm, cięta z rolki, 0,97 m2
Dobrej jakości samoprzylepna alu-butylowa mata wygłuszająca w przystępnej cenie przeznaczona do uniwersalnych zastosowań podczas wytłumiania drgań, hałasu oraz rezonansów akustycznych elementów karoserii samochodowej, jachtów, maszyn, urządzeń przemysłowych, obudów sprzętu komputerowego, RTV lub AGD.
Cena za odcinek cięty z rolki o wymiarach 50x195 cm (0,97 m2), grubość maty 2,0 mm, grubość aluminiowej folii 100 mikrometrów (0,1 mm), skuteczność tłumienia MLF=0,34.
Vibrofiltr Silver, to uniwersalny wielowarstwowy materiał w przystępnej cenie przeznaczony do redukcji drgań i wyciszania hałasu. Materiał został wykonany w postaci elastycznej samoprzylepnej maty na bazie kompozytu wysokiej jakości kauczuku butylowego i polimerów. Z zewnętrznej strony znajduje się przetłaczana folia aluminiowa o grubości 100µm (0,1mm), która zapewnia mechaniczną ochronę warstwy butylowej oraz dodatkowo polepsza właściwości tłumiące. Maty wygłuszające Vibrofiltr Silver są produkowane w Rosji przez „NPO National Technology” z wykorzystaniem technologii i sprzętu niemieckiej firmy „Baumuller”. Produkt posiada właściwości antykorozyjne i uszczelniające, jest nietoksyczny, bezwonny, wodoodporny, samogasnący, nie wchłania wilgoci i nie rozkłada się pod wpływem warunków atmosferycznych. Wysoki współczynnik stratności mechanicznej (MLF=0,34), umiarkowana waga oraz przystępna cena sprawiają, że maty Vibrofiltr Silver mają wiele uniwersalnych zastosowań w różnych branżach. Dobrze sprawdzają się zarówno w motoryzacji podczas podstawowego i niedrogiego wygłuszania elementów karoserii samochodowej, jak również przy wyciszaniu urządzeń, maszyn przemysłowych oraz sprzętu AGD (np. obudowy agregatów, lodówek, pralek, klimatyzatorów, komory zlewozmywaków, wanny, itp.).
PODSTAWOWE PARAMETRY:
- samoprzylepna mata antywibracyjna do wytłumiania drgań, hałasu i rezonansów akustycznych
- materiał: kompozyt na bazie wysokiej jakości gumy butylowej (kauczuku butylowego) i polimerów wzmacniany przetłaczaną aluminiową folią
- grubość w szczycie przetłoczenia: 2,0 mm +/- 0,2 mm
- grubość aluminiowej folii: 0,1 mm (100 µm)
- wymiary arkusza: 50x195 cm / 0,97 m2
- waga: 3,10 kg/m2
- MLF (współczynnik strat. mech.) - skuteczność tłumienia wibracji (więcej=lepiej): 0,34
- zalecana temperatura montażu: powyżej +15ºC
- zakres temperatury stosowania i eksploatacji: -50ºC do +120ºC
- duża elastyczność montażowa, wysoka lepkość do podłoża oraz wysoka skuteczność działania w szerokim zakresie temperatur
- produkt o właściwościach antykorozyjnych i uszczelniających, wodoodporny, samogasnący, nie zawiera domieszek bitumicznych (bez smoły i asfaltu)
- produkt nietoksyczny, niebrudzący, nie wydziela przykrych zapachów, może być stosowany w motoryzacji oraz w pomieszczeniach zamkniętych
- cechy wizualne: aluminiowa folia w klorze srebrnym z kwadratowymi przetłoczeniami, bez nadruków i wytłaczanych oznaczeń
- wyprodukowano w Rosji przez „NPO National Technology” z wykorzystaniem technologii i sprzętu niemieckiej firmy „Baumuller”
- zastosowanie w samochodzie: do wygłuszania wszystkich elementów nadwozia - drzwi, bagażnik, dach, podłoga, nadkola, błotniki, klapa silnika i bagażnika, plastiki, elementy tapicerki, itp.
- cena za odcinek o wymiarach 50x195 cm (0,97 m2)
Materiały tłumiące drgania marki VIBROFILTR są nietoksyczne oraz bezpieczne w użytkowaniu, zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej (EC). Produkty te, posiadają akceptowany w krajach UE, pozytywny wynik sprawozdania z badań laboratoryjnych, potwierdzający zgodność z wymaganiami Rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18.12.2006r - REACH (Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals).
MONTAŻ
Maty wygłuszające Vibrofiltr Silver są samoklejące, elastyczne i łatwe do nakładania na powierzchniach o płaskim lub skomplikowanym kształcie. Można je montować w szerokim zakresie temperatur bez konieczności podgrzewania, jednak najbardziej komfortowy montaż uzyskuje się przy temperaturze otoczenia powyżej +15ºC. Oklejana powierzchnia musi być sucha, czysta i bardzo dobrze odtłuszczona. W celu maksymalnego wykorzystania właściwości tłumiących, podczas montażu matę należy solidnie dociskać, np. za pomocą wałka (rolki), aby dokładnie przylegała do całej powierzchni wytłumianego podłoża bez tworzenia przestrzeni z pęcherzami powietrza. Elastyczna warstwa butylowo-polimerowa posiada właściwości samoklejące i samowulkanizujące, dzięki czemu przyczepność materiału do podłoża znacznie wzrasta wraz z upływem czasu.
SKUTECZNOŚĆ TŁUMIENIA
Podczas wyciszania samochodu, pożądany efekt uzyskuje się poprzez izolację akustyczną jego wnętrza oraz przede wszystkim przez znaczne zmniejszenie (wytłumienie) amplitudy mechanicznych drgań metalowych i plastikowych elementów karoserii i kabiny samochodu. W tym celu, na wytłumiane elementy aplikuje się elastyczne i lekko sprężyste materiały (np. na bazie butylu kauczukowego), w strukturze których występują duże straty energii mechanicznej spowodowane wewnętrznym tarciem. W wyniku tego, energia drgań jest absorbowana przez materiał tłumiący i zamieniana w nim na ciepło. Zdolność danego materiału do pochłaniania energii drgań mechanicznych zależy od wielu czynników, w tym między innymi od jego konstrukcji, składu chemicznego, wagi, grubości, itp. Określa to współczynnik stratności mechanicznej (Mechanical Loss Factor - MLF), który jest jednym z ważniejszych parametrów, na jaki powinno się zwracać uwagę podczas wyboru materiałów redukujących wibracje. Współczynnik ten jest wyrażany liczbowo w zakresie 0,00 - 1,00 dla określonej częstotliwości i temperatury (im wyższa wartość współczynnika MLF, tym wyższa zdolność materiału do tłumienia drgań). Aby odczuwalnie zredukować hałas i wibracje wewnątrz pojazdu, należy wybierać materiały o możliwie najwyższej wartości współczynnika stratności mechanicznej (najlepiej powyżej 0,20). Podczas wytłumiania elementów karoserii samochodowej, ważna jest także możliwie niska waga materiału tłumiącego, co często nie idzie w parze z najwyższą skutecznością tłumienia. Należy więc szukać najkorzystniejszego kompromisu pomiędzy wysoką wartością współczynnika stratności mechanicznej (MLF) przy jednocześnie niskiej wadze materiału i adekwatnej do tego cenie. W branży car audio, podczas wytłumiania drzwi samochodowych, w których będą pracować głośniki, praktykowane jest "zamykanie" fabrycznych otworów technologicznych poprzez zaklejenie ich matą wygłuszającą (stworzenie uszczelnionej komory głośnikowej). W tych miejscach najlepiej sprawdzą się maty o wysokim współczynniku MLF, umiarkowanej wadze i posiadające jednocześnie grubszą folię aluminiową (100µm lub więcej), która zapewnia większą sztywność i stabilność powierzchni nad zaklejonymi otworami technologicznymi.
JAK SKUTECZNIE WYCISZYĆ SAMOCHÓD ?
Najwyższy poziom wyciszenia wnętrza kabiny pojazdu można osiągnąć jedynie poprzez kompleksowe wygłuszenie (wytłumienie oraz akustyczne odizolowanie i wyciszenie) wszystkich kluczowych elementów nadwozia i wnętrza, montując na te elementy warstwowo (w miarę możliwości i dostępnego miejsca) trzy różne rodzaje najbardziej skutecznych materiałów najwyższej klasy, gdzie każdy z nich posiada inne właściwości akustyczne, działa w innym zakresie częstotliwości i spełnia inną rolę. Są nimi:
- wysoko efektywne materiały antywibracyjne tłumiące drgania i rezonanse elementów nadwozia oraz dodatkowo izolujące wnętrze od zewnętrznego hałasu - wysokiej jakości maty na bazie butylu, aluminium i polimerów o możliwie najwyższej wartości współczynnika MLF (np. maty wygłuszające Vibrofiltr Silver, Vibrofiltr Pro),
- piankowe izolacje-bariery dźwiękowe o strukturze zamkniętych komórek, blokujące przedostawanie się hałasu drogowego do wnętrza kabiny oraz dodatkowo termicznie izolujące wnętrze przed nadmiernym nagrzewaniem i szybkim wychładzaniem (np. pianki kauczukowe Vibrofiltr Flex, pianki polietylenowe Vibrofiltr ECO),
- miękkie, porowate materiały pochłaniające dźwięk o strukturze otwartych i częściowo zamkniętych komórek, które oprócz właściwości dźwiękochłonnych, jednocześnie pełnią też rolę przekładek amortyzujących i tłumiących rezonanse plastikowych elementów tapicerki oraz redukują trzeszczenie i skrzypienie tych elementów (np. poliuretanowe pianki dźwiękochłonne Vibrofiltr Autoshim 5/10, Vibrofiltr Autoshim Wave 15, filce wyciszające na bazie prasowanej włókniny Vibrofiltr Felt Acoustic).