BARBIE JAKO IKONA KULTURY
Seria - Spectrum
Autorzy: Rogers, Mary F.
Wydawnictwo: Muza
Miejsce i rok: Warszawa 2003
Wydanie: pierwsze
Seria: Spectrum
Przekład: Ewa Klekot
Oprawa: miękka bez obwoluty
Ilość stron: 248
Format: 126 x 192 mm
ISBN: 83-7319-363-4
Stan: dobry, okładka z niedużymi zarysowaniami i przygięciami, na kilkunastu w sumie stronach podkreślenia w tekście cienkopisem
Dodatkowe informacje:
Książka jest rzetelnym esejem publicystyczno-naukowym o Ameryce i jej przyległościach. Autorka przygląda się amerykańskim wzorcom kulturowym, generowanym przez Barbie, którą uważa się za prawdziwy artefakt - czyli obiekt oznaczający co innego dla prawie każdej grupy społecznej, od małych dziewczynek do transwestytów. Według Rogers rola słynnej lalki znacznie wykracza poza wąsko rozumiany "kult wyglądu" i jest bardziej wieloznaczna niż przypisywany jej, szkodliwy seksistowsko-rasistowski stereotyp; na przykład seksualność czy przynależność klasowa Barbie wcale nie są takie oczywiste. Liczne rozmowy z użytkowni(cz)-kami dowodzą wszakże jednego - Barbie narodziła się, by konsumować. Jej ciało pozostaje doskonałą metaforą współczesności - jest plastikowe, zestandaryzowane i ocieka nieszczerością, niczym meksykańska telenowela.
[Muza, 2003]